Jump to content

60 hk, Yamaha eller Suzuki?

Sjømann1900

Recommended Posts

Begge to er jo bra motorer. Hadde en Suzuki DF 60 på en Askeladden, og var godt fornøyd. Denne motoren har jo registerkjede, kontra Yamaha som har reim. Suzuki er jo 3-sylindret, mens Yamaha er  4-sylindret. Imidlertid i en stortest (Båtmagasinet) hadde av 60 hk for noen år tilbake , så var det jo Honda BF 60 som kom best ut, bare så det er nevnt. :thumbsup:  Utrolig sprek og stillegående motor. Har jo også 6 års garanti.

Redigert av LM 605 (see edit history)
1 hour ago, torbi said:

Yamaha er mitt favoritt motor,  forstod slik Yamaha har litt gammel teknologi i forhold til Suzuki , mulig eg tar feil.? Men Yamaha er solid motor...

Like solid som Suzuki, enda solidere eller hva, og hva er grunnlaget for å mene det ene eller det andre? Min 2007-model Suzuki 90hk har enda ikke hatt et feilslag, ikke en eneste reparasjon og heller ikke "service" hvert år siden bruken enkelte år har vært helt nede i 15-20 timer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tja... Hva skal man velge? Jeg stod også fritt til å velge motor da jeg byttet ut min gamle 2-takter dette året. Litt større motor og en ganske stor prisforskjell som ble et viktig kriterie for meg. Jeg ser ikke helt for meg at prisforskjellen er veldig utslagsgivende i 60-hk klassen, og at det er andre ting som blir tungen på vektskålen.

Jeg tror heller ikke det skiller allverdens på kvalitet og driftssikkerhet mellom de nye motorene fra Yamaha og Suzuki (eller de andre fabrikantene). Slagvolumet er noenlunde likt. Samme er vekt.

Da står vi gjerne igjen med litt andre kriterier. Forhandler og beliggenhet f.eks. Hvis det er samme forhandler blir jo heller ikke det en faktor.

Hvis jeg stod i den valgsituasjonen og med de forutsetningene som ligger til grunn: Det er en rimelig stor båt og hvis man skal kjøre frem/tilbake til hytten er gjerne båten godt lastet. Jeg ser for meg at motorens bunndrag/gearratio vil bety litt ift. å få båten i plan. Men kanskje viktigst: Hvilket lydbilde/støy man får når man kjører i marsjfart med en kanskje litt marginal motorisering. Motoren vill jobbe ganske hardt under marsj, og da er det greit at støyen ikke kverner for mye i ørene. Jeg tror det hadde vært det viktigste kriteriet for meg gitt at så mye annet er relativt likt.

2 bra motorer tror jeg  - som Solseng er inne på , kjøp fra den beste forhandleren. 

Skal båten brukes med mye last ville jeg kanskje vurdert å gå opp til 70hk , yamaha F70 har større propell og lavere giring enn 60 hesteren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...