goggen000 Startet 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2017 Oppdaget ved opptak i år at trimflapsene var overgrodd av rue/skjell. Benyttet samme stoff som på resten av bunnen, og den var svært lite begrodd. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Det er vel muligens på opp siden av flapsene at du har den groen, det er i så fall pga det er mindre "vasking" av sjøen på opp siden når du kjører, de er vel ofte nærmest tørrlagt på opp siden under fart vist ikke farten er for lav.. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Jag tror mig ha läst att zinkanoder på trimplanen påverkar påväxten. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Samme med min båt, det har brukt å variere litt etter kor mange sol dager det er i året. Den første ruen kommer ganske fort oppå flaps etter att vårpussen er tatt. Men så ligger jo båten ute hele året. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 ebonita skrev for 1 time siden: Jag tror mig ha läst att zinkanoder på trimplanen påverkar påväxten. Kan være at det er Hulda som er skyld i den påstanden, muligens. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Det er mest groe der det er mest lys! Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Har lurt på det samme, mye rur og moro på kantene av trimflapsene. Teori: kantene får ikke så mye vannstrøm som flaten under, og ligger dessuten høyt og lyst i vannet. Liker rur lys? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Lars og Sirius skrev 8 minutter siden: Har lurt på det samme, mye rur og moro på kantene av trimflapsene. Teori: kantene får ikke så mye vannstrøm som flaten under, og ligger dessuten høyt og lyst i vannet. Liker rur lys? Selvfølgelig, det er jo derfor de vokser på svaberg.. Det er derfor en får med groe på siden av skroget under vann, i motsetning til midt under båten.. Det med Zink anode har jeg ingen tro på, hva er logikken med det ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Logikken med det er forklart en rekke ganger, bare å søke opp. Offshore har jeg vært med å rense varmevekslere for rur og groe. Som garantert ikke har sett annet enn bekmørke siden de ble født. Rur er krepsdyr, de trenger mat og oksygen, fotosyntese gir de blaffen i. Så vidt jeg skjønner. Naturligvis, de fleste dyr er tiltrukket av lys. Men hvis det ikke er lys, virker det som om de funker allikevel. På Hulda er det mest rur der det er mest vannstrøm, kan det virke som. I sjøvannsinntaket midt under båten vokser blåskjell og rur. Og i propellstrømmen i forkant av propellen. Det er et par stag der. Redigert 1.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Kortversjonen på at zink anode skaper mer rur, er ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Var det ikke det at det ble et basisk miljø og sammensetning av ioner som ruren trives med? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Hehe, ja det var nog Dina visdomsord som fastnat Hulda... Men saken är den att jag på min tidigare Nimbus vissa år hade problem med extrem påväxning omkring trimplanen och upp på den delen av akterspegeln som är närmast däröver. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Ja, slik som alle andre dyr, har sikkert også rur sine naturlige sykluser. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Fikk et tips i fjor da jeg hadde båten på land. Tipset var å påføre aceton på alle metalliske overflater. Et år etterpå, juli i år, hadde jeg båten på land igjen. Mesten ingen rur, bortsett fra på små områder jeg hadde vært unøyaktig, der var det små flekker av rur. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Var ein marinebiolog ute på slippen i sommer,han sa at rur fester seg på noken få dager på våren.Så har du båten på land disse dagane så slipper du rur Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 En kan da ikke vente til sommeren med å sjøsette båten? Når isen går i havnen, er det sjøsetting for Trudelutt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jakob T Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Enig Lars,er så heldig å kunne bruke båten heile året,bunnsmørningen blir utført tidlig på våren,har lite problemer med groe og rur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Med referanse til marinbiologen. Vi sjøsatte Hulda for første gang ca. 1. august 2000. I og med at båten skulle på land igjen etter et par måneder, ble den ikke stoffet. Da vi tok båten på land i slutten av oktober, var det så mye rur at Sverre (som høytrykkspylte) hevdet at han hadde rur i underbuksa da han var ferdig. Så teorien om sesongetableringen stemmer ikke for Son. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Jakob T skrev for 12 timer siden: Var ein marinebiolog ute på slippen i sommer,han sa at rur fester seg på noken få dager på våren.Så har du båten på land disse dagane så slipper du rur Stemmer nok det... Ynglet flyter fritt i sjøen en tid før de fester seg for sesongen... Kjipt å ha den på land pga dette ... hoppe i sjøen og skrubbe de mest solfylte stedene er tingen.. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Man bør gå tilbake til den "gamle,giftige stoffen" så slipper man disse problemene, men da kommer vel MPG og tar en stakkars-? Redigert 2.Oktober.2017 av goggen000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Nei det er nok drit i naturen som det er, så selvpolerende er mere en godt nok om en bare bruker båten litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.