Jump to content

"Amerikanske marine går tilbake til blyant og kompass"


Gudrun

Recommended Posts

Har jo også tenkt tanken at tilnærmet ALL kunnskap vi mener å besitte i det daglige finnes på nett og hva er det første som forsvinner ved en storkrig e.l. Greit å ha også det i bakhodet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 12 minutter siden:

Kom over denne som vi kanskje bør ha i bakhodet:

 

http://www.tv2.no/nyheter/9393129/

 

ja, det med GPS og sårbarhet er verdt å ha klart for seg

 

imidlertid, disse to ulykkene

USS Fitzgerald - crash container skip i Japan

og

USS Caine . crash tankbåt i Singapore

 

har jeg fulgt ganske nøye med på og så langt tyder vel alt på at det er helt andre forhold enn GPS hacking som er årsaken til disse ulykkene

 

av det som er kommet opp siden crashet Fitzgerakd-Container i juni er;

 

manglende erfaring hos navigatører

manglende opplæring og trening

å være en god sjåfør er ikke viktig i US Navy, det er andre forhold som fremmer karrieren

tretthet hos navigatører, vaktrutiner som ikke gir kroppen hvile (vanlig i US navy er 5 timer på og 10 timer off)

slapphet i sertifisering, begge destroyerne hadde en bunke utgåtte sertifikater

manglende bruke av AIS, dette er nå innskjerpet, AIS skal brukes av US Navy

 

samt en del annet

 

,

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Merk, GLONASS er en del år eldre enn denne uken.

 

 

 

alternativ? tja, tillegg ville jeg vel heller si

 

Glonass er gammalt som alle haugene, hvilket GPS også er.

første generasjon GLONASS har vel nå til dels detti ned og til dels blitt parkert på dynga i rommet

Det det snakkes om nå er GLONASS generasjon 2, ny teknologi - nye birds - koordinerte birds/up&down links

 

meget bra system, meget bra dekning, Russland er meget dyktige på å balansere birds i meget høye polare baner

uten bruk av drivstoff

 

da har man GPS GLONASS og det nye europeiske systemet

 

kommer vel trolig snart mottakere på markedet som kan håndtere alle 3

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...