John_Kr Startet 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2017 (redigert) Jeg har bestilt ny båt med Evinrude G2 motor, leser at de nye HO propellene (Raker II og RX4) kommer med VVP-systemet (Variable Vent Port) som man kan justere åpningen selv med en unbrakonøkkel. Har prøvd å finne noe informasjon om hvordan man justere dette ift akselerasjon osv. Er akselerasjonen best med full eller lukket åpning? Er det virkelig noe jeg kommer til å merke noe til? Er det noen som har prøvd dette og har noe erfaring med VVP-systemet? Redigert 1.Oktober.2017 av John_Kr Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kalle_08 Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Her er noe lignende, men regner med effekten er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ja effekten er den samme, greit forklart. Mere luft (eksos) ut av hullet raskere spinner propellen opp i turtall som igjen gir raskere akselerasjon, slik leser jeg det. Da må man vel eksperimentere litt på dette da når jeg får båten på vannet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
andersb Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Jeg har ekstrem akselerasjon med mine G2, såpass mye at jeg i praksis gasser forsiktig :o Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) ok, har du da en Raker HO eller RX4 propell med disse juserbare hullene? Hvor stor del av hullet er åpent? Det er vel noen hakk der for justering ... Redigert 2.Oktober.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
andersb Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 rx4 skal se om jeg får tatt bilder, står i opplag nå 1 time unna Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 ok, kunne tenkt meg å få hørt dine erfaringer rundt RX4 propellen, samt hvilken båt og motor du har. For å unngå å plage de andre med det så kan du jo vurdere å sende meg en PM. Jeg har bestilt samme oppsettet på båt og motor som tidligere, men ettersom jeg får G2 motoren nå så vil gearutveksling på G2 (1: 2.17) være endret ift G1 (1: 1.86), dvs motoren går på et lavere gear som igjen "kanskje" krever høyere stigning på propellen. Ikke vet jeg, dette er vitenskap. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) fra 1.86 til 2.17 utveksling vil ikke bare kanskje men helt sikkert kreve mer stigning. Siden båt er lik og motoreffekt er den samme som før så ville jeg ha sett hva propellkalkulatoren foreslo , beregnet ut fra samme fart som gammelbåten hadde. Ventilert propell: Sitat Er akselerasjonen best med full eller lukket åpning? Er det virkelig noe jeg kommer til å merke noe til? Det kommer helt an på forhold mellom båt / motorkraft / propellstigning osv. Dersom gammelbåten din spratt opp i plan uten problemer så er det neppe all verden å hente for deg . Mitt inntrykk er at slike ventileringshull har mest for seg på hurtiggående båter som kjører myye stigning, og gjerne med 2T, slik at de får litt hjelp til å komme litt opp i turtall slik at dreiemomentet får snurr på sakene Jeg kjøpte en Turbo Quest med slike vent. hull, prøvde den på min Yamarin med F115. Tror ikke det ble noe bedre aks med ventilering, snarere tvert imot. Måtte tette hullene helt for å få grep, ellers så mistet propellen grepet også oppe i fart. (bortsett fra på ful fart) Redigert 2.Oktober.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Husker ikke helt, men jeg mener det var 2 hull (fast åpning) på både Yamaha Pro propellen og BRP Raker II propellen jeg hadde, hvordan de har fungert uten hullene er jeg ikke sikker på. Den Raker II/ 22 som jeg hadde på siste båten var noe tung å dra med 2 eller flere personer om bord, det føltes at motoren jobbet tungt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg har nå RX4, kjører med lukkede hull. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 29.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Hadde RX4/ 18" har nå gått over til Raker HO/ 22", sistnevnte har jeg bare testresultater fra en tilsvarende båt/ motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.