Jump to content

Hvordan justerer man Evinrude VVP (Variable Vent Port) på en G2 propell?

John_Kr

Recommended Posts

Jeg har bestilt ny båt med Evinrude G2 motor, leser at de nye HO propellene (Raker II og RX4) kommer med VVP-systemet (Variable Vent Port) som man kan justere åpningen selv med en unbrakonøkkel. Har prøvd å finne noe informasjon om hvordan man justere dette ift akselerasjon osv. Er akselerasjonen best med full eller lukket åpning? Er det virkelig noe jeg kommer til å merke noe til? Er det noen som har prøvd dette og har noe erfaring med VVP-systemet?

Redigert av John_Kr
Skrivefeil (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

ok, kunne tenkt meg å få hørt dine erfaringer rundt RX4 propellen, samt hvilken båt og motor du har. For å unngå å plage de andre med det så kan du jo vurdere å sende meg en PM. Jeg har bestilt samme oppsettet på båt og motor som tidligere, men ettersom jeg får G2 motoren nå så vil gearutveksling på G2 (1: 2.17) være endret ift G1 (1: 1.86), dvs motoren går på et lavere gear som igjen "kanskje" krever høyere stigning på propellen. Ikke vet jeg, dette er vitenskap.

fra 1.86 til 2.17 utveksling vil ikke bare kanskje men helt sikkert kreve mer stigning.   Siden båt er lik og motoreffekt er den samme som før så ville jeg ha sett hva propellkalkulatoren foreslo , beregnet ut fra samme fart som gammelbåten hadde.  

Ventilert propell:

Sitat

Er akselerasjonen best med full eller lukket åpning? Er det virkelig noe jeg kommer til å merke noe til?

Det kommer helt an på forhold mellom båt / motorkraft / propellstigning osv.    Dersom gammelbåten din spratt opp i plan uten problemer så er det neppe all verden å hente for deg .  

Mitt inntrykk er at slike ventileringshull har mest for seg på hurtiggående båter som kjører myye stigning, og gjerne med 2T, slik at de får litt hjelp til å komme litt opp i turtall slik at dreiemomentet får snurr på sakene

Jeg kjøpte en Turbo Quest med slike vent. hull, prøvde den på min Yamarin med F115.    Tror ikke det ble noe bedre aks med ventilering, snarere tvert imot.  Måtte tette hullene helt for å få grep, ellers så mistet propellen grepet også oppe i fart. (bortsett fra på ful fart)       

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Husker ikke helt, men jeg mener det  var 2 hull (fast åpning) på både Yamaha Pro propellen og BRP Raker II propellen jeg hadde, hvordan de har fungert uten hullene er jeg ikke sikker på. Den Raker II/ 22 som jeg hadde på siste båten var noe tung å dra med 2 eller flere personer om bord, det føltes at motoren jobbet tungt.

• 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...