Nils Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Vi er på veg nordover i helga, og har planar om å gå gjennom Skoldastraumen med seglbåt. Er det nokon som har informasjon om det praktiske som gjeld slusene, samt heving av brua? Elles er det litt historie om slusene her. Quote Link to post
Poseidon Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Hei 'Nils', Da har du en fin tur foran deg! Sist jeg gikk gjennom slusene var det folkene på Shellstasjonen like inne på kaien som hadde ansvaret for bro og slusing. Du betaler på inntur og det dekker også slusingen ut igjen. Innenfor slusene får du straks et løp fra styrbord - det som går under den andre broen - og der kan strømmen sette ganske kraftig under gitte forhold. Vær derfor ekstra oppmerksom de første minuttene innover. Ellers er hele Grindafjorden et fint område, men såvidt jeg har forstått behøver man ikke bruke tid på å fiske for oksygenmangelen skal visst være nokså total noen få meter nedunder overflaten. Når du først er i Hervikfjorden/Skjoldafjorden så tar jeg for gitt at du stikker innom i Hervik, et herlig sted, med en fantastisk serviceinnstilt handelsmann! På østsiden av fjorden er et veldig kjekt badested hvis du har småbarn med deg ombord; et par små øyer danner et "nesten badebasseng" med moderat dybde og fin bunn. Der finnes forresten også flere 'Jettegryter' hvis du er interessert i naturfenomener. Videre inne i fjorden er Borgøy selvfølgelig verdt et besøk, både pga Hettervik, maleren Hertervigs hjemsted og det gamle MacAdam-verket. Men selv synes jeg at den gruppen av småøyer som ligger i nordenden av Borgøy er noe av det fineste i hele Ryfylke; smale sund og trange passasjer, rikelig med ankermuligheter og plenty blåbær . . . Ha en fin tur! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jaliza Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Hei! De som styrer slusene er de som har bensinstasjonen i Skjoldastraumen. Lilleskog Bilverksted telefon 52 77 91 93. De kan helt sikkert hjelpe deg. Skjoldastraumen er en kjempeplass! God ferie! Jaliza Quote Link to post
Baracuda Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Hvis du ikke er over 2,5 meter og stikker dypere enn 1,5 meter trenger du ikke gå gjennom slusen. Da kan du gå under bruene men hold den østre siden da det er langgrunt fra vest og midtveis i kanalen. Quote Link to post
SveinHa Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 ... kan du gå under bruene.... <{POST_SNAPBACK}> Har prøvd det. Med bånn gass på Viksund 31 viste GPSen 1.5 knop. Gikk jo greit nok men her er ikke rom for feilmanøvrering e.l.......... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Poseidon Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Har prøvd det. Med bånn gass på Viksund 31 viste GPSen 1.5 knop. Gikk jo greit nok men her er ikke rom for feilmanøvrering e.l.......... <{POST_SNAPBACK}> Når 'Nils' i tillegg har mindre motor - og mast - så er det neppe å anbefale Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Nils Posted July 14, 2005 Author Share Posted July 14, 2005 Hvis du ikke er over 2,5 meter og stikker dypere enn 1,5 meter trenger du ikke gå gjennom slusen. Da kan du gå under bruene men hold den østre siden da det er langgrunt fra vest og midtveis i kanalen. <{POST_SNAPBACK}> 1,65m djup og 12m høg, 10hk motor og toblada foldepropell- trur eg går gjennom slusene ja... Elles har eg snakka med dei som styrer slusene. Vanleg opningstid kvardagar mellom 8:00 og 16:00, men med varsel litt på førehand så opnar dei når du kjem. Elles takk for opplysningar og tips! Quote Link to post
Nils Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 Turen inn gjennom slusene til Grindafjorden kan anbefalast, ungane kjem til å hugsa slusinga til dei vert gamle. Pris for slusing er auka til 200,- Elles finst det fisk i Grindafjorden, dei som er lokalkjent får fisk, og ein kan vera heldig å få sjøaure, men som Poseidon seier, ein reiser ikkje akkurat inn der for å fiska. Eit svensk ektepar hadde kjøpt hytte ved Grindafjorden, og selgar hadde fortalt at det var rikeleg med fisk i fjorden.... Quote Link to post
Poseidon Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Pris for slusing er auka til 200,- Det var litt av en prisstigning, sist jeg gikk inn mener jeg at det akkurat hadde steget fra 10 til 20 - men det var riktignok i totalt misforhold til både arbeidsinnsats og tidsforbruk . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Er ikke det rimelig da? Quote Link to post
Gudrun Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 (edited) Poseidon skrev: "Ellers er hele Grindafjorden et fint område, men såvidt jeg har forstått behøver man ikke bruke tid på å fiske for oksygenmangelen skal visst være nokså total noen få meter nedunder overflaten." Var med på å endre bunnforholdene totalt på en tilsvarende terskelfjord for mange år siden. Den største elven i området ble ledet vha. tykk slange ned på største dybde av pollen. Ved dykking kunne vi se at det var omtrent oksygentomt under 2,5 meter. Etter 8-9 mnd var det liv så langt ned slangen lå. Masse fisk og bunndyr kunne vi se under dykking. Det som skjedde var at elvevannet laget bevegelse i vannmassene og sjøvannet på toppen ble dratt ned når ferskvannet kom opp. Edited July 18, 2005 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Nils Posted July 18, 2005 Author Share Posted July 18, 2005 Er ikke det rimelig da? <{POST_SNAPBACK}> Ingen grunn til å klaga på prisen. . Quote Link to post
Kenneth82 Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 (edited) 10 år gammel tråd, men reiser opp gjennom Skjoldastraumen mandag om været er OK. Anbefales det slusene eller straumen? 23 fot daycruiser. Det går mot fjære til ca klokken 14, er vel best å ha strømmen mot seg? Alle tips mottas med takk - kanskje Poseidon har vært der ila de skste ti år og kan dele litt erfaring ;-) Edited July 25, 2015 by Kenneth82 (see edit history) Quote Link to post
Hølje Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Med Daycruiser går du fint under bruene og gjennom strømmen, trenger ikke sluses Quote Link to post
Kenneth82 Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Er strømmen så sterk at det anbefales å 'time' passering ift flo/fjære? Quote Link to post
Hølje Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Er strømmen så sterk at det anbefales å 'time' passering ift flo/fjære? nei. det trenger du ikke å tenke på. Eg har aldri tatt hensyn til det sjøl. men vær obs og hold til styrbord når du går inn. Quote Link to post
Treskolars Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Noen her som ble sluset begge veier i dag ? Måtte vente mens 2 båter gikk gjennom Quote Link to post
Recommended Posts