Jump to content

Skjoldastraumen, Rogaland


Nils

Recommended Posts

Hei 'Nils',

 

Da har du en fin tur foran deg!

 

Sist jeg gikk gjennom slusene var det folkene på Shellstasjonen like inne på kaien som hadde ansvaret for bro og slusing. Du betaler på inntur og det dekker også slusingen ut igjen. Innenfor slusene får du straks et løp fra styrbord - det som går under den andre broen - og der kan strømmen sette ganske kraftig under gitte forhold. Vær derfor ekstra oppmerksom de første minuttene innover.

 

Ellers er hele Grindafjorden et fint område, men såvidt jeg har forstått behøver man ikke bruke tid på å fiske for oksygenmangelen skal visst være nokså total noen få meter nedunder overflaten.

 

Når du først er i Hervikfjorden/Skjoldafjorden så tar jeg for gitt at du stikker innom i Hervik, et herlig sted, med en fantastisk serviceinnstilt handelsmann! På østsiden av fjorden er et veldig kjekt badested hvis du har småbarn med deg ombord; et par små øyer danner et "nesten badebasseng" med moderat dybde og fin bunn. Der finnes forresten også flere 'Jettegryter' hvis du er interessert i naturfenomener.

 

Videre inne i fjorden er Borgøy selvfølgelig verdt et besøk, både pga Hettervik, maleren Hertervigs hjemsted og det gamle MacAdam-verket. Men selv synes jeg at den gruppen av småøyer som ligger i nordenden av Borgøy er noe av det fineste i hele Ryfylke; smale sund og trange passasjer, rikelig med ankermuligheter og plenty blåbær . . .

 

Ha en fin tur!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

... kan du gå under bruene....

<{POST_SNAPBACK}>

Har prøvd det. Med bånn gass på Viksund 31 viste GPSen 1.5 knop. Gikk jo greit nok men her er ikke rom for feilmanøvrering e.l..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke er over 2,5 meter og stikker dypere enn 1,5 meter trenger du ikke gå gjennom slusen. Da kan du gå under bruene men hold den østre siden da det er langgrunt fra vest og midtveis i kanalen.

<{POST_SNAPBACK}>

1,65m djup og 12m høg, 10hk motor og toblada foldepropell- trur eg går gjennom slusene ja... :wink:

 

Elles har eg snakka med dei som styrer slusene. Vanleg opningstid kvardagar mellom 8:00 og 16:00, men med varsel litt på førehand så opnar dei når du kjem.

 

Elles takk for opplysningar og tips! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Turen inn gjennom slusene til Grindafjorden kan anbefalast, ungane kjem til å hugsa slusinga til dei vert gamle. Pris for slusing er auka til 200,-

 

Elles finst det fisk i Grindafjorden, dei som er lokalkjent får fisk, og ein kan vera heldig å få sjøaure, men som Poseidon seier, ein reiser ikkje akkurat inn der for å fiska. Eit svensk ektepar hadde kjøpt hytte ved Grindafjorden, og selgar hadde fortalt at det var rikeleg med fisk i fjorden....

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev: "Ellers er hele Grindafjorden et fint område, men såvidt jeg har forstått behøver man ikke bruke tid på å fiske for oksygenmangelen skal visst være nokså total noen få meter nedunder overflaten."

 

Var med på å endre bunnforholdene totalt på en tilsvarende terskelfjord for mange år siden.

Den største elven i området ble ledet vha. tykk slange ned på største dybde av pollen.

Ved dykking kunne vi se at det var omtrent oksygentomt under 2,5 meter.

Etter 8-9 mnd var det liv så langt ned slangen lå. Masse fisk og bunndyr kunne vi se under dykking.

Det som skjedde var at elvevannet laget bevegelse i vannmassene og sjøvannet på toppen ble dratt ned når ferskvannet kom opp.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

10 år gammel tråd, men reiser opp gjennom Skjoldastraumen mandag om været er OK. Anbefales det slusene eller straumen? 23 fot daycruiser.

 

Det går mot fjære til ca klokken 14, er vel best å ha strømmen mot seg?

 

Alle tips mottas med takk - kanskje Poseidon har vært der ila de skste ti år og kan dele litt erfaring ;-)

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...