mmosberg Startet 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2017 Har fått båten på land. Har Jotun Yachting Nonstop på skroget og Jotun Aqualine Optima drevspray på mine to DP-G drev. Jeg er fornøyd med jobben disse to produktene har gjort. Det var noe brunt slim i områdene med mest eksponering mot lys, men det forsvant lett ved høyttrykkspyling. På drevene har jeg originale rustfrie propellere. Tilsynelatende så de bra ut, men overflaten på bladene var ru. Nesten som et sandpapir. Det var et belegg av noe biologisk (?) materiale på propellene. Det forsvant umiddelbart ved å pensle på litt saltsyre. Båten manglet 3 knop i toppfart før opptak sammenlignet med tidlig i sesongen. Jeg tilskriver propellene mesteparten av dette. Før sjøsetting polerte og vokset jeg propellene med bilvoks. Har søkt en del på forumet rundt dette uten å komme i mål. Fått med meg at vannfast sprittusj frem til midt på 2000 tallet funket, men at tusjer som er i handelen i dag ikke hjelper stort. Så mitt spørsmål er: Hva kan man bruke på rustfrie propellere for å hindre groe? Tips mottas ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sayana Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Nano propellclear bruker jeg å da holder det bort i mot et år. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Vippe drevene opp, og vaske/skrubbe av proppelene et par ganger i året.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Saltsyre løser blant annet kalk. Sannsynligvis Ca2+ som har klistret seg på. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Har prøvd polering med Autosol, så enda en omgang, så et speil ser matt ut i forhold. Deretter Autoglym polish, og så Autoglym Extra Gloss Protection. Det holder en uke eller tre. Samme grunnpolering med Autoglym og så påføring av Tørrsmøring dvs PTFE som så varmes opp. Det holder 4-5 uker. Litt avhengig av type PTFE jeg har prøvd. Har nå gitt opp og tar av propellen for syrevask flere ganger ila sesongen. Har lurt på å pakke inn i pose eller ta av propellen og lagre på land... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Du har altså kasta inn hånklæet og latt naturen ta over. Skremmende. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ja, egentlig, men det er dette med naturen som får hjelp av Mercatode systemet på mitt Bravo drev. Dette øker reaksjonen til anoden rett over propellen og det dannes et belegg på propellen. Det tar kun ett par knop på topp, men ... Kanskje heller jobben med propellvask enn at drevet tærer bort... Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Hvorfor er det så få som bruker drevpose ? Det fungerer utmerket. Brukte det på en påhenger for endel år siden og det var ikke antydning til groe av noen slag. Litt jobb med å få det på og av men.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Ja, det blir å velge ett av to onder. Der vask av propell må være det suverent minste ondet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.