Jump to content

Hvordan forhindre groe på rustfrie propellere?

mmosberg

Recommended Posts

Har fått båten på land. Har Jotun Yachting Nonstop på skroget og Jotun Aqualine Optima drevspray på mine to DP-G drev. Jeg er fornøyd med jobben disse to produktene har gjort. Det var noe brunt slim i områdene med mest eksponering mot lys, men det forsvant lett ved høyttrykkspyling.

På drevene har jeg originale rustfrie propellere. Tilsynelatende så de bra ut, men overflaten på bladene var ru. Nesten som et sandpapir. Det var et belegg av noe biologisk (?) materiale på propellene. Det forsvant umiddelbart ved å pensle på litt saltsyre. Båten manglet 3 knop i toppfart før opptak sammenlignet med tidlig i sesongen. Jeg tilskriver propellene mesteparten av dette. Før sjøsetting polerte og vokset jeg propellene med bilvoks.

Har søkt en del på forumet rundt dette uten å komme i mål. Fått med meg at vannfast sprittusj frem til midt på 2000 tallet funket, men at tusjer som er i handelen i dag ikke hjelper stort. Så mitt spørsmål er: Hva kan man bruke på rustfrie propellere for å hindre groe? Tips mottas ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Har prøvd polering med Autosol, så enda en omgang, så et speil ser matt ut i forhold. Deretter Autoglym polish, og så Autoglym Extra Gloss Protection. Det holder en uke eller tre.

Samme grunnpolering med Autoglym og så påføring av Tørrsmøring dvs PTFE som så varmes opp. Det holder 4-5 uker. Litt avhengig av type PTFE jeg har prøvd.

Har nå gitt opp  og tar av propellen for syrevask flere ganger ila sesongen.

Har lurt på å pakke inn i pose eller ta av propellen og lagre på land...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...