Jump to content

Demontering av propeller på DPS drev


Engers

Recommended Posts

Jeg skal demontere drevene mine og ta dem med hjem for vinteren.

For å tappe ut olja, må jeg jo demontere propellene.

Er det greit å gjøre det etter jeg har fått med meg drevene hjem i garasjen, eller bør det gjøres med en gang jeg har fått båten på land.

 

Når propellene settes på igjen, må de monteres noe spesielt i forhold til hverandre?  Tenker da på indre og ytre propell.

Link to post

Hei.

Fikk en del kavirasjon på mine nymonterte stålpropeller.  3 + 3 blad. Snakket da med leverandør om hva som kunne gjøre dette. Han mente en god regel er at blad på fremre og bakre propell ikke skal møtes samtidig under kavitasjonsplaten da det kan gi unødig turbulens. Eg flyttet min bakre propell slik at de ikke møtes og mener eg fikk et bedre resultat. Det står ikke noe i manual om dette men mener det høres fornuftig ut.

Link to post

Mener å ha lest at man bør (ikke MÅ) montere slik at innerste propell har ett blad rett opp og ytterste har et blad rett ned. På den måten møtes aldri bladene under kavitasjonsplaten. Hvorvidt det egentlig har noe å si tror jeg ikke - men det hjalp godt på samvittigheten min å begynne å montere det slik, samt at det tilfredsstiller systemnerden i meg... 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg synes det er lettere å skru av og på propellen mens den er på båten, da kan man bruke forover og revers til å låse propellen så de ikke snurrer når man skru av mutterene: Forover for å skru ut den bakerste, revers for den forreste. (Strengt tatt kan man sette drevet i gir når den er av båten også) Har lest noen ikke anbefaler å bruke girene slik, men heller bruke treplanker til å stoppe propellene fra å snurre.

 

Antar at du vet at fremre propell må fjernes med et "spesialverktøy." 

 

Har også hørt at fremre og bakre propell ikke skal møtes samtidig under kavitasjonsplaten, skader sikkert ikke, kan vel løses med å montere de slik at en finne peker opp på den forreste, og ned på den bakerste propellen.

 

Manualen min (LK-serien, fra rundt 1997) sier jeg skal bruke "Volvo Penta Propeller Shaft Grease" (delenr 3809449 hos penta-forhandlere)  til å smøre akselen med før du setter på propellene igjen. Moment på muttere: fremre: 60Nm, bakre: 70Nm

 

Disclaimer: Jeg har bare gjort dette en gang selv.

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post

Demonter mens de sitter på båten, mye enklere. Med spesialverktøy , går det fint å ta av. Bruk også en treklosse mellom prop. Og drev, som holder igjen prop. Ikke mist skivene. Når du fyller olje, les deg opp må måten å gjøre det. Husker ikke i farten hvordan , lenge siden jeg hadde dps. Forskjell fra dpe. 

Link to post
Engers skrev for 15 timer siden:

Vet dere dimensjonen på mutteren til den ytterste propellen ?  ( Den innerste har jo en spesiell "nøkkel" )

Husker desverre ikke, men jeg brukte dette settet, så det er en av de største størrelsene her:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipenokkelsett-tommer-2000036070/

 

Du må også skifte o-ringene til peilepinnen, luftehullet og tappehullet. Bruk gjerne elektrikertape på skruegjengene når du har på o-ringene, slik at de ikke blir ødelagt.

Varenr på o-ringer fra VP Shop som jeg brukte:

peilepinne: 3852045

oljenivå/vent.: 3855081

tapp: 955981

 

Har lest forskjellige måter å fylle på igjen, men jeg skrudde igjen tappepluggen og fylte til det rant ut fra oljenivå-hullet, peilet deretter med peilepinnen. (Skal skrus helt ned for å peile)

 

Ingen av propellmutterene satt veldig hardt på min, men det kan jo variere.

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post

Obs. Fyll nedenfra for å unngå luf bobler. Limer inn fra instruksjonsbok under.

 

Påfyldning
1 Fjern kappen og løsn olieniveauproppen (2).
2 Påfyld ny olie gennem olieaftapningshullet, brug en
pumpe med 3/8–16 UNC tilslutning. Vedrørende
oliekvalitet og volumen, se afsnit Fremdrivningsen-
hed.
Påfyld langsomt for at undgå, at der dannes luft-
lommer.
Når olie kan ses i hullet til olieniveauproppen, er
drevet fyldt tilstrækkeligt.
3 Kontroller O-ringene på prop og målepind, udskift
dem ved behov.
Sæt oliemålepinden og olieniveauproppen tilbage
på plads.
4 Tag oliepumpen af og skru proppen på plads.
5 Kontroller olieniveauet på målepinden. Der skal fin-
des olie på hele den flade del af målepinden. Påfyld
olie gennem oliemålepindens hul, hvis der er behov
for det.
6 Monter kappe og propeller.
Hvis al olie er skiftet, skal olieniveauet kontrolleres
igen, efter at drevet har kørt lidt, for at blive af med
luftlommer.

Link to post

Propeller er dyre og skades lett ved transport. Tar de alltid av først. Skifter også oljen mens drevet står på båten. Lettere med tilt (dph som jeg har skal stå i 35 grader vinkel ved påfylling). 

 

Ellers ikke så mye peiling på DPS.... Lykke til! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 6 måneder senere...

Manualen sier 60 nm på den innerste og 70 nm på den ytterste. Husk å legge rikelig med fett på akslingene før du setter propellen og mutterne på.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...