Jump to content

Nye forbruks batterier til Seilbåt


Cirion

Recommended Posts

Min seilbåt fra april 2010 har en forbruksbank på 2x135Ah som kom orginal montert fra fabrikken.

 

Jeg har pleiet dem så godt jeg kan, etterfylt vann i ny og ne, og hatt tilkoblet batterilader fra landstrøm så fort jeg var tilbake på brygga.

De har like godt vært tilkoblet landstrøm gjennom hele vintern også for sikkerhets skyld.

 

Har vært uheldig 3 ganger, hvor skjøten på landstrømskabelen har "slitt" seg løs fra festene og når jeg kommer til båten er selvfølgelig batteriene helt flate.

Siden jeg hadde kjøleboks på, så var det ikke tegn til liv i batteriene.

 

Har også opplevd diverse strømbrudd, så en dag døde landstrømsladeren og igjen var batteriene helt døde...

Sikkert vært flere ganger disse har vært nede på "ånei batteriene er ødelagt" nivå... Men de har jeg nok glemt.

 

Alle gangene har jeg klart å lade opp igjen batteriene, og de har fungert greit.

 

I fjor sommer var vi 4 uker i strekk på båten, uten landstrøm. Da monterte jeg 1 solcelle panel på 100W og i år fant jeg på å doble dette, så nå har jeg 2.

Det gjør at på soldager, så toppes batteriet, samt at når jeg går fra båten, selv om kjøla er på så trenger jeg ikke landstrøm.

 

Jeg har en A teller som viser hva jeg har brukt.

I fjor kunne jeg bruke ned mot 90Ah før det var på tide å fyre opp motor. Nå er vel tallet nermere 70Ah.

 

Så nå er det vel på tide å vurdere nye batterier. 8 sesonger, er det bra eller dårlig?

 

Hva bør jeg velge nå? Hvor handler jeg slik åpne blysyre batterier jeg har i båten fra før (som kan etterfylles)? Bør jeg gå for lifepo4?

Link to post

8 år på forbruksbanken er bra tenker jeg

 

Jeg var litt i samme dilemma som deg. Jeg valgte deep cycle AGM batterier for å kunne ha "aktiv" bruk av baugpropell uten at det dreper batteriene helt (Den drar modige 900w :smiley:) samt at de tar til seg lading raskere enn blybatterier.  Jeg bygde ut forbruksbanken så mye det var plass til i batterirommet. Bytter du til AGM må du passe på at du har lader som har rett ladesykuls for slike batterier.

 

lifepo4 krever at du oppgraderer hele ladesystemet ombord - fra dynamo til landstrømslader - er det jeg har blitt fortalt av "informert hold" og har lest om i trådene her. Man må lage et balansert system hele veien.

 

Jeg for min del tenker at andre kan ta "innovasjonskostnadene" og læringen på slike batterier. Så får jeg se neste gang jeg skal bytte.

 

På pappas Hr 31 som har et enklere og mindre krevende strømsystem enn min båt satt vi inn lukkede blybatterier fra biltema. Enkelt og greit og bra nok. 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

8 sesonger høres helt OK ut med tanke på det du skriver.  Regner med du har helt "gjennomsnittlige" batterier og ikke de dyreste "deep cycle" med 20 års forventet levetid eller noe sånt.

 

Et godt alternativ kan være å gå for de samme batteriene du har hatt (hvis de er tilgjengelige fremdeles, til en ok pris).  Siden du nå har funnet en måte å unngå disse "åh-neei" -episodene så kan det godt hende at neste batteripakke varer over 10 år med samme bruk.  Det vil i så fall være en helt ok levetid, og mye mer enn det behøver du ikke forvente av blybatterier.

 

Mer spennende dog, om du går for LiFePo4, men jeg anbefaler deg i så fall å lese deg godt opp på temaet for det er en del potensielle fallgruver der :smiley:Her og her er et par tråder om emnet.

 

edit: Der kom visst Bitteliten imellom med mange av de samme tankene

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Ettersom kapasiteten er ok og du også har fått to solceller så er det vel ikke noen særlig grunner til å gjøre noe annet enn å kjøpe to tilsvarende batterier og leve godt med det? 

 

Ville vel sluttet å ha på strømbrukere om/når båten ligger ubrukt lenge. Blir for dyrt å kjøre batteribanken flat for å ha noen kalde pils i kjøleskapet. 

Link to post
Framtia skrev 1 time siden:

jeg treffer stadig vekk flere som har byttet fra bly til LiFePO4, uten å bygge om på noe vis, som sier at alt fungerer veldig bra.  

 

Det kan du nok ha helt rett i, men sjansen for at det virker er 50/50. Mange er heldige og får ting til å virke med en gang, men skal du over på lithium så er det en del momenter som er en stor fordel å ha kontroll på. For å nevne de viktigste så er det ene ladespenning og det andre er temperatur på dynamo. Videre så må man ha kontroll på rele/skilledioder at de virkelig tåler den økte ladestrøm som kan komme og selvsagt kabler mellom dynamo og batterier. Fallgruvene er mange og jeg personlig fraråder folk å sette inn lithium om de ikke har kontroll på laderegimet sitt. Mange ønsker annen batteriteknologi en bly/syre. Jeg bruker spørre dem hva de har av lade og ladeslutt spenning. Sier de at de ikke vet dette, så er min anbefaling - hold deg til bly syre, til nød gelé batterier. Til og med agm batterier krever kontroll på ladespenning for ikke å innta en tidlig død. 

Link to post

Dette er banken det er snakk om. Samme type som lundebåt ikke har fått så mye skryt for.....

20171002_171951.jpg.5e2a45cdf16c42dc50835d368b46ffa0.jpg

 

Jeg har jo gjort en del med ladesystemet ombord, så det er kansje like greit å fortsette med billige batterier.

 

Det første jeg gjorde var å installere en Ah teller

Så en Megapulse.
Så før sesongen i fjor en laderegulator.

 

Laderegulatoren virket først som en elendig investering, for det første kjøpte jeg den vel i 2013/14, og fikk aldri ut fingern til å installere den. For det andre, når den først var installert, så viste Ah tellern at volten steg raskt til 16,9V i før den datt ned og laderegulatoren var av....

 

Tenkte jeg skulle teste IR kamera til å finne potensielt problem, og da lyste feilen opp som en sol:IMG_0806.JPG.34624c9e6e8a524ec03edceb535f4da6.JPG

 

Skilledioden foretrakk å varme motor rommet fremfor å fordele strømmen.

Så jeg installerte en Prosplit.

 

Etter det, ladet batteriene mye bedre enn de noensinne har gjort.

 

Men det er dette med kapasiteten da.

 

I år oppgraderte jeg en del elektronikk og selv om autopilot, plotter og instrumenter bruker mindre enn før så har jeg nå VHF... Men mistenker at popcorn maskinen, espresso maskinen og støvsugern er de største strømtrekkene ;)

 

Invertern min døde i slutten av forrige sesong (Popkorn maskinen trakk for mye strøm). Så jeg måtte kjøpe meg en ny. Fant en 1500W ren sinus sak fra konkursbo og da ble det Popcorn! Slo like så godt til med en Espresso maskin og fant ut at vi hadde en 1100W støvsuger som funker fint i båten.....

 

Det er vel de 3 siste tingene som gjør at behovet for strøm nå har økt :lipseal:

 

Tenkte å måle om et par slike ville passe:
https://seatronic.no/strom/batterier/vmf-batterier-for-bat-og-fritid-230a

 

Eneste som bekymrer meg er at de ikke kan etterfylles.

Link to post

Forresten 1100W støvsugeren brukes kun når motoren går, og dynamoen leverer nok. Det samme gjelder alle de store strømslukene jeg bruker på inverter. 115A dynamo og jeg ser på Ah at jeg kan levere nok fra motor.

 

Espresso maskin og popcorn maskin funker fint, men de trekker en del A. Kun 1Ah pr. 2 kopp Espresso og kan lage et par runder popcorn på 1Ah.

 

Har alltid hatt 1100W inverter, til lading av laptop, isbitmaskin, brødbakermaskin, loddebolt osv. Den tålte bare ikke popcorn maskinen, døde på første forsøk. Det var ikke en ren sinus inverter.

 

Jeg har på en måte tenkt at en god inverter fungerer som et aggregat i sammarbeid med motor. Så inverter var det første tilbehøret som ble installert så fort jeg fikk båten. Motorseiling lange strekk, er perfekt til å lage isbiter og brød i brødbakermaskin. 1500w ren sinus inverter er enda mer anvendelig da flere ting som ikke takler modifisert sinus fungerer. Slik som støvsuger og popcorn maskin, som ikke fungerer da de trenger ren sinus for å rotere motor.

Link to post

Lagde meg et lite Excel ark for å regne ut prisforskjellen på forskjellige batterier. En ting er prislisten en annen er hva man faktisk får for pengene. Jeg har behov for ca 100Ah i båten, men ønsker meg det dobbelte :)

 

Så jeg har startet med disse 3 som alle teoretisk skal kunne gi meg 100Ah

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms

https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-260ah

https://seatronic.no/strom/batterier/vmf-batterier-for-bat-og-fritid-230a

  Kapasitet Max utnyttelse Pris   Max forbruk Pris pr. tilgjengelig Ah
Bly 230Ah 50 % 2 999,00  115Ah 26,08
AGM 260Ah 80 % 5 295,00  208Ah 25,46
LiFePo4 100Ah 100 % 7 999,00  100Ah 79,99

 

Teoretisk, ser det ut som at AGM faktisk er billigere enn Bly, og siden jeg ønsker meg 200Ah, kan jeg klare meg bare 1 pakke hvis jeg velger AGM.

 

LiFePo4 blir dyrt i forhold, og jeg må ha 2 for å dekke ønsket om 200Ah

 

Men over til bly igjen, som i følge prislisten virket som det billigste valget. Min erfaring i hvertfall før solceller, laderegulator og prosplit var at om jeg dro på tur så var det nesten umulig å fylle opp de siste 20% av batteribanken uten landstrøm. Når banken var 80% full så gikk ladingen så langt ned at den putret på 1 eller 2A . Resultatet var at teoretisk startet med 50% etter landstrøm og satt jeg igjen med 30% max utnyttelse etter å ha brukt batteriet.

 

Så da blir prisen mye dyrere og jeg har ikke lenger behovet mitt på 100Ah. Det betyr at jeg må ha 3x slike batterier for et ønske om 200Ah. Det har jeg ikke plass til.

Bly 230Ah 30 % 2 999,00   69Ah 43,46

 

Har AGM samme problem? Eller er det lettere å lade AGM opp til 100%? Jeg har nå Pdar og Prosplit som går fint med AGM og landstrømsladeren støtter også AGM så der tror jeg ikke jeg trenger å investere mer.

 

Tar nå med LiFePo4 200Ah også:
https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-200ah-med-innebygget-bms
Ganger jeg opp prisene så er de som følger:
Bly      50%  5 998,- 2x230Ah=230Ah forbruk
Bly      30%  8 997,- 3x230Ah=207Ah forbruk
AGM      80%  5 295,- 1x260Ah=208Ah forbruk
LiFePo4 100% 15 998,- 2x100Ah=200Ah forbruk
LiFePo4 100% 16 999,- 1x200Ah=200Ah forbruk

Hvis jeg har forstått ting riktig, så er pr. idag LiFePo4 3x prisen av AGM for samme kapasitet.
LiFePo4 veier vel 1/3 og man kan få BMS med bluetooth... Så noen fordeler er det jo.

Hvis mine utregninger er riktige, så er det ingen tvil om hva jeg bør velge.
https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-260ah

Redigert av Cirion (see edit history)
Link to post

Info jeg fant i en annonse på det AGM batteriet

 

Sitat

RA12-260D er et ekte AGM deep cycle (dyputladnings batteri) av beste kvalitet. Batteriet er oppgitt fra fabrikk til 260AH ved 10t uttapping mens det yter 364AH ved 100t* uttapping tilkoblet solcelleanlegg.

Blir bare bedre og bedre dette her :yesnod: Jeg kommer jo ikke til å tappe batteriet på 10t uansett, og solcellene gir jo litt de også i tillegg til at de dekker enkle forbrukere og kjøla på dagtid.

Link to post

Fin oversikt over de forskjellige batteriteknologiene og pris. 

 

Det eneste jeg tenker på i tillegg er hvor lenge du ønsker å ha batteriene. 80% DOD (=Depth Of Discharge) på AGM batteriene gir ca 500 sykler før det er dødt, mot ca 800 sykler om du bare går ned til 50% i følge databladet. 

 

https://seatronic.no/productattachments/index/download?id=644

 

I praksis er det kanskje enda mindre. Jeg har hatt 360Ah Ritar AGM bank som aldri har vært lavere enn 50% DOD i tre sesonger som nå er kaputt. Og jeg har dessverre ikke vært så mye i båten at det er etter 800 sykler...

Link to post

Faktisk sjeldent jeg har mer enn 20 - 30 Ah brukt på et døgn, så problemet pleide å være dag 2 og utover, hvor jeg ikke får ladet opp og det blir værre dag for dag. 20% av 135x2 er 54Ah og etter noen dager uten landstrøm så får jeg nesten ikke ladet forbi det. Måtte kjøre motor for å starte Webasto eller bruke inverter fordi Volt styrken sank for mye. Ble mye bedre med Pdar og Prosplit, så nå klarer jeg å lade opp til -20Ah med motor før det dabber av for mye. Solcellen topper opp resten. Med solcellen er jeg sjeldent på over 10Ah forbrukt totalt når kvelden kommer. Så landstrøm har jeg ikke hatt behov for i sommer.

 

Regner med at 100Ah er det jeg maks kommer til å trekke ut, men normalen vil ligge på 30Ah. Så spørs det hvor mye som mangler dag 2, 3, 4 osv... Hvis batteriet blir fult hver dag, så blir det max 30Ah, men hvis det akkumulerer seg en bit jeg ikke får toppet opp som med Bly så er det noe annet. 

 

Hva har du gjort med lader og dynamo for å håndtere ditt AGM batteri?

 

Jeg har en PDAR regulator på dynamo med AGM program fra Jørg Becker og det er egen instilling for AGM på min landstrømslader. Fra hva jeg har forstått ellers, vil jeg kunne lade AGM batteriene mye raskere enn Bly. Så det er en fordel i seg selv.

 

Mine bly batterier i dag, vil ikke lade på noe serlig mer enn 40 - 46A, når jeg monterte Ah telleren i 2010 og hadde jeg bruk til -100Ah så kunne jeg se opp mot 100A lading og så datt det rimelig fort ned. Nå klarer jeg riktig nok ikke å nå -100Ah forbruk... Tester jeg å deaktivere PDAR mens den lader på over 40A, så detter ladingen ned til 10A.

 

Har du noen tall på hva din AGM pakke ladet på?

Link to post

@JSM Har du brukt Megapulse eller Propulse eller landstrømslader med slikt innebygd?

 

Ut fra infoen jeg kan finne så vil disse funke både på Bly, AGM og GEL. Personlig tror jeg Megapulse har reddet mine batterier de gangene de har blitt tappet 100%.

 

http://sterling-power.no/stn_faq/stnpp.htm

http://www.megapulse.net/faq

 

Billig investering for lengre batterilevetid.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Endte på 3x120Ah Ritar AGM fra Seatronic. Det ble andre boller ?

Espresso maskin og Popcorn maskin funker nå fint fra banken uten å kjøre motor.

 

Siden jeg har vært litt bekymret for overlading med solcellene og det faktum at jeg har 2x100W paneler på en 10A regulator så ville jeg ha en ny som kunne ta hensyn til AGM.  Endte på en slik på 40A:
https://www.ebay.com/itm/EPEVER-MPPT-Solar-Panel-Charge-Controller-Tracer-AN-10A-30A-40A-Negative-Ground/202219575607?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=502185073295&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Bestilt på Onsdag 16. mai og var på døren fredag 18. mai... Gratis express frakt ? Dro rett til båten og installerte. Den forrige regulatoren krevde paralellkobling på 12V selv om den var MPPT og den nye kan seriell kobles opp til 92V så jeg valgte å seriell koble. Mine paneler er ikke optimalt installert da den ene er under bommen og den andre på sprayhood. Seriellkobling gjør at V blir høyere og jeg får utnyttet mer om panelene er i skygge. WOW for en forbedring! Den nye regulatoren gir mer A til batteriet enn den gamle. Tipper den gamle kastet det som var til overs når begge panelene leverte optimalt, for nå ser jeg at jeg sliter med å få forbruk til å gå i minus...  Satte på alle instrumenter, VHF, Stereo, 2xTV'er og antenneforsterker, Inverter med lading av 2 laptops, Webasto, navigasjonslys, topplanterne, dekkslys osv.. og det trakk nå -10A.

 

Har også bestilt Bluetooth modul til regulatoren. Men ville vente så den ikke ble sendt samtidig da denne går under tollgrensen. Så da får jeg full oversikt på mobil app, samt at konfigurering er enklere på app enn på 2 knapp løsningen på regulatoren.

 

3x120Ah AGM er en enorm forbedring ombord. Det jeg merker mest er noe som har plaget meg siden båten var ny i 2010. Har jeg tømt banken og skal inn til brygge, så reduserer jeg kraften på motoren når jeg nermer meg brygga (noe som er normalt i mitt hode) men neida, PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP sier motor kontrollern, og blinker med et batteri, jeg kan bøye meg ned og kansellerere pipet eller gi gass for å stoppe pipingen. Desverre må jeg jo gjerne bruke litt bakk også, men i det jeg roer need så hyler det til i gjen med den jævla piiiiiiiiiiiiiipingen. Lundebåt kunne bare si at dette var normalt, og at det var fordi dynamoen nå ikke lenger klarte å levere nok volt til batteriene. Forbruk overgikk ladingen. Dette var noe jeg måtte leve med.

 

Nå derimot, så ser jeg på plotteren at V holder seg godt på 13 tallet selv på tomgang. Null piping, og på batteri monitoren kan jeg se at ved tomgang så lader batteriene med +22-25A. Ved forbruk på over 100Ah så ser jeg lading på +110A ved 1500rpm. Noe jeg liker å gjøre når frua tar opp ankeret. Har sett batteri måleren gå fra -110Ah forbrukt til -90Ah på tiden det tar å få ankeret opp ?

 

Skulle egentlig ha 2x150Ah AGM men det var bestillingsvare og Seatronic hadde masse 120Ah på lager og jeg ville ha med en gang en tid rett før påske. Når jeg så på størrelsen til 120Ah batteriene så jeg at de var så korte, at de kunne stå på tværs i forhold til slik de gamle stod, og at det da var plass til 3x120Ah AGM på samme plassen hvor jeg hadde 2x135Ah Åpne blysyre batterier.

 

Denne sommern blir det nok strøm ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...