Svein34 Startet 2.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2017 Noen som vet hvor man kan få tak i presenninger av god kvalitet som tåler vær og vind uten at de blir ødelakt? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2017 Tja... Går du for 450g eller høyere vevforsterket PVC så er mye gjort. Du får slike presenninger på veldig mange steder som selger presenninger. F.eks. så har Biltema dette til en relativt billig penge. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fjordgubbe Svart 2.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Ja, til tyngre til betre. Stødig og utan blafring i vinden. Brukte i si tid helst PVC 600, men tung å handsame, og dyr sjølvsagt. Men når den først var komen på plass var det solide saker. Men so har det sjølvsagt ikkje minst med det å gjere kor værutsett staden er. Redigert 2.Oktober.2017 av Fjordgubbe skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2017 Tenker selv å prøve denne i år: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenning-2000017810/ Skal ha båten i hagen og ønsker ikke å plage hverken naboer eller meg selv med blafrende tynn presenning. Regner også med at denne varer en god del lenger... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 O.B. Wiik sine presenninger har jo altid vært kjent for bra kvalitet. Kjenner de som har hatt slike i fra 80--tallet, og som fremdeles bruker de (nesten) like bra. Er vel tilbud på disse nå hos Best Marin. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Og Presenningsklemmer, er et must. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LM 605 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Roger jo skrev 1 minutt siden: Og Presenningsklemmer, er et must. Av personlig og andres erfaring kan disse fungere på en veldig skjermet og vindstille plass, men har man båten liggende på en utsatt plass for mye vær og vind, så holder slike klemmer ikke lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Da blir de vel en slik 600 g presennin da, sikkert best å skaffe fra ob wiik som er av kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Etter noen runder med rimelig presenning, endte jeg opp med OB Wiik for to sesonger siden. For meg har den vert verd hver krone. Den er litt elastisk, så ligget meget stabilt. Forankrins-øynene er vulket på. De holder. Har tidligere vert plaget at messing-øyer har løsnet. Sikkert flere andre presenninger som også er bra, men virker som en får det en betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Grand Banks jr skrev for 13 timer siden: Tenker selv å prøve denne i år: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenning-2000017810/ Skal ha båten i hagen og ønsker ikke å plage hverken naboer eller meg selv med blafrende tynn presenning. Regner også med at denne varer en god del lenger... Den presseningen kan jeg gå god for har 3 stk slike på min båt nå. Er 3 vinteren jeg har de, ligger i ro i vinden, sterke, ingen hull osv. Er tung å jobbe med, derfor tok jeg 3 stk, i stedet 2 større.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Biltemapresenningene i 600g PVC er sikkert like gode som andre PVC-presenninger i samme tyngde/kvalitet. Det som gjerne skiller slike presenninger er hvordan maljene sitter. Noen er støpt inn (bra!), noen er presset på (ikke så bra) og noen har ikke maljer, bare hull (overhodet ikke bra!). Hvis maljene på Biltema sin er OK så er det vel bare å vurdere kjøp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nordan family 27 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Jeg har erfart at snøen sklir dårlig av en gammel presenning. Overflaten blir lite glatt ganske fort. Det taler for billig presenning som skiftes oftere. Har selv alltid hatt 650 grams presenning. Men måtte til med en lett blafrende og glatt presenning oppå for å få ting til å skli av. Solgte i våres mine 650 grams, og skal gå for noe som er lettere og blafrer litt mer. Min erfaring er at snøen slipper lettere på ting som er så lett at det småblafrer. Men jeg har altså hatt det utenpå en 650 grams, så det blir første gang jeg har en lettere på 250 gram som hovedpresenning. Et tips for også å få billige presenninger til å ligge, er å ha tau rundt noen steder på utsiden. Det bryter opp vindens evne til å suge med seg presenningen og ødelegger for seil-effekten. Gjenstår å se om jeg synes det er smart å avslutte 650gram karrieren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Har ikke mistet en eneste maljer i våre tunge BT presenninger som vi har hatt i mange sesonger. Om det skulle være noe å klage på så ønsker jeg meg litt større maljer, uten at jeg vet hvor store andre produsenter bruker.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Har også hatt BT tung presenning med god erfaring. Hadde 3 stk tunge på båten, to fra Malfix (som kanskje er billigst på dette) og en fra Biltema. På en tidligere båt har jeg hatt OBWiik. Synes alle de tunge presenningene har vært gode, og aldri ødelagt en malje. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Innvulkaniserte maljer og kraftig vulkanisert brett er langt å foretrekke framfor pressa maljer, som er håplaust dårleg etter mitt syn. Har lite for seg å kjøpe kraftig presenning utan innvulkaniserte maljer. Svakaste leddet ryk, og då er det garantert innfestinga. Om her er vindutsett vel og merke, elles tel vel dette mindre. Har Biltema det er det berre å kjøpe, stoffet er sikkert like bra. Om ikkje ville eg ha satsa på O.B. Wiik presenning som eg har berre gode erfaringar med. Ein slik presenning har du i mange år, og ein tusenlapp og mindre, frå eller til kan vel ikkje vere avgjerande når ein båt til mange hundra tusen skal dekkast til. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 12 hours ago, Roger jo said: Og Presenningsklemmer, er et must. Disse har jeg dårlig erfaring med på "glatte armerte" presenninger, de slipper taket ganske raskt. Et tips kan jeg komme med og det er å bruke bagasjestrikker (slike med krok i hver ende) i hjørner og ellers hvor det er mye blafring. Det fører til mye mindre belastning på maljer og gjør at presenningen holder mye lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Lazyjack skrev 22 minutter siden: Disse har jeg dårlig erfaring med på "glatte armerte" presenninger, de slipper taket ganske raskt. Et tips kan jeg komme med og det er å bruke bagasjestrikker (slike med krok i hver ende) i hjørner og ellers hvor det er mye blafring. Det fører til mye mindre belastning på maljer og gjør at presenningen holder mye lengre. På tynn presenning kan den gli, da bretter en sømkanten dobbel legger en fyrstikk i bukta og få fyrstikken på innsiden av klemmflaten da glir den ikke av. Redigert 3.Oktober.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Har handlet presenning på europris, type gjennomsiktig armert. Husker ikke gr/m2. Tidvis har de 50% avslag. Bruker tykk pluss en tynn innerst om det går hull. Den store forskjellen ang blafring og storm/ orkan har vært å legge tau over fra side til side. Det bryter mye av luftstrømmen som stryker over og skaper løft i duken. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Eureka skrev for 9 timer siden: Har handlet presenning på europris, type gjennomsiktig armert. Husker ikke gr/m2. Tidvis har de 50% avslag. Bruker tykk pluss en tynn innerst om det går hull. Den store forskjellen ang blafring og storm/ orkan har vært å legge tau over fra side til side. Det bryter mye av luftstrømmen som stryker over og skaper løft i duken. Må jo si det var den presenningen jeg hadde dårlig erfaring med... Den er tung, noe som skal være bra, men stiv, og vanskelig og håndtere. Siden den var stiv, så ble det mye blafring. Det med resultat at øyene til forankring røk. Brukte noen feste-clips fra Biltema, som tidligere vist til her. Var ok en periode. Enden på visa var en vinterdag, med litt vind, så ble det en liten rift, og hele presenningen rev i to... Den ble veldig stiv i kulden. Håper du får bedre erfaring med denne en det jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Spennende - det er samme jeg skal prøve eller alle årene med tung presenning..... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 21 hours ago, Ida Marie III said: Er tung å jobbe med, derfor tok jeg 3 stk, i stedet 2 større.. Det er nok lurt, så disse på Biltema i går, stod 40kg på pakka. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Sørlandet2 skrev for 3 timer siden: Må jo si det var den presenningen jeg hadde dårlig erfaring med... Den er tung, noe som skal være bra, men stiv, og vanskelig og håndtere. Siden den var stiv, så ble det mye blafring. Det med resultat at øyene til forankring røk. Brukte noen feste-clips fra Biltema, som tidligere vist til her. Var ok en periode. Enden på visa var en vinterdag, med litt vind, så ble det en liten rift, og hele presenningen rev i to... Den ble veldig stiv i kulden. Håper du får bedre erfaring med denne en det jeg hadde. Helt riktig. Røk en hel haug av de presseningen nede i havnen hos oss for noen år siden. De revnet langsgående oppe i mønet på stativene... Bytt den om mulig, mitt stall tips.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Og so var det dette med gnag då. Ein presenning som ligg an på hjørner t.d. kan medføre slitasje gjennom ein vindfull vinter om ein er uheldig. Mykje å passe på. Har valt å stå uten presenning. Her er formykje vind. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Er vel på pressenning nummer 2 siden 2009. det er nok mange metoder for dette. Plastkanner i maljene brukte jeg første året. Medførte mange ødelagte maljer... deretter ble alle maljer knyter fast ned i vogna under båten, 31 fot.. må vel si det har gått bedre. Maljer polstres ved friksjon mot skroget. Hotteste tipset jeg har fått ang slik er å tre på en avskåret brusflaske på endene av mønen på stativet. For å illustrere Tauene på bilde nummer 1 gjør stativet stivt og begrenser sig ved snøfall. Så er jo selvfølgelig spørsmålet: er det mye jobb? Ja ? Men man har da fått inn rutinene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Eureka skrev 8 minutter siden: Er vel på pressenning nummer 2 siden 2009. det er nok mange metoder for dette. Plastkanner i maljene brukte jeg første året. Medførte mange ødelagte maljer... deretter ble alle maljer knyter fast ned i vogna under båten, 31 fot.. må vel si det har gått bedre. Maljer polstres ved friksjon mot skroget. Hotteste tipset jeg har fått ang slik er å tre på en avskåret brusflaske på endene av mønen på stativet. For å illustrere Tauene på bilde nummer 1 gjør stativet stivt og begrenser sig ved snøfall. Så er jo selvfølgelig spørsmålet: er det mye jobb? Ja ? Men man har da fått inn rutinene. Imponerende "spindelvevnett" både under og over presenningen din.. Er nok en stor fordel, særlig de tauene du hiver over til slutt.. Selv på tungpresenningen jeg nå bruker, hiver jeg over noen tau til slutt, demper godt vindens evne til å løfte i duken... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.