BluMarlin Startet 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2017 Hei. Har en Yamaha 9,9 FMS 95 mod. 2 takter Motoren har desverre kjørt 1 tank(20l) på nestem max fart uten 2% olje i bensin . Sliter nå å få start på den . Den fjusket litt før dette probleme også. Hva må jeg gjøre ? - horne sylynderene - bytte stempelringene ( fjørsettet) - bytte lageret. - bytte pakning - bytte tennplugger ???? Må dette eller noe annet gjøres? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, ref. reglene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Mest sannsynlig alt dette. Men først må du demontere og vurdere tilstanden. Og fikse det som er ødelagt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tskjei Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Det første du bør gjøre er å ta en komptest. Vil tipp at du har dårlig kompresjon etter dette. Så må man evt skru litt å sjekke sylinderne/stempler og stempelringer. Her kan det være lite eller mye som må gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 (redigert) Stoppet motoren av seg selv som følge av at den ble varm ? Kan du se misfarging rundt pluggene ? For å vurdere tilstand ville jeg som nevnt over tatt kompresjons-test. Er den ok ville jeg sjekket visuelt inn gjennom begge plugghullene med boroskop etter rivninger på sylinderveggene. Disse Yamaha motorene får som oftest først riving på stempelskjørter, da vil du ofte forsatt få start på motoren. (På dette stadiet kan du slippe med å bytte stempel/fjærer) Fortsetter du og kjøre med motoren får du rivninger i sylindere også... da blir det verre å få start. Om du har rivning på begge sylindre vil du neppe få start. Har du kommet så langt så har du din liste + stempler og kanskje -lager. Var tanken tom når du fylte den opp? Dersom det var 5 liter med 2% olje på tanken før du fylte opp så har du fortsatt 0,5% olje i 20L tanken, og motoren kan ha klart seg om den ikke gikk tungt. Denne motoren trenger kun 1% oljeblanding om du bruker en TCW3 klassifisert olje. Redigert 3.Oktober.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Jeg mener å ha lest at denne motoren fint skal overleve å bli kjørt uten olje som dette tilfellet beskriver. Jeg hadde en Yamaha 9.9 1996 mod. som gikk varm 2 ganger grunnet tette kjølekanaler. Den stoppet da rett og slett på grunn av varmen. Men i følge Yamaha service så tåler den 7-8 skjæringer før noe virkelig måtte gjøres. Min motor overlevde, og var i bruk mange år senere. Jeg ville sjekket andre ting, som forgasser, filter, pumpe og lignende. Om det tetter seg der vil den ikke starte. Plugger bør naturligvis sjekkes/byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Ta kompresjonstest først, som de andre sier. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 LuckyFalls skrev for 3 timer siden: Jeg mener å ha lest at denne motoren fint skal overleve å bli kjørt uten olje som dette tilfellet beskriver. Jeg hadde en Yamaha 9.9 1996 mod. som gikk varm 2 ganger grunnet tette kjølekanaler. Den stoppet da rett og slett på grunn av varmen. Men i følge Yamaha service så tåler den 7-8 skjæringer før noe virkelig måtte gjøres. Er motoren du hadde en 2 takt eller 4 takts motor ? Yamaha service - har du lært dette på et autorisert Yamaha service kurs ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 den påstanden tror jeg jeg ville tatt med en klype salt , selv ikke en yamaha tåler alt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Varmkjørt er noe annet. Da utvider sylindrene seg, og motor mister kompresjon av den grunn. Da går den ikke nødvendigvis lenge nok til å skjære seg. Uten olje, derimot...... Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Motoren jeg refererte til var en 1986 og ikke 1996 2 takter, blingset litt der. Men uttalelsen jeg kom med, kom fra et autorisert Yamaha verksted i Lillesand den gangen. Når det kommer til olje så var det 1:100 på denne, og jeg mener fremdeles å ha lest at motorene ble konstruert for å tåle en viss periode uten olje blanding. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Desverre må du regne med at motoren er skadet, hvor mye er ikke godt å si før du har sett nærmere på på cylindere og lagerne i veiv og stempelbolt. Ingen motorer, hverken 2 eller 4 takter tåler å bli kjørt uten olje, selv ikke noen få sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.