Jump to content

Yamaha 9,9 1995 2-takt, kjørt uten olje, får ikke start

BluMarlin

Recommended Posts

Hei.
Har en Yamaha 9,9 FMS 95 mod. 2 takter
Motoren har desverre kjørt 1 tank(20l) på nestem max fart uten 2% olje i bensin . 
Sliter nå å få start på den . 
Den fjusket litt før dette probleme også. 
Hva må jeg gjøre ? 

- horne sylynderene
- bytte stempelringene ( fjørsettet) 
- bytte lageret. 
- bytte pakning
- bytte tennplugger ????
Må dette eller noe annet gjøres?

Kommentar fra moderator: Tittel redigert, ref. reglene.

Stoppet motoren av seg selv som følge av at den ble varm ?

Kan du se misfarging rundt pluggene ?

For å vurdere tilstand ville jeg som nevnt over tatt kompresjons-test.

Er den ok ville jeg sjekket visuelt inn gjennom begge plugghullene med boroskop etter rivninger på sylinderveggene.

Disse Yamaha motorene får som oftest først riving på stempelskjørter, da vil du ofte forsatt få start på motoren.

(På dette stadiet kan du slippe med å bytte stempel/fjærer)

Fortsetter du og kjøre med motoren får du rivninger i sylindere også... da blir det verre å få start.

Om du har rivning på begge sylindre vil du neppe få start.

Har du kommet så langt så har du din liste + stempler og kanskje -lager.

Var tanken tom når du fylte den opp?

Dersom det var 5 liter med 2% olje på tanken før du fylte opp så har du fortsatt 0,5% olje i 20L tanken, og motoren kan ha klart seg om den ikke gikk tungt.

Denne motoren trenger kun 1% oljeblanding om du bruker en TCW3 klassifisert olje.

Redigert av dieselfan (see edit history)

Jeg mener å ha lest at denne motoren fint skal overleve å bli kjørt uten olje som dette tilfellet beskriver.

Jeg hadde en Yamaha 9.9 1996 mod. som gikk varm 2 ganger grunnet tette kjølekanaler. Den stoppet da rett og slett på grunn av varmen.

Men i følge Yamaha service så tåler den 7-8 skjæringer før noe virkelig måtte gjøres.

Min motor overlevde, og var i bruk mange år senere. 

Jeg ville sjekket andre ting, som forgasser, filter, pumpe og lignende. Om det tetter seg der vil den ikke starte.

Plugger bør naturligvis sjekkes/byttes.

LuckyFalls skrev for 3 timer siden:

Jeg mener å ha lest at denne motoren fint skal overleve å bli kjørt uten olje som dette tilfellet beskriver.

Jeg hadde en Yamaha 9.9 1996 mod. som gikk varm 2 ganger grunnet tette kjølekanaler. Den stoppet da rett og slett på grunn av varmen.

Men i følge Yamaha service så tåler den 7-8 skjæringer før noe virkelig måtte gjøres.

Er motoren du hadde en 2 takt eller 4 takts motor ?

Yamaha service - har du lært dette på et autorisert Yamaha service kurs ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...