TimJ Startet 3.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2017 Hei, noen som har montert sammen en Yanmar fra 6LY serien (380-440hk) sammen med Volvo drev? Fant noen bilder her inne av en som hadde gjort det, Liberty, men vet ikke om han er aktiv på dette forumet lenger. Noan andre som vet hva som skal til? Tenker da på DP-h drevet til volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Medlem "liberty" er aktiv, var netopp innom her. Send han en melding kanskje ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
DieselDahl Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Du trenger å få bellhousing til å passe, samt coupler, altså flexkoblingen som sitter på svinghjulet. Dessuten må du nok lage et eksosbend ut fra turboen slik at denne treffer "bukkehornet". Enten du velger mekanisk girskift eller et elektrisk operert system burde dette være grei skuring. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Furu skrev 1 time siden: Medlem "liberty" er aktiv, var netopp innom her. Send han en melding kanskje ? Har gjort det, håper spent på svar:-) DieselDahl skrev 56 minutter siden: Du trenger å få bellhousing til å passe, samt coupler, altså flexkoblingen som sitter på svinghjulet. Dessuten må du nok lage et eksosbend ut fra turboen slik at denne treffer "bukkehornet". Enten du velger mekanisk girskift eller et elektrisk operert system burde dette være grei skuring. Ja, ser ikke ut som om det er all verdens jobb.... tror ikke jeg kjører eksosen gjennom drevet dog? Har ikke DP-H litt trang eksos kanal? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Skal se om jeg har AutoCAD tegningene lignende fremdeles til masjenering av adapteren som trengs. Eksosen kjørte jeg ikke i gjennom drevet Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 3.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 liberty skrev 39 minutter siden: Skal se om jeg har AutoCAD tegningene lignende fremdeles til masjenering av adapteren som trengs. Eksosen kjørte jeg ikke i gjennom drevet DET hadde vært helt konge??????? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 @liberty Hva var forøvrig dine erfaringer med denne kombinasjonen? Er det en bedre løsning enn Merc Bravo 3X eller Yanmar sitt eget drev? Vet ikke hva DP-H drevene tåler av maks, men hvis du hadde 440hk i din Yanmar, lå vel sikkert dreiemomentet på over 1000nm eller? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Tror det drevet vil slite med å tåle 440hk yanmar og 1150nm.. Kommer jo litt an på vekta på båten også Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Førstefender skrev 2 minutter siden: Tror det drevet vil slite med å tåle 440hk yanmar og 1150nm.. Kommer jo litt an på vekta på båten også Nå kjørte jo Liberty med dette, og hvis jeg husker riktig fra det innlegget hans så gikk det fint.... Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 (redigert) Drevet har fungert helt fint uten noen form for problemer med Yanmar 440 hk på en Scand 36. Sist jeg var i kontakt med han som har båten nå hadde den passer 1600 timer Bravo 3x blir for svakt Redigert 4.Oktober.2017 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Jeg ville ihvertfall tatt det forsiktig med en slik installasjon og latt motoren få tid til å svelge suppa. Nesten 1200N på 6LY2-440 er rått for ett DPH drev. Bruk et drev med lavest mulig utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Ja, kommer til å kjøpe det med lavest utveksling. Husk, min båt veier bare 3-3,5 tonn, noe som er vesentlig lettere enn en Scand 36. Er vel mere spent på hva fat jeg klarer... De store Yanmar motorene har jo "bare" 3300omdr som maks... Hva fart fikk du @liberty?? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 (redigert) Mye «små» detaljer som må fikses fremover. Styring feks. hva gjør jeg her? Kan jeg kjøpe en hydraulisk rattpumpe og bare koble dette rett opp mot de orginale styresylinderene på drevet? Redigert 4.Oktober.2017 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Det største Volvo bruker på det drevet er vel D6 400? Med mindre dreiemoment. Tror jeg hadde vært silkemyk på gassen her... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Det stemmer hanto1, og det er et forsterket utgave av drevet. Mener 400, har litt over 1000nm, tidligere var D6-370 maks med drev. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 hanto1 skrev for 2 timer siden: Det største Volvo bruker på det drevet er vel D6 400? Med mindre dreiemoment. Tror jeg hadde vært silkemyk på gassen her... Førstefender skrev 17 minutter siden: Det stemmer hanto1, og det er et forsterket utgave av drevet. Mener 400, har litt over 1000nm, tidligere var D6-370 maks med drev. Ja, men, nå har som Liberty skriver båten han bygde samme oppsettet i gått 1600 timer uten tull. Så det går nok bra??? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 TimJ skrev On 4.10.2017 at 22.55: Mye «små» detaljer som må fikses fremover. Styring feks. hva gjør jeg her? Kan jeg kjøpe en hydraulisk rattpumpe og bare koble dette rett opp mot de orginale styresylinderene på drevet? Du kobler rattpumpa på servoventilen på transom. Servopumpa leverer trykk til styresylindrene via denne servoventilen. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 DieselDahl skrev for 9 timer siden: Du kobler rattpumpa på servoventilen på transom. Servopumpa leverer trykk til styresylindrene via denne servoventilen. Ok, Tror jeg skjønner. Så da må servopumpa til Yanmaren kobles transomen og @DieselDahl? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 veldig gøy lesning dette. Volvo sine orginal propeller tåler lite er min erfaring, winrace sine har langt bedre hub. Håper dette går veien og vi får se bilder av prosessen fremover ! Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Kyrholmen skrev for 6 timer siden: veldig gøy lesning dette. Volvo sine orginal propeller tåler lite er min erfaring, winrace sine har langt bedre hub. Håper dette går veien og vi får se bilder av prosessen fremover ! Hehe, ja, kan jo bli spennende å se hvordan dette ender?? Venter spent på om Liberty har tegningen fortsatt etter at han gjorde samme jobben? bilder kommer etterhvert??? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Se på Konrad sterndrive. De har drev som tåler litt. Kan få Cummins sin 550 HP med Konrad drev. http://trends.nauticexpo.com/konrad-marine/project-23516-315140.html Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
TimJ Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 SoBo skrev 5 minutter siden: Se på Konrad sterndrive. De har drev som tåler litt. Kan få Cummins sin 550 HP med Konrad drev. http://trends.nauticexpo.com/konrad-marine/project-23516-315140.html Veit, men da ryker budsjettet med flere hundre tusen????♂️ Hadde jeg hatt så mye penger så hadde jeg nok kjøpt nyere, større båt? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Er det her jeg har ringet rundt servopumpa skal kobles? og på bildet under her, der skal slangene til rattpumpa kobles? Sitér dette innlegget Link to post
Lille Louise Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Er det noen som har autocad tegninger av adaptere som nevnes i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.