Jump to content

Polar 770 Motorbädd / motorfäste


johan3848

Recommended Posts

Hei,

 

Jag har ett spörsmål om motorbädden på Polar 770 (1987). Jag har tidigare fått jättebra svar av t eks. Knude, och i somras köpte vi en fin Polar 770 i vackra Arendal. Båten har en VP TAMD 31A (124 hk), som är originalmotorn. Motorn startar och går fint, men kommer förr el senare behöva renovering, den har ju passerat 30 år nu. 

 

Jag har genom goda kontakter kunnat köpa en (ny) Steyr MO144M38 diesel (144 hk). Denna motorn är förutom att den är modernare och helt ny också ca 100 kg lättare än den gamla VP.

Steyr-motorn kommer att ha ett ZF 45A backslag, det har 8 gr vinklad propelleraxel, och är då samma som VP MS4A som sitter på min gamla motor. Jag planerar därför att inte behöva bygga om propelleraxeln / stagen för den. Istället modifierar jag motorbädden / motorfästena så den nya motorn + backslag möter propelleraxeln på exakt samma punkt som den gamla motorn.

 

Det stora jobbet blir därför att bygga om motorbädden i Polar 770. VP MD31/TAMD31 har 4 motorfästen, och de bakre (närmast propelleraxeln) sitter 80 mm högre upp än de främre. På Polar 770 är därför motorbädden förhöjd 80 mm vid de bakre fästena.

 

Steyr har 4 fästen som alla sitter i samma höjd.

 

Min fråga:

Vet Knude eller någon annan hur Polar lagade till motorbädden? Har man gjutit in reglar av trä eller metallstag inuti plasten? Eller är det bara plast alltihop? Jag försöker planera hur svårt det kommer bli att modifiera motorbädden så den passar nya motorn. Svårast blir självklart om det sitter metallstag inuti.

 

Nån med erfaringer..?

 

// Johan S.

Link to post
Share on other sites

Hei. Motor fundamentet er laget i  furu som er plastret inn i fem seks lag csm 600 gr. Glassfiber matte.  Om det ligger ei 10 mm stålplate på toppen vil du se når du løsner labbene. De er da skrudd med maskin skruer. Mulig at det er det i fremkant. 

Om du er helt sikker på at bakre del må senkes så gjør det .

Når gammel motor er fjernet og ny er løftet oppi så er det lett å se forandringene. Løft så opp motor og modifiser fundament. Beregn ca 1 mm Pr. Lag csm 600. Det vil normalt kunne justeres en 10-12 mm på fundament.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...