Jump to content

Hjelp til kobling av Glomex TV antenneforsterker

mmosberg

Recommended Posts

Holder på å montere en Glomex Talitha TV antenne. Den medfølgende antenneforsterkeren skal kobles til 12V. Bruker en slik antenneforsterker noe strøm også når TVen er avslått? Bør jeg sette en bryter på her? Alternativet er å koble den til samme tilførsel som TVen, men denne spenningsettes så fort hovedstrømbryteren i båten vris over. 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Når du dreier ned forsterkeren til det klikker, kobler du ut forsterkningen og får en bypas for TV-signalet. Om du da kutter strømmen, tviler jeg på. Husk også på at en TV står i "dvale" tilstand når du slår den av med fjernbetjeningen. Den trekker fremdeles en del strøm (hvis ikke hadde du ikke kunnet slå den på med fjernkontrollen), noen apparater trekker ganske mye strøm i den tilstanden. Jeg har en bryter som slår av strømmen til både forsterkeren og TV'n. Ingen grunn til å bruke strøm når en ikke ser på TV.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Var nede i båten og målte med multimeteret. Med gain på max gikk det 300mA gjennom, og med gain på minimum gikk det 0mA. Det er ikke noe klikk på gainkontrolleren, men det virker som den passiviseres helt allikevel. Det er en rød diode på forsterkeren som blir gradvis sterkere i lyset etterhvert som gain justeres opp. Denne er helt mørk på minimum. Målingene utført uten noe tv apparat eller antenne tilkoblet, men det skal vel ikke endre på så mye.

Jeg dropper egen bryter på antenneforsterkeren.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...