Jump to content

To 150HK eller en 300HK?


CruiseMissile

Recommended Posts

Er det noen argument å kjøpe to 150HK istedet for en 300HK?

 

Leste en test som sa at en 300HK var best og billigst i drift.. Men i denne testen så ble forbruket målt ved fullt pådrag. Jeg tenker at med to 150HK så har en en del fleksibilitet da en kan kjøre på lavere belastning på to motorer og når disse er mindre, vil sammenlagt forbruk kanskje bli mindre?? 

 

Er det noen som har kunnskap om dette?

Link to post
ivar skrev for 6 timer siden:

også sett tester som viser at 2 motorer kommer bedre ut.  Kommer nok an på båtvekt/størrelse.   

 

noen spesiell båt du tenker på? 

Vurderer Axopar 28 eller noe liknende. Er ikke ute etter ekstrem fart, farts område 20-30kts er gret nok. Ser på forbruk og redundans som viktigst..

Link to post
andersb skrev for 6 timer siden:

1x 300 vil alltid være bedre på ca ALT unntatt redundans

 

 

løste det med 2x300, neste 2x400! :D 

Det er også mitt inntrykk, men ikke svaret  jeg ønsker... ? 

- teorien min er at 2x150 gir større fleksibilitet. Ønsker en fart så fyrer en opp begge, ønsker en økonomi så kan en bruke en (mindre) motor noe som skulle gi mindre forbruk... men usikker på om dette er en holdbar «tese»..

Link to post

Om du skal motorisere en Axopar28  så ville jeg helt klart hatt en motor! Det er et såppas spessielt skrog som er veldig lettdrevet samtidig med dyp V. Pga modulkonstruksjon er den også en god del lettere enn tilsvarene båter.  Jeg er ikke helt med på at en mindre motor bruker mindre dristoff!  Har du en stor motor med en flatere dreiemomentkurve så kan du kjøre på mye lavere turtall på samme hastighet. En moderne 4t 300hk bruker nok ikke mye på tomgang+ i kosefart!

Vedlikeholdskostnader vil jo dobbles med to motorer. Uten at jeg vet det sikkert er nok 2 mindre motorer dyrere enn en større! 

En Axopar 28 med en motor og baupropell er nok i utganspungtet ganske lettmanøvrert! På videoer ser et ut som den har en velig liten vendesirkel selv i høy hastighet.

Ang. 2 motorer! Tøft å se på! for tungdrevende båter kan det være fordeler. Noen motorer har dockingfungsjoner med dobbelinstalasjoner. Har motorene separate drivstoffsystemer kan det jo være en sikkerhetsfaktor.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

axopar har gått bort i fra 2 maskiner på 28'en desverre, sykt kul båt! sikler som f på 37en :o 

 

2stk 300 G2 bruker 1.8 liter til sammen (0.9 hver) på tomgang 4 knop i min nåværende båt, så i lav fart bruker moderne maskiner LITE. 

 

Kjøre på 1 motor tomgang går fint,  jeg burde sikkert gjøre det mer, 1 motor i plan er litt sånn "shit has happend" hadde ikke basert ting på det. 

Link to post

De gjenninnfører plass til 2 motorer fra Januar 2018, så det skal gå greit. 

 

Men om det er 15% økning i forbruk, så koster kanskje to maskiner mer enn det smaker... Båten plannlegges å brukes mye, så derfor er forbruk en vesentlig faktor. Har ikke noe fartsbehov så tenker KANSKJE 150-200HK motor oppsett skal holde.. Da er teorien at jeg skal komme under 1L/Nm om en marsjer avgårde i 25-30kts.. er jeg optimistisk nå`?

Link to post

jasså? kult har du  mer info? vet 28en får facelift men ikke sett det med maskiner


Skal du ha 2 maskiner, går du for høyeste ytelse, hver maskin kan gi evnt, vil gi best økonomi. 

 

Det beste jeg klarer med min 32 foter er vel 2iter per nautisk mil ca, eller 0,5nm per liter slik den liker si tidvis 0,6. det er 2stk G2 300

 

28'en er endel lettere, og mer lettdrevet, men effekt koster, jeg tipper du kan komme ned i 1,2-1,5 kanskje med ALT optimalisert, men under 1 klarer man neppe, er trossalt litt størrelse på balja. 2 maskiner vil uansett bruke mer ;) 

Link to post
andersb skrev for 2 timer siden:

jasså? kult har du  mer info? vet 28en får facelift men ikke sett det med maskiner


Skal du ha 2 maskiner, går du for høyeste ytelse, hver maskin kan gi evnt, vil gi best økonomi. 

 

Det beste jeg klarer med min 32 foter er vel 2iter per nautisk mil ca, eller 0,5nm per liter slik den liker si tidvis 0,6. det er 2stk G2 300

 

28'en er endel lettere, og mer lettdrevet, men effekt koster, jeg tipper du kan komme ned i 1,2-1,5 kanskje med ALT optimalisert, men under 1 klarer man neppe, er trossalt litt størrelse på balja. 2 maskiner vil uansett bruke mer ;) 

 

Det er bare noe jeg fikk høre når jeg snakket med forhandler. En forhandler mente han skulle få plass til to 150HK motorer på 2017 modellen også. Litt skeptisk til den uttalelsen, men. 

 

Ang forbruk; er det 2L/Nm når du kjører maks trottle eller er det marsj fart? 

 

(Begynner å misstenke at jeg må gå for en (ca) 200HK for å komme ned under 1l/nm... )

Link to post

Her kan du se fart / forbruksdata for div båter med 1 / 2 motorer.    Men usikker på hvor Axopar 28 havner her , det er jo en relativt lett og lettdrevet båt for sin størrelse såvidt jeg forstår..

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/BLUE SWE 2017_tcm122-680749.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 11 minutter siden:

Her kan du se fart / forbruksdata for div båter med 1 / 2 motorer.    Men usikker på hvor Axopar 28 havner her , det er jo en relativt lett og lettdrevet båt for sin størrelse såvidt jeg forstår..

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/BLUE SWE 2017_tcm122-680749.pdf

 

Takk skal du ha! Det viser vel at min "tese" om at to motorer på relativt lavere turtall skal bruke mindre fuel.. ikke stemmer :thumbsdown:

Anytech 860 m 2x300hk vs 1x350hk er kanskje nærmest i vekt og lengde og der stemmer vel godt det som ble anslått at det er ca 15% forskjell i  fuel forbruk. 

 

Vil anta at selv om Axopar er kanskje cleanere i vannet, så vil forholdstallet være tilnærmet likt. 

 

--Da blir kun motor på meg... (og får ta med padle årer som bailout..... :cheers:)

Link to post

en grunn til økt forbruk er jo økt vannmotstand fra undervannshus/propell

 

Men som jeg nevnte lenger opp, mener også å ha sett test som viser bedre resultater med 2 enn 1.    Var muligens en av disse franske "fiskesjarkene" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skal være ganske saktegående fartøy og svak motorisering for at det skal stemme imho 

 

 

noen tall publisert av axopar sier

Mercury 150 XL Verado 1,1 l/nm @ 22 kts, max speed 37 kts

Mercury 350 XL Verado 1,4 l/nm @ 28 kts, max speed 48kts

 

står også 

- Mercury 250 XL Verado 1,75 l/nm @ 28 kts, max speed 42 kts
- Mercury 350 XL Verado 1,75 l/nm @ 30 kts, max speed 46kts

 

Tipper du kunne fått 1 blank med ny G2 på hekken i marsfart da de er snillere i mars enn veradoene, tipper de beste tallene er på noen ribba skall i test ;) 

 

Dette er de ÅPNE 28'ene, med tak på drar den marginalt ekstra. 

 

Link to post

Boating hadde ein test nylig om enkel- vs dobbelinstallasjon. Merk at her testa dei 2x225 vs 1x300 så totalt antap hk var større på dobbel enn enkel. Likevel klarte enkeltinstallasjonen seg veldig bra med bedre forbruk og like god til den hastigheten man normalt vil ligge i.


https://www.boatingmag.com/single-vs-twin-outboards-0

Oppsummert:

 

  • Top Speed
    The twin-engine boat wins hands down. Think, though, about whether you have a use for it on the waters where you’ll run this boat.
  • Useful Cruising Speed
    Both run well in that 20 to 30 mph range where most boaters do most boating, and they are both efficient even into the low 30s
  • Hole Shot
    The twin-engine boat wins walking away
  • Towing Power
    The twin-engine boat wins again, of course.
  • Fuel Economy
    Yes, at cruising speeds, the numbers are close, but the single wins, even though it’s working harder than the twins. Remember that two lower units create more drag in the water than one.
  • Purchase Price
    Simple math: One 300 hp Verado gets more pluses because it’s less costly than two 225s.
  • Maintenance Costs
    More simple math: One 300 hp Verado is less expensive to take care of than two 225s, so it gets more pluses.
  • Reliability
    Murphy’s Law loves boats, but modern outboards take lots of the risk out of running a single.
  • Useful Interior Space
    Boston Whaler’s 270 Dauntless is a really spacious boat to begin with, but if you’re buying one without the optional swim patio on the port side and plan to spend time on the swim platform, or if you’re worried about leading a big striper, cobia or salmon safely around the transom, notice how much space the twins take up versus the single.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...