CruiseMissile Startet 4.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2017 Er det noen argument å kjøpe to 150HK istedet for en 300HK? Leste en test som sa at en 300HK var best og billigst i drift.. Men i denne testen så ble forbruket målt ved fullt pådrag. Jeg tenker at med to 150HK så har en en del fleksibilitet da en kan kjøre på lavere belastning på to motorer og når disse er mindre, vil sammenlagt forbruk kanskje bli mindre?? Er det noen som har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 (redigert) også sett tester som viser at 2 motorer kommer bedre ut. Kommer nok an på båtvekt/størrelse. noen spesiell båt du tenker på? Redigert 4.Oktober.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 1x 300 vil alltid være bedre på ca ALT unntatt redundans løste det med 2x300, neste 2x400! :D Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 andersb skrev for 2 timer siden: 1x 300 vil alltid være bedre på ca ALT unntatt redundans ....og ved finmanøvrering uten thruster. Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 ivar skrev for 6 timer siden: også sett tester som viser at 2 motorer kommer bedre ut. Kommer nok an på båtvekt/størrelse. noen spesiell båt du tenker på? Vurderer Axopar 28 eller noe liknende. Er ikke ute etter ekstrem fart, farts område 20-30kts er gret nok. Ser på forbruk og redundans som viktigst.. Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 andersb skrev for 6 timer siden: 1x 300 vil alltid være bedre på ca ALT unntatt redundans løste det med 2x300, neste 2x400! :D Det er også mitt inntrykk, men ikke svaret jeg ønsker... ? - teorien min er at 2x150 gir større fleksibilitet. Ønsker en fart så fyrer en opp begge, ønsker en økonomi så kan en bruke en (mindre) motor noe som skulle gi mindre forbruk... men usikker på om dette er en holdbar «tese».. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Av nysjerrighet; siden forbruk er så viktig hvordan vil prisforskjellen være på 1x300 versus 2x150 i innkjøp/montering og deretter i serviceutgifter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Om du skal motorisere en Axopar28 så ville jeg helt klart hatt en motor! Det er et såppas spessielt skrog som er veldig lettdrevet samtidig med dyp V. Pga modulkonstruksjon er den også en god del lettere enn tilsvarene båter. Jeg er ikke helt med på at en mindre motor bruker mindre dristoff! Har du en stor motor med en flatere dreiemomentkurve så kan du kjøre på mye lavere turtall på samme hastighet. En moderne 4t 300hk bruker nok ikke mye på tomgang+ i kosefart! Vedlikeholdskostnader vil jo dobbles med to motorer. Uten at jeg vet det sikkert er nok 2 mindre motorer dyrere enn en større! En Axopar 28 med en motor og baupropell er nok i utganspungtet ganske lettmanøvrert! På videoer ser et ut som den har en velig liten vendesirkel selv i høy hastighet. Ang. 2 motorer! Tøft å se på! for tungdrevende båter kan det være fordeler. Noen motorer har dockingfungsjoner med dobbelinstalasjoner. Har motorene separate drivstoffsystemer kan det jo være en sikkerhetsfaktor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
2556cb Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Mener og ha lest at 2 maskiner bruker ca 15% mer drivstoff hvis samme hk. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 axopar har gått bort i fra 2 maskiner på 28'en desverre, sykt kul båt! sikler som f på 37en :o 2stk 300 G2 bruker 1.8 liter til sammen (0.9 hver) på tomgang 4 knop i min nåværende båt, så i lav fart bruker moderne maskiner LITE. Kjøre på 1 motor tomgang går fint, jeg burde sikkert gjøre det mer, 1 motor i plan er litt sånn "shit has happend" hadde ikke basert ting på det. Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 De gjenninnfører plass til 2 motorer fra Januar 2018, så det skal gå greit. Men om det er 15% økning i forbruk, så koster kanskje to maskiner mer enn det smaker... Båten plannlegges å brukes mye, så derfor er forbruk en vesentlig faktor. Har ikke noe fartsbehov så tenker KANSKJE 150-200HK motor oppsett skal holde.. Da er teorien at jeg skal komme under 1L/Nm om en marsjer avgårde i 25-30kts.. er jeg optimistisk nå`? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 jasså? kult har du mer info? vet 28en får facelift men ikke sett det med maskiner Skal du ha 2 maskiner, går du for høyeste ytelse, hver maskin kan gi evnt, vil gi best økonomi. Det beste jeg klarer med min 32 foter er vel 2iter per nautisk mil ca, eller 0,5nm per liter slik den liker si tidvis 0,6. det er 2stk G2 300 28'en er endel lettere, og mer lettdrevet, men effekt koster, jeg tipper du kan komme ned i 1,2-1,5 kanskje med ALT optimalisert, men under 1 klarer man neppe, er trossalt litt størrelse på balja. 2 maskiner vil uansett bruke mer ;) Sitér dette innlegget Link to post
CruiseMissile Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 andersb skrev for 2 timer siden: jasså? kult har du mer info? vet 28en får facelift men ikke sett det med maskiner Skal du ha 2 maskiner, går du for høyeste ytelse, hver maskin kan gi evnt, vil gi best økonomi. Det beste jeg klarer med min 32 foter er vel 2iter per nautisk mil ca, eller 0,5nm per liter slik den liker si tidvis 0,6. det er 2stk G2 300 28'en er endel lettere, og mer lettdrevet, men effekt koster, jeg tipper du kan komme ned i 1,2-1,5 kanskje med ALT optimalisert, men under 1 klarer man neppe, er trossalt litt størrelse på balja. 2 maskiner vil uansett bruke mer ;) Det er bare noe jeg fikk høre når jeg snakket med forhandler. En forhandler mente han skulle få plass til to 150HK motorer på 2017 modellen også. Litt skeptisk til den uttalelsen, men. Ang forbruk; er det 2L/Nm når du kjører maks trottle eller er det marsj fart? (Begynner å misstenke at jeg må gå for en (ca) 200HK for å komme ned under 1l/nm... ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Her kan du se fart / forbruksdata for div båter med 1 / 2 motorer. Men usikker på hvor Axopar 28 havner her , det er jo en relativt lett og lettdrevet båt for sin størrelse såvidt jeg forstår.. https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/BLUE SWE 2017_tcm122-680749.pdf Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
CruiseMissile Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 ivar skrev 11 minutter siden: Her kan du se fart / forbruksdata for div båter med 1 / 2 motorer. Men usikker på hvor Axopar 28 havner her , det er jo en relativt lett og lettdrevet båt for sin størrelse såvidt jeg forstår.. https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/BLUE SWE 2017_tcm122-680749.pdf Takk skal du ha! Det viser vel at min "tese" om at to motorer på relativt lavere turtall skal bruke mindre fuel.. ikke stemmer Anytech 860 m 2x300hk vs 1x350hk er kanskje nærmest i vekt og lengde og der stemmer vel godt det som ble anslått at det er ca 15% forskjell i fuel forbruk. Vil anta at selv om Axopar er kanskje cleanere i vannet, så vil forholdstallet være tilnærmet likt. --Da blir kun motor på meg... (og får ta med padle årer som bailout..... ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 en grunn til økt forbruk er jo økt vannmotstand fra undervannshus/propell Men som jeg nevnte lenger opp, mener også å ha sett test som viser bedre resultater med 2 enn 1. Var muligens en av disse franske "fiskesjarkene" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Det stemmer det Ivar, sjekk yamaha kjørefakta på Finnmaster P8. Uten at jeg vet, men tror det blir billigere per nm med 2 motorer når båttypen har behov for propellere med stort areal..... Redigert 5.Oktober.2017 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Skal være ganske saktegående fartøy og svak motorisering for at det skal stemme imho noen tall publisert av axopar sier Mercury 150 XL Verado 1,1 l/nm @ 22 kts, max speed 37 kts Mercury 350 XL Verado 1,4 l/nm @ 28 kts, max speed 48kts står også - Mercury 250 XL Verado 1,75 l/nm @ 28 kts, max speed 42 kts- Mercury 350 XL Verado 1,75 l/nm @ 30 kts, max speed 46kts Tipper du kunne fått 1 blank med ny G2 på hekken i marsfart da de er snillere i mars enn veradoene, tipper de beste tallene er på noen ribba skall i test ;) Dette er de ÅPNE 28'ene, med tak på drar den marginalt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Boating hadde ein test nylig om enkel- vs dobbelinstallasjon. Merk at her testa dei 2x225 vs 1x300 så totalt antap hk var større på dobbel enn enkel. Likevel klarte enkeltinstallasjonen seg veldig bra med bedre forbruk og like god til den hastigheten man normalt vil ligge i. https://www.boatingmag.com/single-vs-twin-outboards-0Oppsummert: Top Speed The twin-engine boat wins hands down. Think, though, about whether you have a use for it on the waters where you’ll run this boat. Useful Cruising Speed Both run well in that 20 to 30 mph range where most boaters do most boating, and they are both efficient even into the low 30s Hole Shot The twin-engine boat wins walking away Towing Power The twin-engine boat wins again, of course. Fuel Economy Yes, at cruising speeds, the numbers are close, but the single wins, even though it’s working harder than the twins. Remember that two lower units create more drag in the water than one. Purchase Price Simple math: One 300 hp Verado gets more pluses because it’s less costly than two 225s. Maintenance Costs More simple math: One 300 hp Verado is less expensive to take care of than two 225s, so it gets more pluses. Reliability Murphy’s Law loves boats, but modern outboards take lots of the risk out of running a single. Useful Interior Space Boston Whaler’s 270 Dauntless is a really spacious boat to begin with, but if you’re buying one without the optional swim patio on the port side and plan to spend time on the swim platform, or if you’re worried about leading a big striper, cobia or salmon safely around the transom, notice how much space the twins take up versus the single. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
imens Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Her er også en test med Yamaha 2x150 vs 1x300. Enkeltinstallasjonen kom best ut på forbruk mens dobbel fekk best topp-hastighet. Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
CruiseMissile Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Tror de siste innleggene fundamenterer min konklusjon, at en motor er mest økonomisk i mitt tenkte bruksområde. Redundancy med 2 motrer er ett viktig element, men tror at om motoren skulle stoppe, så er hjelp alikevel ikke langt unna, så en er på mange måter dekket av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.