Jump to content

Seajet 038 testet

Astor

Recommended Posts

Båten ble spylt under sist uke. Null groe, lite slam,  unntatt litt rur på propellen. Bunnstoff Seajet 038 holder hva den lover. 65 motortimer hitill er godt i underkant av tidligere år.

Fikk en prøve på det nye bunnstoffet i april.  Alle bilder er tatt før spyling.

Kommer en reportasje i Båtens Verden 7-17 om testen.

Astor i krana 2.jpg

Astor i krana 4.jpg

Astor i krana 6.jpg

Astor i krana.jpg

Astor i krana 3.jpg

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Propellen var ubehandlet. Vil nok stoffe den når vi tar bunnsmøring i mai. Gode erfaringer med "gamle" Astor på dette. Jeg vet ikke hva slags bunnstoff som tidligere eier brukte. Litt mer groe ved siste opptak i mai.

Testen er definitivt ikke kjøpt og betalt. Jeg ville prøve det nye bunnstoffet til Seajet som de mener er bedre enn andre på markedet. Jeg kan kun sammenligne bunnstoffet mot båter som ligger rundt meg i havna. En mer vitenskapelig test enn dette er det ikke. Båten ligger på Sætre hvor saltvann og elvevann er godt blandet. Elvevannet legger seg i det øverste laget.

Jeg har ikke påstått at Seajet 038 er bedre enn noe annet, Worry II.

Er egentlig veldig enig med Worry II. Måten dette er "testet" sier ingenting, absolutt ingenting om den er noe bedre eller dårligere en andre typer. Strengt tatt så har dette ingenting å gjøre i et blad og si at det er en test, for det er det jo ikke. Skulle man testet så må man ha noe å sammenligne med. Det holder ikke å si at det er sammenlignet med andre båter i havna, for det er altfor mange andre momenter som det ikke er tatt hensyn til.

He he. Nå har jo ikke jeg skrevet i bladet at det er en test. Jeg skrev i denne tråden at jeg har testet Seajet 038 og det har jeg virkelig gjort. 

Ingen båtsesong er lik. Heller ikke i vår havn. Det viktigste for meg er å se hvordan de andre båtene rundt meg har grodd i bunnen sammenlignet med min egen båt. 

Worry II: Jo det hadde tatt seg ut å tatt en stripe av hver. En test av bunnstoff er som regel at man stoffer endel plankebord og henger den sammen ned i vannet. Da vil man se forskjellen.

På "gamle" Astor testet vi to forskjellige bunnstoff ved å påføre feltvis på begge siden av bunnen. 

Uansett ser det nye Seajet 038 bra ut sett med mine øyne. Ingen gro, lite slam. Kun skitt oppunder badeplattformen der det i havna samler seg mye rusk og rask langs bryggene. Ligger med hekken mot brygga.

Blir useriøst å se på andre båter i havnen. Bruken er forskjellig,  selvpolerende funker når båten brukes.. nabo båten kan ha helt annet fartspotensial, bruk, gangtimer. Osv

Bunnstoffene må nok være på samme fartøy skal testen ha noen hensikt...

Ellers bruker jeg også seajet, er godt fornøyd.. eller var det Maritim ? ?

Er vel egentlig samme stoffet, eller ?

Jeg tror dette var et lite arbeidsuhell i iveren.

Et av de beste tiltak mot groe er brakkvann. For skjellru er det den sikre død.

Det eneste som er sikrere er å løfte båten hver syvende dag og la den være på land i 24 timer.

Når det gjelder forskjell på bunnstoff er det bare prisen som varierer. Deler av offshorenæringa som bruker slept utstyr er til tider svært plaga av skjellru. Det er utført omfattende testing på bunnstoff for å beskytte utstyret, og det ble funnet at det er ingen forskjell. Det eneste var at Trilux 33 kanskje var marginalt bedre i varmt vann.

Vi testet for et par år siden Jotun Supreem mot Hempel Mille NTC på samme skrog. Ingen forskjell. Det var like mye groe, slam på begge med grønt skjegg øverst i vannlinjen, mest på solsiden i havnen. Har god erfaring med Seajet 033 fra tidligere sesonger. 

Jotun på SB side og Hempel på BB.

Stoffet propellene begge propellene, noe som hindret groe på disse.

Bunnstoff GB.jpg

Bunnstogg GB2.jpg

En kamerat av meg hadde også Seajet 038 på hans Atlantic denne sesongen. Han var forsåvidt fornøyd med stoffet og lite groe. Men den ulempen det var å legge på veier ikke opp for hans del. Det var så seigt og tyktflytende at det var et mareritt å legge på. Han tenkte faktisk at det måtte være noe feil med første spannet og byttet det. Men neste spann var like seigt og tungt.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Enig i det, Kjellg. Min test er bygget på egen erfaring. Jeg vil nødig si at den er bedre enn noe annet, men min konklusjon etter en sesong er at den er godkjent. Det blir ofte slik at man må teste ut noe man håper vil være bra, noe som slo positivt ut denne gangen. Det skal bli fint å se om andre også har brukt Seajet 038 og hva de syntes om bunnstoffet.

Det som forundret meg var at det la igjen mye farge på bakken etter som jeg høytrykkspylte. Om dette var negativt i forhold til groe får vi se til våren.

Astor skrev 39 minutter siden:

Det som forundret meg var at det la igjen mye farge på bakken etter som jeg høytrykkspylte.

Hva slags spyler brukte du, en slik vanlig "hobbyspyler"? I havnen vår er det folkene som driver havnen som spyler med heftig industrispyler.

Og hva gjorde du etter det? Ble det bare flekker?

I så tilfellet, flekket du over, smurte hele bunnen eller gjorde ingenting?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At som du sier at det ble mye bunnstoff på bakken, var det jeg reagerte på. Det kan jo bety at bunnstoffet er svært selvpolerende (og effektivt) på bekostning av at det blir behov for mye nytt bunnstoff sesongen etter. Selv bruker jeg Seajet 033 som jeg er meget godt fornøyd med. Det blir omtent null rur og annen groe, og jeg trenger kun å flekke over tynnslitte områder før utsetting. da går det kun med en 0,7 liters boks. Det blir spennende hvor mye du må bruke til våren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det viktigaste med sjølvpolerande stoff er at båten blir brukt. Tydeleg at dei åra båten har vore mindre i bruk, så har det vore meir slim. Bruker no NonStop. Har båten på land annakvart år. Min "test" viser at SeaJet 033 og NonStop omtrent er identiske når det gjeld groing. Min test er omlag like vitenskapeleg som Astor sin, og neppe egna til å bli publisert i noko båtblad:lol:

Red - eg gjer som Lars H. Har på minst mogleg botnstoff. Har ein skarp blåfarge på botnstoffet innerst, og bruker svart utenpå. Ser godt kvar det er behov for å legge på ekstra stoff. Pusser lett over det gamle stoffet, for å friske det opp. Det er berre tull å smøre heile botnen kvart år.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Jeg hadde det gamle bunnstoffet under. Hva slags vet jeg ikke.

Normalt tar jeg vannlinjen rundt med bunnstoff og ca 30 cm ned. Samt at jeg flekker der høytrykkspyleren hard vært for hardhent.

Neida, dette er ingen vitenskaplig test annet enn en opplysning at det kommer stadig at nye bunnstoffprodukter på markedet. Ikke alltid båtutstyrsbutikkene følger opp med bestillinger. Dette er endel av en båtjournalist sin jobb å opplyse, uten at det skal tas opp som bestillingsverk fra produsent/importør. Vi er like nyskjerrige vi som gubben i nabobåten. Heldigvis.

Jeg har også brukt seajet sin tidligere, var fornøyd med det, men får noen år siden så hadde maritim kampanje på sin egen til sterkt redusert pris på høsten, etter dette har jeg fortsatt å bruke maritim sitt eget selvpolerende og har ikke merket noe forskjell i forhold til saejet. Kun litt slim, som er lett å spyle av, Drevet derimot er det verre med:confused:

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...