Astor Startet 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2017 (redigert) Båten ble spylt under sist uke. Null groe, lite slam, unntatt litt rur på propellen. Bunnstoff Seajet 038 holder hva den lover. 65 motortimer hitill er godt i underkant av tidligere år. Fikk en prøve på det nye bunnstoffet i april. Alle bilder er tatt før spyling. Kommer en reportasje i Båtens Verden 7-17 om testen. Redigert 5.Oktober.2017 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
PiperBill Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Ser bra ut. Hvor ligger båten? Hvordan så det med det du brukte før Seajet? Redigert 5.Oktober.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Marida Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Hvordan er propellen behandlet? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Det er jo umulig å sammenligne med andre typer, om ikke båten har blitt stoffet med forskjellige merker samtidig. Da kan forskjeller vises. Å si at Seajet 038 er noe bedre enn andre når det kun er dette som er testet, kan fort virke som en test som er kjøpt og betalt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Propellen var ubehandlet. Vil nok stoffe den når vi tar bunnsmøring i mai. Gode erfaringer med "gamle" Astor på dette. Jeg vet ikke hva slags bunnstoff som tidligere eier brukte. Litt mer groe ved siste opptak i mai. Testen er definitivt ikke kjøpt og betalt. Jeg ville prøve det nye bunnstoffet til Seajet som de mener er bedre enn andre på markedet. Jeg kan kun sammenligne bunnstoffet mot båter som ligger rundt meg i havna. En mer vitenskapelig test enn dette er det ikke. Båten ligger på Sætre hvor saltvann og elvevann er godt blandet. Elvevannet legger seg i det øverste laget. Jeg har ikke påstått at Seajet 038 er bedre enn noe annet, Worry II. Redigert 5.Oktober.2017 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Worry II Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Nei, men jeg synes du i vitenskapens navn, ved neste anleding, kunne ha dratt på med en stripe av alle de forskjellige merkene og typene som finnes på markedet. Det er vel ikke for mye forlangt, Astor Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Er egentlig veldig enig med Worry II. Måten dette er "testet" sier ingenting, absolutt ingenting om den er noe bedre eller dårligere en andre typer. Strengt tatt så har dette ingenting å gjøre i et blad og si at det er en test, for det er det jo ikke. Skulle man testet så må man ha noe å sammenligne med. Det holder ikke å si at det er sammenlignet med andre båter i havna, for det er altfor mange andre momenter som det ikke er tatt hensyn til. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Den henger jo fortsatt fast på båten, så da må den være godkjent Men da kan vi jo si at den er nøyaktig like bra som annet bunnstoff, min båt har heller ingen groe og lite slam. Jeg bruker ikke Seajet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) He he. Nå har jo ikke jeg skrevet i bladet at det er en test. Jeg skrev i denne tråden at jeg har testet Seajet 038 og det har jeg virkelig gjort. Ingen båtsesong er lik. Heller ikke i vår havn. Det viktigste for meg er å se hvordan de andre båtene rundt meg har grodd i bunnen sammenlignet med min egen båt. Worry II: Jo det hadde tatt seg ut å tatt en stripe av hver. En test av bunnstoff er som regel at man stoffer endel plankebord og henger den sammen ned i vannet. Da vil man se forskjellen. På "gamle" Astor testet vi to forskjellige bunnstoff ved å påføre feltvis på begge siden av bunnen. Uansett ser det nye Seajet 038 bra ut sett med mine øyne. Ingen gro, lite slam. Kun skitt oppunder badeplattformen der det i havna samler seg mye rusk og rask langs bryggene. Ligger med hekken mot brygga. Redigert 5.Oktober.2017 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ida Marie III Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Blir useriøst å se på andre båter i havnen. Bruken er forskjellig, selvpolerende funker når båten brukes.. nabo båten kan ha helt annet fartspotensial, bruk, gangtimer. Osv Bunnstoffene må nok være på samme fartøy skal testen ha noen hensikt... Ellers bruker jeg også seajet, er godt fornøyd.. eller var det Maritim ? ? Er vel egentlig samme stoffet, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Jeg tror dette var et lite arbeidsuhell i iveren. Et av de beste tiltak mot groe er brakkvann. For skjellru er det den sikre død. Det eneste som er sikrere er å løfte båten hver syvende dag og la den være på land i 24 timer. Når det gjelder forskjell på bunnstoff er det bare prisen som varierer. Deler av offshorenæringa som bruker slept utstyr er til tider svært plaga av skjellru. Det er utført omfattende testing på bunnstoff for å beskytte utstyret, og det ble funnet at det er ingen forskjell. Det eneste var at Trilux 33 kanskje var marginalt bedre i varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Tror defintivt det er forskjell på de forskjellige selvpolerende bunnstoffene. Kanskje det blir 3 til 4 forskjellige bunnstoff på Ida Marie III til våren.. ? Kunne vært artig og testet det ut... Enda artigere om noen andre hadde giddet det. ??? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Astor skrev for 3 timer siden: Uansett ser det nye Seajet 038 bra ut sett med mine øyne. Ingen gro, lite slam. Kun skitt oppunder badeplattformen der det i havna samler seg mye rusk og rask langs bryggene. Ligger med hekken mot brygga. Da ser min båt helt lik ut som din. Eneste forskjellen er at jeg har brukt Jotun Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Vi testet for et par år siden Jotun Supreem mot Hempel Mille NTC på samme skrog. Ingen forskjell. Det var like mye groe, slam på begge med grønt skjegg øverst i vannlinjen, mest på solsiden i havnen. Har god erfaring med Seajet 033 fra tidligere sesonger. Jotun på SB side og Hempel på BB. Stoffet propellene begge propellene, noe som hindret groe på disse. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mmosberg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 En kamerat av meg hadde også Seajet 038 på hans Atlantic denne sesongen. Han var forsåvidt fornøyd med stoffet og lite groe. Men den ulempen det var å legge på veier ikke opp for hans del. Det var så seigt og tyktflytende at det var et mareritt å legge på. Han tenkte faktisk at det måtte være noe feil med første spannet og byttet det. Men neste spann var like seigt og tungt. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Hadde vært moro å se seajet testet opp mot de andre bunnstoffene. Sikkert en veldig god bunning, men synes det må testes skikkelig før man kan si at det ene er bedre en det andre. Men bevares, det som her er gjort gir kanskje en pekepinn på hvordan landskapet ser ut Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Enig i det, Kjellg. Min test er bygget på egen erfaring. Jeg vil nødig si at den er bedre enn noe annet, men min konklusjon etter en sesong er at den er godkjent. Det blir ofte slik at man må teste ut noe man håper vil være bra, noe som slo positivt ut denne gangen. Det skal bli fint å se om andre også har brukt Seajet 038 og hva de syntes om bunnstoffet. Det som forundret meg var at det la igjen mye farge på bakken etter som jeg høytrykkspylte. Om dette var negativt i forhold til groe får vi se til våren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Astor skrev 39 minutter siden: Det som forundret meg var at det la igjen mye farge på bakken etter som jeg høytrykkspylte. Hva slags spyler brukte du, en slik vanlig "hobbyspyler"? I havnen vår er det folkene som driver havnen som spyler med heftig industrispyler. Og hva gjorde du etter det? Ble det bare flekker? I så tilfellet, flekket du over, smurte hele bunnen eller gjorde ingenting? Redigert 5.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Lars H: Jeg brukte en kreftig spyler. Etterpå gjorde jeg ingenting. Erfaring er at i kaldt vann gjennom vinteren gror det lite. Skal opp i mai for bunnsmøring og polering av skrog. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 At som du sier at det ble mye bunnstoff på bakken, var det jeg reagerte på. Det kan jo bety at bunnstoffet er svært selvpolerende (og effektivt) på bekostning av at det blir behov for mye nytt bunnstoff sesongen etter. Selv bruker jeg Seajet 033 som jeg er meget godt fornøyd med. Det blir omtent null rur og annen groe, og jeg trenger kun å flekke over tynnslitte områder før utsetting. da går det kun med en 0,7 liters boks. Det blir spennende hvor mye du må bruke til våren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 (redigert) Det viktigaste med sjølvpolerande stoff er at båten blir brukt. Tydeleg at dei åra båten har vore mindre i bruk, så har det vore meir slim. Bruker no NonStop. Har båten på land annakvart år. Min "test" viser at SeaJet 033 og NonStop omtrent er identiske når det gjeld groing. Min test er omlag like vitenskapeleg som Astor sin, og neppe egna til å bli publisert i noko båtblad Red - eg gjer som Lars H. Har på minst mogleg botnstoff. Har ein skarp blåfarge på botnstoffet innerst, og bruker svart utenpå. Ser godt kvar det er behov for å legge på ekstra stoff. Pusser lett over det gamle stoffet, for å friske det opp. Det er berre tull å smøre heile botnen kvart år. Redigert 5.Oktober.2017 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 @Astor dette så veldig fint ut. Hvordan var det å smøre på? Hadde du annet bunnstoff under? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Jeg hadde det gamle bunnstoffet under. Hva slags vet jeg ikke. Normalt tar jeg vannlinjen rundt med bunnstoff og ca 30 cm ned. Samt at jeg flekker der høytrykkspyleren hard vært for hardhent. Neida, dette er ingen vitenskaplig test annet enn en opplysning at det kommer stadig at nye bunnstoffprodukter på markedet. Ikke alltid båtutstyrsbutikkene følger opp med bestillinger. Dette er endel av en båtjournalist sin jobb å opplyse, uten at det skal tas opp som bestillingsverk fra produsent/importør. Vi er like nyskjerrige vi som gubben i nabobåten. Heldigvis. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Jeg bruker seajet 034 og den har ikke grodd noe mer enn din har siden midten av juni. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Jeg har også brukt seajet sin tidligere, var fornøyd med det, men får noen år siden så hadde maritim kampanje på sin egen til sterkt redusert pris på høsten, etter dette har jeg fortsatt å bruke maritim sitt eget selvpolerende og har ikke merket noe forskjell i forhold til saejet. Kun litt slim, som er lett å spyle av, Drevet derimot er det verre med Redigert 6.Oktober.2017 av Draco24styling (see edit history) Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.