Jump to content

Aquad31A, sugeslange kilte seg fast i røret til peilepinnen

Tom Erik Pederse

Recommended Posts

Hei. Skulle ta et oljeskifte på båten, da en del av slangen ble sittende fast i røret til peilepinnen. Dette var en pumpe som slangene kunne spleises ( puttes inn i hverandre ), og den tynneste delen kilte seg fast når jeg trakk ut slangen. Det skal også sies at den delen som rakk ned i bunnpanna må være TYNN. Så nå trenger jeg egentlig 2 tips fra dere: 

1. Hvordan får jeg ut slangen fra peilerøret?

2. Hvilken pumpe/metode egner seg best til å bytte olje på denne type motor? :)

Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, "Aquad31a", er redigert. Alle må vennligst lese reglene før man poster.

Stussen som selve røret er festet i, ser ut som en trakt. Blir svært tynt i enden som går ned i bunnpanna, så må bruke rør/slange med svært liten dimensjon. Fant et rør ved siden av oljefiltret, på motsatt side av motoren. Dette røret var "blendet" med en gummihette. Kan det suges opp olje der? Skal sies at det røret også et av det tynne slaget :/

Jeg har en ad31p, som er samme blokk som din motor. Ved siden av ladeluftkjøleren har jeg peilepinnen, og på motsatt side har jeg et tilsvarende rør for peilepinne som er blendet med en plastpropp. Jeg tror meningen med dette er at man kan velge hvilken side man kan sette peilepinnen. Desse to rørene går ikke til bunnen av bunnpannen og jeg får hvertfall bare ut ca 4 av 8 liter igjennom dette røret. Skal man suge opp alt, så må man ha en slange som man trer igjennom røret og ned i bunnpannen.

Redigert av bellen (see edit history)

Tom Erik -  fint om du vil måle diameteren på slangen og gjerne også hvor langt inn du stappet slangen. I disse motorene teller 2-3 tienedeler så bruk gjerne et skyvelære for å få det riktig.

Da kan vil denne tråden være nyttig for andre med samme motor.

Når det gjelder innvendig diameter i slange/plastrør som benyttes til å suge gjennom så har også diameteren mye å si på kapasiteten.

Det er stor forskjell på hvor mange liter/min du kan få ut med 6mm vs 5mm.

Mange oljesugere leveres med sugerør som er for korte til å brukes på noen av Volvo dieselmotorene....

Min erfaring er:

• Bruk så kort sugerør som mulig, men som samtidig når ned i bunnen av bunnpanna
  • Bruk maksimal utvendig diameter av det som peilepinnerøret tillater
  • Bruk et sugerør som har størst mulig indre diameter
  • Kjør motoren driftsvarm før du suger ut olje

( ikke la deg forvirre av at jeg mener det er mest korrekt å omtale fleksible plastrør i herdeplaster for rør og ikke slange )

Dieselfan: Jeg kjørte motoren driftsvarm, for så å ta båten til vinterlagring. Skulle da utføre oljeskifte i samme slengen. Motoren rakk selvfølgelig å bli kald, da pumpa ikke fungerte slik den skulle. Skal undersøke dette nærmere, men tipper jeg venter til båten er sjøsatt igjen før jeg tar oljeskifte :/

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745820-22-2492.aspx

Denne skjematiske tegningen er av en annen Volvo penta motor men min TAMD30A og mine D1 motorer har samme prinsippet. Eget oljesugerør på styrbord side med en liten gummihette. Denne trer jeg bare en passende gummislange utenpå og suger opp all olje. Som dere ser går dette røret til en banjokobling under bunnpanne. Blir like lite  olje igjen i bunnpanna som når man skru ut oljepluggen. Ingen tungtvint tømming med for tynn sugeslange. Superpraktisk. 

Ok. Så husket jeg  feil på TAMD30, men røret går til bunnen av bunnpanna. Hvorfor man da skal stikke en tynn slange nedi røret og drikke kaffe skjønner ikke jeg. Var aldri noe problem å få ut all olje ved å tre en gummislange(jeg bruker en bit drivstoffslange) over oljesugerøret og suge ut oljen. Gikk meget raskt med en god pumpe. At ikke alle produsenter av båtmotorer har enkle systemer for å suge/pumpe ut olje fatter jeg ikke. Noen har sogar pumpe (manuell eller elektrisk) på motoren noe som er enda bedre.

blueline skrev 2 minutter siden:

At ikke alle produsenter av båtmotorer har enkle systemer for å suge/pumpe ut olje fatter jeg ikke. 

Det er sant. På grensa til latterlig faktisk da det i svært mange tilfeller med båt er umulig og tappe ifra plugg i bunnpanne?  nå er det jo blidd slik at selv på bilverksteder stapper di en slange ned peilepinnerøret og suger opp olje. Spent på hvor mye olje som ligger igjen på noen biler ved slike oljeskift.. ett av livets mysterier?

blueline skrev 10 minutter siden:

Ok. Så husket jeg  feil på TAMD30, men røret går til bunnen av bunnpanna. Hvorfor man da skal stikke en tynn slange nedi røret og drikke kaffe skjønner ikke jeg. Var aldri noe problem å få ut all olje ved å tre en gummislange

Jeg må være ærlig med deg å si at jeg tror ikke du heller fikk ut all olje på den måten.

Ta av en bunnpanne og se med egne øyne hvor høyt over bunnen det røret befinner seg.

Ikke glem at så for overdelen av røret er over olja starter man og suge falsk luft..... etter det får du ikke ut en dråpe

Kommer aldri til å akseptere 70-85% utbytting som et oljeskift.... sorry

Du kan godt holde narr av oss som liker å få ut mest mulig. :thumbsup:    Godt jeg så du var nordlending så jeg ikke hissa meg opp...

Som tidligere nevnt finnes det  2 typer mennesker. De som heller 4 liter ny olje oppi 6 liter gammel olje....  og hevder de har byttet olje :diving:

Seriøst boble, det handler bare om å gjøre best mulig...

Han som er flinkest til å søke på nett fant det optimale sugerøret

En gjeng har testet hvilken slangediameter som går ned i KAD44/300 peilepinnerørene (og andre motorer)

Noen har testet tømmehastighet ved en viss sugerørlengde/indre diameter

Andre har jobbet med samme forsøk men med forskjellig temperatur på olja

Har prøvd ut hvordan man får sugerøret til å bøye seg ned mot bunnen av bunnpanna

Hele ideen er jo basert på optimalisering...

Ikkeno avansert utstyr  (vanlig tannhjulspumpe eller vacuumbeholder)

Ingen komplisert prosedyre

Alt en behøver å kjøpe er en slange som passer til motoren....

Volvo Penta hadde eget rør for å suge opp olje gjennom det gikk nesten til bunns...  det røret har VP slutta med

Volvo Penta hadde tappeplugg i bunnpanna som kunne utstyres med slange med banjo... den pluggen har VP slutta med

Snakk om forbedringer....  helt enig med alle som messer at produsenten vet alltid best...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...