Jump to content

Innredning, fornyelse av tre/finer og nytt skrogtrekk

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Så over til neste del som planlegges etter at jeg er klar med skroggjennomføringer og ventiler.

Bakgrunnen til at jeg må gjøre noe med innredningen er at båten jeg kjøpte i starten av sommeren har hatt en del halvveis neglisjerte vannlekkasjer over tid som resulterte i en aldri så liten lukt av fuktig båt som sitter igjen i vegger, tak og hyller. Vannlekkasjene er nå fikset men lukten sitter likevel kvar og innredningen blir således mitt vinterprosjekt.

Planen min er som følger

• Demontere alle finer-plater med skrogtrekk i tak, skifte ut dem som må skiftes ut, utføre refinish på dem som fortsatt går å redde, kle dem med nytt skrogtrekk
  • Skifte skrogtrekk på resterende deler som festes direkte mot glassfiberen
  • Demontere alle finer-plater på vegg samt hyller og gi disse en refinish
  • Gi bordet en refinish av eksisterende tre

Jeg skal i samme slengen montere utenpåliggende LED downlights i tak og skifte salonglampene til LED leselamper men det er en annen historie.

Så til mine spørsmål

Hvordan kan jeg enklest gi mine finerplater en refinish? Jeg har noen steder lest at folk bruker stålull og noen type for løsningsmiddel (aceton?) for å fjerne nåværende lakk, legger et lag med gjennomsiktig/lys-hvit beis og sen et lag med klarlakk oppe på dette. Jeg ønsker i utgangspunkt at dem skal bli noe lysere enn per dags dato, noen andre ideer om hvordan man kan få til det og om det vil se bra ut?

Hvordan gir jeg enklest gi salongbordet et nytt fresht liv?

Har dere noen gode tips om hva jeg skal bruke for å feste skrogtrekk til finerplater i tak og ev om det er noe annet som er bedre til det som skal festes direkte mot glassfiber skroget?

Har dere noen gode tips om hvordan jeg skal gå frem for å få et fint resultat ved montering av skrogtrekkene i tak og på vegg/skrog?

Tips relatert til maske med filter og beskyttelse av øyene/kropp trenger vi ikke å tenke på for det er i boks :smiley:

PS. alle plater både vegg og tak kommer til å bli demontert, nummerert, og tatt med hjem til garasjen, jobben blir utført der og sen kjørt tilbake for montering.

Slik ser det ut i salongen per dags dato.

Uu4S6t8.jpg

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...