mmosberg Startet 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2017 Har akkurat satt inn 2 stk Skanbatt 100AH Lifepo4 batterier i båten som forbruksbank. Har en Victron BMV-700 batterimonitor til overvåkning av batteriene. Etter å ha ladet opp batteriene har jeg de siste dagene merket meg at State Of Charge er 100% når jeg kommer ned i båten. Dette til tross for at jeg har brukt litt strøm flere dager etter hverandre. Slik som i går. Da var jeg 3t i båten og brukte totalt 6AH. SOC var da 97% når jeg gikk hjem. Allikevel var den oppe på 100% igjen da jeg kom i båten i dag. Hvilespenningen på den nye forbruksbanken er ca 13,32V. Parameteret "Charged Voltage" i Victronen står på 13,2V. I manualen til Victron står det følgende om dette parameteret: Laderen i båten er en Mastervolt IVO 12-3/40. Den har en adsorbtion ladespenning på 14,4V og float spenning på 13,25V. Hvor høyt opp bør "Charged Voltage" parameteret i Victronen justeres? 13,4 eller 13,5V? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Har du sett denne? Kanskje du kan få noen tips her. https://www.victronenergy.com/blog/2017/04/13/instructional-video-how-to-optimise-the-bmv-700-series-sync-parameters/ Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 Så den videoen nå. Prøver å justere opp "Charged Voltage" til 13,5V. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Framtia Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Velkommen til Lithiumklubben :-). Kan du etterhvert si litt om hvor god lading du får av dynamoen din? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
StorStas Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Velkommen i "klubben" ja :) Siden den Mastervolt laderen er beregnet på blybatterier så vil den helt sikker lade batteriene fulle i absorpsjonsfasen. Absorpsjonsspenningen er 14.25V og float 13.25V iflg manualen. Jeg mener at du kommer nærmest virkeligheten ved å sette Charged voltage så høyt som 14V i ditt tilfelle, vel og merke hvis også dynamoen går høyere enn dette. Hadde du hatt en høyere float så ville floatspenningen vært styrende for hva du bør velge, men den er så lav at den ikke lader batteriet i det hele tatt. Det er noe å være obs på, at når laderen går over i float så vil evt strømforbruk trekke fra batteriene inntil spenningen på batteriene har falt ned til floatspenningen. Ellers, siden du nå går fra bly til LFP; hvis du har temp sensor på batteriene så bør den frakobles på laderen. Og "equalization mode" på laderen må for all del ikke benyttes . Håper du følger Framtia's oppfordring om å melde tilbake om ladestrøm Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Hvorfor så høyt som 14V på charged voltage StorStas? Jeg ønsker å forstå logikken. I båten har jeg 2xKAD300 med 60A generatorer. De er begge koblet på hver sin skillediode slik at begge motorer lader både forbruk og start. Generatorene har den gule sense ledningen koblet til forbruksbanken. I følge Victronen er ladespenningen fra motorene 14,4-14,5V fra rask tomgang og oppover i turtallsregisteret, da med blysyrebatterier 2x115AH. Får ikke testet lading fra motor til LFP før til våren.....? Temp sensoren til Mastervolten er koblet fra ja ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Kjellg Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Du bør vel gå så høyt fordi at float ikke lader batteriene i det hele tatt, mens det er absorbtion som i praksis lader batteriene dine helt opp. Når man da skal ha 0,3V under float, i ditt tilfelle absorbtion, så blir vel i ditt tilfelle det da snakk om 14V. Som StorStas sier så er 13,25V for lite til å lade batteriene helt opp. Redigert I praksis så trenger LFP bare 2 steg i ladesyklusen. Mulig du burde hatt deg en annen lader, men dette er StorStas mere inne på en meg så kanskje han har synspunkter på det... Redigert 6.Oktober.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Jeg tenker at laderen går helt fint siden float spenningen er så lav som 13,25V. Da skades ihvertfall ikke LFP batteriene. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
StorStas Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 mmosberg skrev for 11 timer siden: Hvorfor så høyt som 14V på charged voltage StorStas? Jeg tenker bare at batteriene nødvendigvis er fullere når spenningen har klatret til 14.0V under lading, enn den er ved lavere spenning som f.eks. 13.5V. Nå bruker denne "100% synkroniseringen" også ladestrøm (Tail current) i beregningen, så forskjellen vil ikke bli veldig stor i praksis (men siden du først spør ?). Med 13.5V så kan du risikere noen flere unøyaktigheter i beregningen av 100% status enn om du setter den til 14V mener jeg. Etter som du får mer erfaring med batteriene så vil du nok også se at ladestrømmen synker under de oppsatte 4% når de er fulle. Da kan du justere ned "Tail current" for å gjøre monitoren enda "noen promille" mer nøyaktig om du ønsker. Ang laderen så er jeg på linje med Kjellg, men svært få ladere i båt vil klare å lade LFP batterier helt ideelt. Årsaken er bl.a. at laderen må vite ladestrømmen som går inn i batteriene. Det blir vanskelig med en gang man har parallellt forbruk av noe slag. Og når man graver i det så er det egentlig forskjell på å lade for snarlig bruk, i motsetning til å lade for lagring, når det gjelder LFP. Jeg syns det er grader av egnethet på bly-ladere, fra ganske greit til rimelig uegnet for LFP. Den Mastervolten som er nevnt ser helt grei ut for meg. Den holder spenningen høy litt lenger enn nødvendig, men tja, jeg tror ikke det vil bli et problem. Ser i manualen at den i AGM modus holder spenningen høy over en kortere periode enn ellers, tilsynelatende uten å gjøre noe med spenningsnivåene. Jeg ville prøvd ut den AGM innstillingen. LFP batterier har det aller best når de er halvfulle. De "bør" ikke lades helt smekk fulle, og enda viktigere at de ikke blir stående i lang tid med høy spenning. Her er tidsfaktoren viktig, bedre med noen timers full-lading av og til, enn dager og uker støtt, tross alt. Har man anledning og interesse så kan man jo bare skru av laderen før batteriene er fulle, det har jeg gjort en del. "Målet" er å dra fra båten med halvfulle batterier, så det kan være bare bra å "slurve litt" med ladingen her... Sånn sett så kan man også argumentere med at float på 13.25V er fint, siden batteriene blir trukket noe ned igjen ved forbruk. Selv om man da risikerer å dra fra havn med halvfulle batterier etter flere døgn på landstrøm.. Men nå ser jeg at jeg er helt på vidotta ift det du egentlig spurte om her . Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Takk for all info StorStas. Så før vinterlagring bør LFP batterier lades til ca 50%? I følge leverandøren har batteriene en selvutlading på 3% pr mnd. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
StorStas Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Batteriene vil da miste totalt rundt 35-40Ah de neste 6 mnd, og du bør legge på litt tenker jeg. Rundt 60-65% oppladet når du setter de bort så har batteriene noe å tære på gjennom vinteren, og vil ende opp snaut halvfulle til våren. Og så har du litt margin siden det er første vinteren. Husk å koble batteriene helt fra, så du er trygg for strømtyver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.