Jump to content

Pakkboks. har jeg talgpakning eller simmerringer?


joelle

Recommended Posts

Hei, jeg prøver å finne ut av ting jeg ikke har noen peiling på.

Leser meg litt opp rundt dette med pakninger og skjønner så pass mye at jeg har en fettsmurt pakkboks.

Å da kommer neste spørsmål. Er det simringer eller talg pakning?

Legger vid bilder å så håper jeg at noen kan gi meg et korrekt og godt svar.

 

Jeg var nesten sikker på at det var talgpakkning frem til at jeg kikket på første bilde der jeg ser at det er en type av lås ring, som kan sees på bilde 1.

 

061017 007.JPG

061017 008.JPG

061017 021.JPG

Link to post

Om du vil ha en tørr båt, så er akseltetning med simmering best. Den holder 100% tett helt til tetningen må skiftes. Har du talgpakning, så må denne lekke litt under gange for at talgpakningen skal få tilstrekkelig kjøling og smøring, og da blir det gris i kjølen. Jeg ville uten tvil valgt din løsning fremfor talgpakning, likavel pakkboks med talgpakning er lettere å vedlikeholde.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post

Simmerring.

 

Som alt er skrevet tørr båt = simmering - må på land for å skifte, mer jobb, fylle på olje 

Sjekke oppretting på sjøen etter manualen.

Pakkboks med talgpakning skal dryppe, trekke til i ny og ne,  legge inn en ny lisse på sjøen sjekke oppretting på  sjøen etter manualen.

Pakkboks fra 1977 pakket om i 2012 ved  skifte av stevnelager.

Må pleie kjølsvinet.

Smak og behag.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
bellen skrev On 6.10.2017 at 14.37:

Om du vil ha en tørr båt, så er akseltetning med simmering best. Den holder 100% tett helt til tetningen må skiftes. Har du talgpakning, så må denne lekke litt under gange for at talgpakningen skal få tilstrekkelig kjøling og smøring

 

Feil.. verden går fremmover.. 

Jeg har talgpakninger på mine akslinger, med kjøling/smøring fra retur fra kjølevannet, helt tett ikke noe søl... ?

Link to post

Enig i at verden går fremover. Hulda med Volvokondom, ca. 2000 snurretimer over 17 år. Dønn tett. Neste på utviklingens stige er mekanisk tetning. Talgpakning er forrige årtusens parallell til semidieselen :-) Ok, vet jeg får mye pepper for den der. Men for trådstarter, du har simmerringer, 2 stk, back to back, med olje mellom (eller fett?).

Link to post

Takker for svar. Ser ut til at alle er enige i at det er simring jeg ska ha.

 

har 30mm aksling så da regner jeg med at det bare er å kjøpe dem simring settene som er å finne på Maritim, bare være nøye med å få med rustfri fjær.

 

tenkte på samme gang bytte det vannsmurte lagret i stevnbeslaget. 

 

Er det så enkelt å bare bestille 30mm her og? Lurer da på hvis det er en standard ytter diameter på disse'?

 

har lest meg opp til den store gullmedalje når det kommer til at få ut den gamle å da er det utvilsomt baugfil som ska brukes

Link to post

Jeg har koblet loss kobling mellom gir og aksling å synes at det er litt mye slark når jeg beveger akslingen. 

Tenker som sånn at jeg må ha av yttre del av beslaget for at klare å måle hvor mye avstand det er, og da kan jeg like så godt bytte vannlagret og.

 

synes ikke det virker som så mye jobb så lenge en kun bytter vannpakningen?

Link to post
joelle skrev for 5 timer siden:

Jeg mener den vannsmurte pakningen i cutlesslagreret. Hva jeg har skjønt så fjerner en akslingen, bruker sagblad for å få ut det gamle, noe som kan sitte som f..n. 

 

 

Tja, optimistisk er alltid en fordel å være :smiley:

Har aldri gjort det selv, men jeg har sett et par stykker som har skiftet cutlesslageret. Gjengs for alle er at det har sotte som f....

som skrevet i et annet innlegg ovenfor så er riktig verktøy viktig å ha. Har også sett dem som har kuttet med en sag, men de har jobbet som f alle sammen. Om du ikke er helt sikker på at du har nok verktøy, så tror jeg at jeg ikke ville satt i gang med det på egen hånd. Du må kanskje også ha mulighet til godt hold for å eventuelt bruke jekketrinser. Så en som satt en stor gaffeltruck bak bare for å ha nok mothåld for å jekke lageret ut. Og det etter å ha brukt sagblad. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg vet som det sikkert fremkommer ikke noe om motorbåter, spørr om seilbåter og jeg lover at jeg ska synse mye?. En kamerat av meg som "kan" motorbåt var hjemme hos meg når jeg koblet loss akslingen, gikk ut røsket litt på akslingen og ga meg det gode rådet at sjekke/bytte vannpakningen i stevne lagret?. 

 

Fordelen med ge er at jeg sjelden starter på noe uten å lese masse om emnet innen jeg starter?.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...