joelle Startet 6.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2017 Hei, jeg prøver å finne ut av ting jeg ikke har noen peiling på. Leser meg litt opp rundt dette med pakninger og skjønner så pass mye at jeg har en fettsmurt pakkboks. Å da kommer neste spørsmål. Er det simringer eller talg pakning? Legger vid bilder å så håper jeg at noen kan gi meg et korrekt og godt svar. Jeg var nesten sikker på at det var talgpakkning frem til at jeg kikket på første bilde der jeg ser at det er en type av lås ring, som kan sees på bilde 1. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Ser ut som det er simmering inni der? ved talgpakning bruker det og være mulig for litt etterstramming i forkant og det er det ikke her? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Ser ut som simmerringer. Om du skifter må du få de nye med rustfri fjær. Ellers er jeg enig med boble65 i at talgpakning er en bedre løsning. Redigert 6.Oktober.2017 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Om du vil ha en tørr båt, så er akseltetning med simmering best. Den holder 100% tett helt til tetningen må skiftes. Har du talgpakning, så må denne lekke litt under gange for at talgpakningen skal få tilstrekkelig kjøling og smøring, og da blir det gris i kjølen. Jeg ville uten tvil valgt din løsning fremfor talgpakning, likavel pakkboks med talgpakning er lettere å vedlikeholde. Redigert 6.Oktober.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Simmerring. Som alt er skrevet tørr båt = simmering - må på land for å skifte, mer jobb, fylle på olje Sjekke oppretting på sjøen etter manualen. Pakkboks med talgpakning skal dryppe, trekke til i ny og ne, legge inn en ny lisse på sjøen sjekke oppretting på sjøen etter manualen. Pakkboks fra 1977 pakket om i 2012 ved skifte av stevnelager. Må pleie kjølsvinet. Smak og behag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
boble65 Svart 6.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2017 Det går fint og rette glassfiberbåt på land? og rette opp på sjøen er nok mere myntet på trebåter ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 bellen skrev On 6.10.2017 at 14.37: Om du vil ha en tørr båt, så er akseltetning med simmering best. Den holder 100% tett helt til tetningen må skiftes. Har du talgpakning, så må denne lekke litt under gange for at talgpakningen skal få tilstrekkelig kjøling og smøring Feil.. verden går fremmover.. Jeg har talgpakninger på mine akslinger, med kjøling/smøring fra retur fra kjølevannet, helt tett ikke noe søl... ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Enig i at verden går fremover. Hulda med Volvokondom, ca. 2000 snurretimer over 17 år. Dønn tett. Neste på utviklingens stige er mekanisk tetning. Talgpakning er forrige årtusens parallell til semidieselen :-) Ok, vet jeg får mye pepper for den der. Men for trådstarter, du har simmerringer, 2 stk, back to back, med olje mellom (eller fett?). Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Hvis det er fettsmurt er det en feil som blir gjordt å det er at det presses for mye, da kan man risikere å vrenge simmeringene. Det er ikke mye plass mellom ringene å det er dær grisen skal . 1 pump hvær 3 mnd er nok. da holder den seg tett år etter år, hvis akselen er rett. Redigert 7.Oktober.2017 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Samme med talgpakning. Liiite fett? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Takker for svar. Ser ut til at alle er enige i at det er simring jeg ska ha. har 30mm aksling så da regner jeg med at det bare er å kjøpe dem simring settene som er å finne på Maritim, bare være nøye med å få med rustfri fjær. tenkte på samme gang bytte det vannsmurte lagret i stevnbeslaget. Er det så enkelt å bare bestille 30mm her og? Lurer da på hvis det er en standard ytter diameter på disse'? har lest meg opp til den store gullmedalje når det kommer til at få ut den gamle å da er det utvilsomt baugfil som ska brukes Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 (redigert) Ingen grunn til å bytte stevnlageret om det ikke er mye slakke i propellen. Om du ikke har rette verktøyet, så kan det være veldig vanskelig å skifte det. Redigert 8.Oktober.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Jeg har koblet loss kobling mellom gir og aksling å synes at det er litt mye slark når jeg beveger akslingen. Tenker som sånn at jeg må ha av yttre del av beslaget for at klare å måle hvor mye avstand det er, og da kan jeg like så godt bytte vannlagret og. synes ikke det virker som så mye jobb så lenge en kun bytter vannpakningen? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Vet ikke helt hva du mener no. Fårst trodde jeg du mente Cutlesslageret som står i stevnen, ( det er det ikke bare bare å skifte da det vanligvis sitter veldig godt, )men det er mulig du mener den delen som simmeringene står i. Hvis det er slakke i den kan den med fordel skiftes da bevares simmeringene bedre Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Jeg mener den vannsmurte pakningen i cutlesslagreret. Hva jeg har skjønt så fjerner en akslingen, bruker sagblad for å få ut det gamle, noe som kan sitte som f..n. Montere nytt lager å inn med akslingen. Ser at mange bytter hylse å beslag, men det ser jeg ikke behov for. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 (redigert) joelle skrev for 5 timer siden: Jeg mener den vannsmurte pakningen i cutlesslagreret. Hva jeg har skjønt så fjerner en akslingen, bruker sagblad for å få ut det gamle, noe som kan sitte som f..n. Tja, optimistisk er alltid en fordel å være Har aldri gjort det selv, men jeg har sett et par stykker som har skiftet cutlesslageret. Gjengs for alle er at det har sotte som f.... som skrevet i et annet innlegg ovenfor så er riktig verktøy viktig å ha. Har også sett dem som har kuttet med en sag, men de har jobbet som f alle sammen. Om du ikke er helt sikker på at du har nok verktøy, så tror jeg at jeg ikke ville satt i gang med det på egen hånd. Du må kanskje også ha mulighet til godt hold for å eventuelt bruke jekketrinser. Så en som satt en stor gaffeltruck bak bare for å ha nok mothåld for å jekke lageret ut. Og det etter å ha brukt sagblad. Redigert 9.Oktober.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Men hvorfor vil du skifte lageret? Er det stor slakke i propellen om du prøver å riggle på den? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 joelle skrev On 8.10.2017 at 10.06: Jeg har koblet loss kobling mellom gir og aksling å synes at det er litt mye slark når jeg beveger akslingen. Om du løfter på akslingen inne i båten etter at den er koblet fra gear, så skal det vel være mye dødgang der? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Kjellg skrev 22 minutter siden: Om du løfter på akslingen inne i båten etter at den er koblet fra gear, så skal det vel være mye dødgang der? Ja, den er ikke opphengt med lager innvendig i båten, så der vil det være mye dødgang. Spørsmålet er om det er mye dødgang om han beveger på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Høres ut som at planen blir å skru på aksling å siden se hva jeg har for vandring Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Bevege en 30 mm frakoblet aksling inne i båten for å bestemme slakk i stevnlager? Gi dere nå, det blir jo bare pølserør. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Hehe, nei for min del var det ikke det som var meningen Jeg bare fryktet at det var det som var planen her.. Redigert 9.Oktober.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Ok, hvilepulsen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Jeg vet som det sikkert fremkommer ikke noe om motorbåter, spørr om seilbåter og jeg lover at jeg ska synse mye?. En kamerat av meg som "kan" motorbåt var hjemme hos meg når jeg koblet loss akslingen, gikk ut røsket litt på akslingen og ga meg det gode rådet at sjekke/bytte vannpakningen i stevne lagret?. Fordelen med ge er at jeg sjelden starter på noe uten å lese masse om emnet innen jeg starter?. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Det er ingenting som heter vannpakning. Cutlesslageret skal sjekkes når akslingen er tilkoblet gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.