Jump to content

Solceller, luftavfukter, el/krets spørsmål (skisse)

ne.andersson

Recommended Posts

Hei, nå kan det hende at jeg er på skikkelig bærtur men jeg ønsker deres tanker om noe jeg driver og pønsker på.

På opplaget vårt har vi ikke lov å koble til strøm når vi ikke er til stedet i båten, jeg ønsker likevel å kjøre en luftavfukter som kan avfukte litt og samtidig varme opp båten bittelitt hver dag i løpet av vinteren.

Planen er å bruke bruke veldig mye av det jeg har tilgjengelig i båten da det likevel skal rives ut grunnet refinish av interiør.

Bildet under beskriver planen.

Jeg plasserer batteribank på egnet sted i båten, tilkobler en solcelle på 100w med regulator som lader i teorien 5,6A så jeg tar utgangspunkt i 5A, om vi da regner med at det er lyst ca 6 timer per dag i vinter så vil jeg lade ca 15-30A per dag. (Vi har en lys-kaster på opplaget som lyser rett mot båten min med sterkt lys om natten, lader en slik solcelle fra lys til en annen lampe?)

Jeg kobler så en inverter 12v->230v (beregner ca 10% effekt-tap) via et skillerele med sperre/omslagningsspenning på 13,8v som gjør at strøm kun vil påføres inverter når batteribanken er full-ladet og så selvfølgelig en 50-75A sikring mot minussiden for å bryte kretsen ved kortslutning.

Så spørmålet, er jeg helt på bærtur vedrørende ladekapasiteten til solceller eller kan jeg forvente meg at den vil kunne kjøre ca 30-60min per dag med en slik løsning før skillerele slår av grunnet for lav spenning (ca 12,0v)?

Burde jeg utvide batteribanken? (Kan ta mine startbatterier og gi den 100 ekstra Ah)

513BFA37-F0C4-47EC-93ED-2851D6031AF2.jpeg.263074791c0d0bd62bb847f87571c20d.jpeg

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Solcellen får jo så mye sol som det er ute pluss det den eventuell kan få via lyskasterne på kveld/natt.

Forstår ikke hva du mener med den siste setningen vedr. ampere timene? At 100 er for lite og jeg burde utvide til 200?

Poenget her er at den en gang ibland skal få luftavfuktet litt, trenger ikke så veldig masse,  30min per dag eller 2 timer hver tredje dag. Bare sånn at den får noe.

Det spørs om lyskasterne gir så mye lading at det monner, hadde solcellepanelet stått ganske nærme dem hadde det blitt noe annet. En annen ting er om batteriene dine har godt av å lades opp og ut hver dag gjennom hele vinteren.

Ville ha satset på 3-4 strømløse varianter, som for eksempel denne eller denne. Den siste fra Biltema har jeg brukt selv, den skal ha det at den trekker ut en god del fuktighet og virker greit, det er i alle fall min erfaring. Klart, den makter ikke å få luftfuktigheten like lav som Maeco DD8L, men likevel er det gjerne bedre enn å ikke ha avfukting ombord. 

Mest sannsynlig noen timer i uken hvert fall en gang annenhver uke, jeg har allerede plassert ut 2 slike fra biltema men føler kanskje ikke at dem gjør en god nok jobb men kanskje bare at jeg må stenge alle luker, og tette til alt som går med plast og teip da.

Og nei her skal det ikke inn noe mer vann alle lekkasjer er fikser og båten er godt pakket inn :yesnod:

PS. strålkasteren står rimelig nærme ja maks 5-10 meter unna.

4D25C319-DE0D-45CE-86BB-BB99C6578405.jpeg.4be3b76cd335dd00798cef6c3b269f05.jpeg

C31C21C9-A49C-4250-AF93-17C697166DC5.jpeg.76163f1d8fbfb3e84fe85d43914f46b3.jpeg

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Regnestykkene dine er trolig i nærheten av hva et slikt panel kan produsere og hvor mye avfukting du kan få ut av det. Er dog litt skeptisk til VSR du skal bruke. Vil ikke det kutte ved ca 12.7V normalt, og ikke 12.0V? Hvis avfukter da starter er det vel ikke usannsynlig at spenning dras under 12.7V med et såpass stort strømtrekk (25-30A?). Da kan releet bli stående å klapre. For innkopling vil det slå inn over 13.8V. Det vi si når batteriet har nådd denne spenningen på ‘vei opp’/under bulklading, når det ikke er ferdig ladet ennå.

Er redd for at løsningen er for marginal til at den gir noen reell effekt. Hvis du kunne hatt en timer på avfukter som kun slo inn med noen dagers/en ukes mellomrom (helst på 12V sida for å unngå at tomgangsstrøm inverter spiser av lasset) og at VSR faktisk tillater å trekke ned batteri til feks 12V under belastning kan det kanskje funke. Det vil nok også hjelpe å evt bruke begge batterier slik at spenning ikke dropper så kraftig ved kjøring av avfukter. Hvis timeren settes til å slå inn når panel ikke lader bør du kunne unngå klapring ved at spenning ikke blir høy nok til å kople inn igjen når VSR har slått ut. 

Ut fra bildene ser det også ut som om panelet potensielt vil få svært lite direkte sollys? I så fall gir det veldig lite. Usikker på hvor mye en lyskaster vil ‘gi’.

Den enkleste løsningen er sikkert å kjøpe en sekk med veisalt (Kalsiumklorid/klorkalsium) på Felleskjøpet. Fylles i strømpebukser som henges over 10 liters bøtter og plasseres strategisk i båten. 

Redigert av Fantino (see edit history)

Tror man får så lite hjelp av lyskasteren at den kan glemmes i regnestykket.

La oss si lyskasteren er på 1000w. La oss for optimismens skyld si at 10% går til å lage lys, resten forsvinner som varme. På en avstand på 5-10 meter så lyser lyser nok lyskasteren opp et stort areal, kanskje over 100kvm. Solcellepanlet er nok ca 1kvm. Dermed er det veldig lite energi som faller på dette panelet.

Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form. 

Tror jeg ville satset på å kjøre ned til båten, koble til 220v, sett avfukteren på full tørking, gå deg en to timers tur rundt i havna, sett deg i bilen og les på forumet etc. 

Så skrur du av, lukker igjen båten, og slipper styret med solcelle etc. 

Ved 0 grader eller kaldere, vil den ikke tørke ut noe. 

Pri er å kjøre tørka bra når det er 5-15 grader ute. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...