Jump to content

Hvor stor motor på en Musling 370?

Aerton Hartwig

Recommended Posts

Jeg bor innerst i Bunnefjorden i Oslo hvor det sjelden er store bølger og ønsker en billig båt å ha det moro med(er 40 år, men 15 når jeg kjører liten båt..)

Jeg ønsker god fart, men det er viktigere med god balanse i båten samt akselerasjon synes jeg. Jeg kommer til å montere en jockey for å bedre ergonomien i båten så jeg kan flytte tyngdepunktet noe fram. 

Prisklasse rundt 20k

30  eller 50hk?

Redigert av Aerton Hartwig (see edit history)

Går en del av disse i Lillesand og 50hk er for "pingler" ser det ut til!:lol: 

De har nok alle forsterket hekken og når de går ut av plan så løper de frem i båten for at ikke båten skal fylles bakfra av aktersjøen. Helt utrolig at de ikke gått rundt noen av disse gutta, men de håndterer det meget bra. Om det er å anbefale for de noe mere voksne, i alle fall av alder, vel det må den enkelte selv avgjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Aerton Hartwig skrev for 12 timer siden:

Jeg bor innerst i Bunnefjorden i Oslo hvor det sjelden er store bølger og ønsker en billig båt å ha det moro med(er 40 år, men 15 når jeg kjører liten båt.. 

Som 15-åring har du ikke lov til å kjøre mer enn 9,9hk og 10 knop, så du må vente til neste år og ta båtlappen først ...?

Har kjørt 14 fots muslingen med 25, 40 og 60 hk.  Ved hopping i bølger så var det absolutt best balanse i båten med de lettere motorene. 

Han som har båten nå har hatt 30, 50 og 60 hk, han sier at med 30 hesteren så kunne han bare kjøre på, 50 hesteren funka aldri 100% så den ble fort et tilbakelagt kapittel.  Med 60 så opplevde han at båten gjerne tok av skjevt i bølger pga propellmomentet

Ut fra bruken du beskriver, og med 2 fot mindre båt så ville jeg nok prøvd med 30hk først, evt 40hk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nå har jeg allerede kjøpt båt. 

Et oppussingsobjekt med 40hk Yamaha. 

Musling 370 80-modell med litt nyere motor. 

Fikk den billig. Ingen inliner som de litt nyere så blir nok ikke å ha den veldig lenge, men moro å lære om båten og ikke minst ha noe å pusle med i garasjen i vinter. Finnkode 102662062

må vel ha på en fin propell fra Winrace for å få fart på den? 31 knop med 40 hk viser vel at der er std-propellen?

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...