curiosis Startet 7.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2017 ..the end? Jeg trenger hjelp så ikke dette blir hele historien!! Jeg fikk en båt av en eldre herremann jeg tilfeldigvis møtte v en båthavn. Tok m min far for å kikke på den i går da han vet alt om båter. Jeg er ei jente på 39 og har kun kjørt en liten plast sak m påhengsmotor da jeg liker å fiske. Jeg er oppvokst m båt men har ingen erfaring what so ever om båt. Jeg visste ikke før nå at en plattgatter 23/24 fot ikke bare er en plattgatter 23/24 fot.. Jeg spurte hvilken årsmodell det var da,men herremannen sa bare»en 20 år». Noen som kan hjelpe meg litt om info ut i fra bilder av båten? Tør ikke spørre noen jeg kjenner da det er pinlig at jeg ikke vet mer enn forskjell på trebåt og plast,jeg vet hva en fender er og jeg vet forskjell på styrbord og babord..tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Hei! Velkommen som nytt medlem på BP og gratulerer med båt. Dette blir en morsom prosjekttråd å følge. :-) Eller: Du har blitt grundig lurt av en som ville kvitte seg skrotet sitt. For som bildet over viser, så er dette evnindelig mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Det er en måte å se det på. En annen måte er å si at du har fått en unik mulighet, skroget ser veldig bra ut og dette kan fort utvikle seg til til en elsket hobby og livsstil. Så lenge du ikke ser på arbeid som noe negativt kan du få til mye bra her! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 (redigert) Velkommen til BP. Vanskelig å se ut i fra bildene, men den ser jo fin ut i treverket forfra.. Er jo en del arbeid med en trebåt i forhold til plastbåt , som en nærmest bare kan glemme om en ikke er opptatt av utseendet ... Er en del trebåt entusiaster på forumet her. Regner med de kan gi deg masse gode råd.. ? Redigert 7.Oktober.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Velkommen til forumet! Når det gjelder båten så er det aller første som må sjekkes, motoren. Det er den dyreste og mest komplekse komponenten. Er den bra, og resten av drivverket bra, kan du gå igang med restaureringen. Er den ikke bra (noe jeg ser på som mest sannsynlig), har du ganske enkelt overtatt en annens manns søppel. Husk at restaurarering av båt, kanskje særlig trebåt er dyrt og tidkrevende, og man før deg har gitt opp midt i prosjektet. Jeg anbefaler deg om å gjøre noen undersøkelser for å få ett bilde av hvilke kostnader du står overfor, og om du kan få hjelp til de tingene du trenger hjelp til. Det viktigste av alt er, om du har en plass å stå med dette? Gjerne en plass med vann,strøm og mulighet for litt varme, er det planer om ett vinterprosjekt, er varme viktig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjetil1 Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Gratis båter blir fort ekstremt dyre enten det er tre eller plastbåt. Jeg vet av erfaring med gratis plastbåt fra Finn. Men finn noen som kan trebåt godt og få dem til å gå over båten nøye. Før du begynner å putte masse tid og penger i den. Det er sikkert noen her som vil bidra med inspeksjon. Trebåt-folk ønsker alltid å se en ny trebåt i bruk på vannet... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 nomen skrev for 5 timer siden: Når det gjelder båten så er det aller første som må sjekkes, motoren. Det er den dyreste og mest komplekse komponenten. Er den bra, og resten av drivverket bra, kan du gå igang med restaureringen. Nesten enig, vil bare gjøre en tilføyelse: Dersom båten har omfattende råteskader vil det heller ikke være lønnsomt å begynne å sette den i stand. Det er ikke umulig, men når man ikke er kjent med slikt arbeid selv må man nesten sette bort en god del (tenker da på strukturelle deler som spant, kjøl, hel osv.), og da koster det fort mer enn det smaker. nomen skrev for 5 timer siden: Er den ikke bra (noe jeg ser på som mest sannsynlig), har du ganske enkelt overtatt en annens manns søppel. Litt brutalt sagt, men det er jo det som er sannheten. nomen skrev for 5 timer siden: Husk at restaurarering av båt, kanskje særlig trebåt er dyrt og tidkrevende, og man før deg har gitt opp midt i prosjektet. Veldig sant. Vil også legge til en ting. Selv om du har et sted å stå vil du også trenge ganske mye verktøy, materialer for ikke å snakke om kunnskap. Mange som har gått på en smell her. Skal man være sin egen båtbygger må man være litt snekker, litt elektriker, mekaniker, sveiser, maler osv. Så mitt råd er at du får hjelp av en kyndig person til å gå grundig gjennom båten og sette opp en status. Lag en liste over alle ting som må utbedres, og en liste over ting som bør utbedres. Da får du en oversikt i prosjektet og kan gjøre en ny vurdering på om du ønsker å gå i gang. Hvis ikke er det billigste å gi seg før man begynner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Velkommen! Er det ikke forkant av motorfundamentene vi ser i bilde nr. 2? Båten er uten motor? Personlig ville jeg vært meget skeptisk til å overta prosjektet. Selv om jeg har gått i læra som trebåtbygger. Helen/akterskipet på mange av disse hekkbåtene var en råtefelle. Så ta med en fagkyndig person før du sier ja takk. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2017 Hvor mye koster det å la båten stå der den står nå pr mnd/år? Selv om du gjør ingeting- vil det påløpe kostnader... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.