Jump to content

Noen som har erfaring med drevpose?


Fjord21DC

Recommended Posts

Drevpose fungerer utmerket. Alternativet er vel slange rett på sjøvannsinntaket etter du har tatt av drevet, i sjøvannsfilteret eller som du nevner med klokker mens drevet fortsatt står på. Med drevpose tar du av propellen og påser at stengene i posen (om du har den typen) ligger godt plassert på oversiden av kavitasjonsplaten. En full drevpose veier nemlig en del og bør sitte skikkelig. Vurder om du skal stramme opp posen litt ekstra med en rem eller to. Hvis du ikke resirkulerer frostvæsken til en annen sesong vil du nemlig oppdage at det er overraskende mye plass i en drevpose og at du trenger mye glykol for å holde blandingsforholdet. Jeg har pleid å kjøre den litt med ferskvann først, så tappe av litt vann og så helle glykol til riktig blandingsforhold. Jeg hopper deretter om bord og kjører "fogging oil" rett i innsuget på motoren (på noe høyere turtall enn tomgang) mens glykolen går i systemet og tar dermed begge disse i en smekk.        

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post

Kom på en ting, lar du motoren gå varm før kjølevæske (venter på at termostat åpner), eller lar du bare ferskvann sirkulere litt før kjølevæske kjøres gjennom? Jeg har ikke ferskvannskjøling (lukket system) eller varmeveksler. På min Mercruiser 4,3 kjøles motor direkte av sjøvannet..

 

Etter flushing, lar du kjølevæsken så blir stående i motor over vinteren, eller drenerer du hele systemet?

Link to post

Synes ikke drevposen, fra Sula bedriftstjenester, var noen genial løsning. Brukte den for 6-7 år siden på DPH drev. Tungt, og det går myyye glykol. 

Nå tiltes drevet opp, sjøvannsslangen skrues løs fra drevet og kobles sammen med et rør som går ned i karr med rent vann, deretter oppi dunken med frostvæske. 

 

Har du impelleren i drevet? -eller før/etter sjøvannsfilter ? 

Dens plassering er en forutsetning for hvilke løsninger man kan bruke. 

 

Termostaten kan du ta ut for å slippe å kjøre motor varm. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg har ferskvannskrets og trenger derfor ikke tenke på termostaten på samme måte som deg, men jeg kommer uansett rett inn fra tur på fjorden før den heises opp og jeg starter konservering. Motoren min er således allerede gjennomvarm når jeg tar den opp. Eureka har jo forklart hvordan du by-passer termostaten om du velger en annen løsning. Uansett, om motoren er varm så får du en ekstra bonus med at det blir noe enklere å skifte olje, før den blir for seig.

Jeg lar glykolen stå i systemet hele vinteren - da den beskytter bedre enn luft. Hos meg står det altså i hele veien fra inntaket til i eksosen.

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Har ferskvannskjølt båt. Synes drevpose var tungvint å bruke. 

 

Fylte på 32 liter glykol uten å nå opp til sjøvannsinntaket på DPS-A drev.

Tok derfor av hele greia (fortsatt full av glykol) og hang den høyt på badeplattform, koblet den med Gardenauttaket (på posen) til klokker på drevet med en slangestump og kjørte til alt vann var ute og det kun kom glykol.

 

Oppleves mye enklere og man klarer seg med halve mengden glykol. 

 

Neste år blir det egen plastdunk med glykol på badeplattform, som kobles med slangestump til klokker /sjøvannsinntak

Link to post
On 10/8/2017 at 12:16 AM, Fjord21DC said:

Kom på en ting, lar du motoren gå varm før kjølevæske (venter på at termostat åpner), eller lar du bare ferskvann sirkulere litt før kjølevæske kjøres gjennom? Jeg har ikke ferskvannskjøling (lukket system) eller varmeveksler. På min Mercruiser 4,3 kjøles motor direkte av sjøvannet..

 

Etter flushing, lar du kjølevæsken så blir stående i motor over vinteren, eller drenerer du hele systemet? 

Du må få kjørt motoren din så varm at thermostaten åpner slik at frostvæsken sirkulerer rundt i motoren og ikke bare går ut igjen via reiser og manifold.
Den eneste måten å få det til er å gjennbruke sirkulasjonsvannet til det er varmt nok.
Jeg har prøvd drevpose men syntes det er noe herk og den tar mye frostvæske.
Jeg har laget til litt utstyr som er vesentlig lettere og bruke når det først er laget.
Har ett avlangt trau med en elektrisk lensepumpe som er tilkoblet drevklokke.
Da trenger du ikke mere frostvæske enn at pumpen suger og ikke større trau enn at retur vannet havner i trauet igjen.
Dette er billig og enkelt å lage.
Frostvæsken skal stå i motoren over vinteren for da ruster motoren din minimalt innvendig.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...