Per Erik Løvdal Startet 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2017 Som bildet viser så får jeg ikke fjernet flekker fra gelcoat. Brukte International Supercleaner, men fungerte ikke bra. Er det noen som vet hvordan jeg får fjernet flekkene eller må jeg bare akseptere at flekkene er der for å bli? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Har du prøvd saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Prøv litt Autosol ev utblandet litt med vann......gir en litt slip effekt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Per Erik Løvdal Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Nei, har ikke prøvd saltsyre, men prøvde Stain Remover International og den er det oxalsyre i. Skal prøve Autosol. Ser de har den på Clas Ohlson Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Prøv bensin, hvis ikke bør en omgang med rubbing og polering hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Etter min erfaring tar oksal og saltsyre det meste som har med gulning å gjøre og annen "organisk" skit. Til det fungerer oksalsyre og saltsyre helt suverent. Fenderflekker, som dette vel ser ut som, må jeg rubbe/polere vekk. Uten maskin så sitter jeg med rubbing/polish på en klut og polerer/rubber steinhardt på sånn ca femkronersområde av gangen. Vanvittig arbeidskrevende men fungerer. Går helt sikkert mye lettere med maskin. Syns ikke oksalsyre/saltsyreprodukter fungerer noe særlig i det hele tatt på fenderflekker. Det er vel egentlig "bare" gummi/skit som er pressa inn i gelcoaten. Syre vil ikke ha noen særlig kjemisk reaksjon med det og dermed ikke virke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Prøv først saltsyre og deretter Autosol med en eksentersliper med fuktet svamp. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Engers Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Har hørt om et produkt som heter HUGOS. Kanskje noen her har prøvd det..... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Ja, jeg bruker Hugos på vanskelige flekker. Synes det fungerer bra. Bedre enn disse merkevare/marin-rubbing midlene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Bruker også Hugo, men kun på problemflekker og ikke på store områder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Napoli Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Denne tar dem lett som en plett: https://bilnerden.no/collinite-fiberglass-boat-cleaner-920 Etter å ha testet Collinite sine produkter på hvit båt nå i høst er jeg blitt helt fan. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Virkemiddelet er; Destillater (petroleum),hydrogenbehandlede lette, men hva er egentlig det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dr Nelson Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Menzerna 400 bruker jeg på maskin og det blir som nytt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Mouche skrev for 8 timer siden: Virkemiddelet er; Destillater (petroleum),hydrogenbehandlede lette, men hva er egentlig det? Tipper noe sterkt basisk i hydrogenperoksidområdet eller noe. Om det stemmer tipper jeg husholdningsvarianten, cilit bang, gjør susen til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Melanin svamper tar det meste. Eg bruker dei på plasser der det feks er merket etter bildekk osv. I virkelig vanskelige situasjoner bruker eg eit godt vaskemiddel på svampen. feks dette vaskemiddelet pluss svamp er meget bra: https://www.maritim.no/extreme-handsvamp-10pk#.WdsqW4hx1PY http://www.clasohlson.com/no/Flekkfjerningssvamp/34-6395 Har prøvd mykkje lurium etterkvart, men dette er det beste sålangt. Hugos havner litt lenger ned på lista mi, men det er også eit bra middel for sine ting. Var på tur ein gang, der eg møtte nokon som tok vårvasken på båten sin.Fekk låna ei svamp av meg og litt slik såpa, og dei blei heilt i ekstase, hehe. Då blei dei kvitt alle vanskelige flekker. Fekk ei flaska vin av dei etterpå :) Redigert 9.Oktober.2017 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Napoli Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Tipper noe sterkt basisk i hydrogenperoksidområdet eller noe. Om det stemmer tipper jeg husholdningsvarianten, cilit bang, gjør susen til en brøkdel av prisen. Vet ikke - lukter noe petroleumsgreier men er ikke sterkt på huden og vaskes greit av med såpe. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Ja jeg så at "fyllstoffet" var noe petroliumsgreier, sikkert for å avfette/rense. Men vikestoffet var det andre greiene, Morfolin, som jeg egentlig ikke fant ut så mye om utover at det var sterkt basisk da det er i slekt med amoniakk, som vi best kjenner som salmiakk i dagligvaren. Sikkert noen som kan gi en god analyse av kjemien i dette her på gruppa ;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Morpholine Forøvrig ville jeg nok brukt verneutstyr, jf hva som står under sikkerhetsdata til produktet: Advarsel Irriterer huden. Gir alvorlig øyeirritasjon. Oppbevares utilgjengelig for barn. Vask ansikt, hender og annen utsatt hud grundig etter bruk. Benytt vernehansker/verneklær/vernebriller/ansiktsskjerm. Ved hudkontakt: Vask med mye såpe og vann. Ved kontakt med øynene: Skyll forsiktig med vann i flere minutter. Fjern eventuelle kontaktlinser dersom dette enkelt lar seg gjøre. Fortsett skyllingen. Ved hudirritasjon: Søk legehjelp. Ved vedvarende øyeirritasjon: Søk legehjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Det som til huset koster en krone koster tre til huset og ti til båten, og forskjellen er innpakningen, men stort sett ellers akkurat samme produktet mht virkemiddel. verden vil bedras og vi er villige og nyttige "idioter", merkelig nok! Alltid litt morsomt å lese hva de enkelte produkter inneholder og alle sverger til"sitt" produkt selv om innholdet og derfor også virkemiddelet er akkurat det samme på de alle sammen eller mange av de. Hvem sa at reklamen ikke "virker"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Tror jeg har til gode å se et vidundermiddel mot jordslag som ikke inneholder Klorin. Men duverden så mange ulike produkt i ulike innpakninger med ulik lukt og farge som finnes, med klorin :-) Og så er det den klassiske vannlinje/gelcoatrensen med samme virkestoff i alle flasker. Same shit new wrapping, som det så fint heter. Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Autosol funka faktisk veldig bra. Merkene forsvant, men jeg har planer om å polere med Meguiars One Step Compound og er sikker på at merkene ville ha forsvunnet med dette midlet også? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Jepp - Meguiars One step compound tar sånne merker den og. Men er litt overkill når man bare skal fjerne noen merker. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Sayana Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Saltsyre Biligst å best. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Sayana skrev for 6 timer siden: Saltsyre Biligst å best. Etter min erfaring fungerer ikke saltsyre så bra på fendermerker, men godt på organisk dritt og gulning. Saltsyre er noe real dritt å jobbe med ifht produkter med oksalsyre, som også fungerer veldig bra på gulning og annen "organisk dritt". Men saltsyre er grådig billig da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Butinox Terrasselysner er oksalsyre. 199 for 5 liter. Redigert 10.Oktober.2017 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 10.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Har du prøvd denne fra Maritim .https://www.maritim.no/kmi-wipe-shine-wipes-50st#.WdyS81u0M2w Hvis ikke så bruk Autosol på en litt grov pads med poleringsmaskin et par minutter så skal du se at du får bort flekkene. Derefter bruker du en polish og polerer opp med gul pads . vips så er flekken Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.