PiperBill Startet 8.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2017 Tørrboller eller fuktsluker slik som kjøpes på Biltema inneholder kalsiumklorid.. altså med andre ord salt. Felleskjøpet har 25 kg sekker med veisalt som også er kalsiumklorid til en slikk og ingenting. Tror jeg skal kjøpe en sekk og har de opp i noen store plastkasser (Gildekasser) rund om i båten i vinter. Må være minst like effektiv (eller ingen effekt) til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Janoho Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 (redigert) Jada, det fungerer bra. Tror det var MG kombi, men mulig det var kalsiumklorid, husker ikke. kjøpte et par sekker av dette på FK for noen år siden og hadde i dørslag med bøtte under (europris) klart det ble tørrere i båten når du tetter igjen alle åpninger men de siste årene har jeg ikke giddet å styre med disse tørballene, tar ut alt av tekstiler og lufter heller godt i hver ende. blir fort endel reising for å tømme opp disse beholderne som samler vann Redigert 8.Oktober.2017 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Rigg det sånn at vann renner ut i utslagsvaskene. Brukte BT tørballer tidligere, borret hull i bunnen og satt de i vask på badet og i byssa så rant vannet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Admiralen donerte et strømpebuksebein. Fylte en kilo kalsiumklorid oppi. Hang strømpa i taket. Under en bøtte med plasttrekk over. Små hull i trekket. Fungerte. Men ikke noe i nærheten av en skikkelig luftavfukter. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Jeg har på vinterkalsje og en tung formsydd presenning. Det blir helt tett men jeg har ikke tilgang til strøm så jeg får ikke brukt ordentlig avfukter. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Felleskjøpets MG-Kombi er magnesium-klorid, innlegg fra 2004. Den store tørrballtesten Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 (redigert) Saltet bør pakkes i et klede eller nylonstrømpe og ligge på en rist med kar under/henge over en bøtte. Hvis ikke blir det bare klin. Den aller billigste måten når jeg tenker meg om er en økonomipakke bleier type ‘ikke stueren tenåring 40-50 kg ’ og strø disse rundt i båten. Tar til seg utrolige mengder vann. Bruker dette er par plasser der det drypper litt inn via låsåpninger osv når jeg ikke har på akterkalesje i sesongen. Redigert 8.Oktober.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Å oppbevare klorider inne i båten er vel ikke nødvendigvis positivt for metallene ombord?. Tenker ledningsnett, elektronikk med mere. Har 0 kunnskap om det med sikkerhet tærer, men det slår meg ikke som en veldig god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2017 Tæring trenger fuktighet, noe saltet skal ta vekk dette fra lufta. Så gjør saltet jobben sin spørs det vel om det blir noe merkbart problem? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Kloridene spretter ikke rundt. De holder seg i vannet eller strømpen. Ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Har brukt kalsiumklorid (felleskjøpet) i mange år og Denne og to mindre de produserer saltlake som havner der jeg vil bli kvitt ugress. Har brukt tubegas med muleband i begge ender. Kan skylles og brukes om igjen Et tips 25 kg er mye fyll det over på tomme spylevæskekanner så holder saltet seg tørt i årevis. Hold tubegassen rund tuten på kanna og hell oppi passe mengde. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PiperBill Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Mange bra tips her :-) Nå har jeg en plan. Kommer med bilder og beskrivelse etter hvert Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Da kjøpte jeg 3 stk 31 liters plastkasser med lokk på Europris. Kjært ut noen renner på lokkene slik at evt. vann kan finne veien ned i kassa. Jeg skal til Felleskjøpet i morgen og kjøpe en sekk med veisalt eller MG-Kombi (må undersøke hva som trekker mest fuktighet fra luften). Så skal jeg lage 7 stk pølser av tubegas (kjøpes på Apotek 1) fylt med salt som legges opp på lokket. Plasserer en kasse nede i byssa. En i midtkabin og en i akterkabin. Siden båten skal være helt lukket med kalesje og formsydd presenning så hadde det vært best om det var litt luftsirkulasjon inne i båten men det har jeg så langt ikke «brainstorma». Hadde sikkert holdt med en liten 12 volts vifte med tids innstilling.. Hmm må tenker. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.