FalconFantino 26 Startet 8.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2017 Tenker å isolere litt i båten. I fart er det mye vannstøy fra skroget. Spesielt fremme. Tenkte å bruke 20mm armaflex. Noen som har erfaring med dette? båten er en Bella Falcon 26. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Veldigt interessant emne du tek opp. Er ute etter det samme; isolasjon mot skrogstøy. Armaflex er ein glimrande isolasjon eg har brukt mykje av i båten. Men mot skrogstøy trur eg den hjelper lite. Her trur eg me m.a. kan hente inspirasjon frå bil- og høytalararverden. Har berre erfaring frå det siste, men litt forlite til å legge ut her på nettet. Ventar spent på nokon som har litt greie på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Har brukt 19 mm Armaflex i seilbåten. Primært for å holde på varmen, kondens og lunere båt. Har ikke isolert under vannlinjen og det er jo heller ikke særlig plagsomt med plasking på seilbåt ? Men det er betydelig mindre støy fra andre båter ihverfall ? Du skal ikke se bort ifra at det hjelper en hel del. Men husk at endene/ snitt på Armaflex suger vann. - Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Har litt tru på noko slikt til demping av skrogstøy. j StP Anticor Light Støjdæmpning, 1 ark, 0.375m²Dæmpemateriale af 1.5 mm butyl (50cm x 75cm) 85,- * * * HUSK DET RIGTIGE VÆRKTØJ OG SPAR BÅDE TID OG PENGE! * * *Se den nye StP Tool Pack fra kun 115,- under Tilbehør du kan få brug for!Er du træt af vejstøj og rumlen i bilen?Vil du gerne have forbedret lyden af dine nye (eller gamle) højttalere i bilen?Drømmer du også om tør og stram bas uden... Læs mere Vejl. 129,-SPAR34% Stk StP Black Silver Støjdæmpning, 1 ark, 0.375m²Dæmpemateriale af 1.8 mm butyl (50cm x 75cm) 100,- Er du træt af vejstøj og rumlen i bilen? Vil du ha' køreglæden tilbage?Vil du gerne have forbedret lyden af dine nye (eller gamle) højttalere i bilen til den bedste pris?...så er StP BLACK SILVER lige det du har brug for!StP BLACK SILVER Støjdæmpning er den prisbilligste og tyndeste støjdæmpning... Læs mere Vejl. 149,-SPAR33% Stk StP Black Gold Støjdæmpning, 1 ark, 0.375m²Dæmpemateriale af 2.3 mm butyl (50cm x 75cm) 125,- * * * STP BLACK GOLD! - NY OG KRAFTIGERE STØJDÆMPNING! * * *Er du træt af vejstøj og rumlen i bilen? Vil du ha' køreglæden tilbage?Vil du gerne have forbedret lyden af dine nye (eller gamle) højttalere i bilen?...så er StP BLACK GOLD lige det du har brug for!StP BLACK GOLD Støjdæmpning er... Læs mere Vejl. 179,-SPAR30% Stk Dynamat Xtreme Støjdæmpning, 1 ark, 0.37m²Dæmpemateriale af 1.7mm butyl(1 stk á 45cm x 81cm) 200,- Er du træt af vejstøj og rumlen i bilen?Vil du gerne have forbedret lyden af dine nye (eller gamle) højttalere i bilen?Drømmer du også om tør og stram bas uden raslen og støj fra bagagerummet?Dynamat Xtreme omdanner spinkle metalplader i bilen til solide ikke-resonante støjbarrierer, som ikke... Læs mere Vejl. 259,-SPAR23% Stk Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Dette er billig og bra til isolasjon: https://www.finn.no/85864710 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tkb Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Brukte armaflex eller glaveflex på den Falcon jeg hadde. Klar forbedring for skarpe lyder fra sjøstøy Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Sikkert like bra som den dyre Armaflexen Barbaria, men tvilar på om den er noko særleg mot skrogstøy åleine. Men ilag med anna isolasjon kanskje. Me kan vel slå fast Lamec, at det er få her inne som har særleg peiling på skrogstøy diverre, og forvekslar dette med t.d. motorstøy. Emnet burde sikkert ha oppteke fleire, for eit probem er det. Støy er ein uting på sjøen og, uansett kva støykjelda er. Emnet har vore oppe før, utan at det kom vesentlege nyttige innspel den gongen heller, diverre. Dæmpematerialet eg har linka til ovanfor, og det finnest tilsvarande, skulle i teorien virke, men det er viktigt korleis du plasserer dempingsmaterialet for å få mest mogeleg effekt. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Ein ting er å issolere mot vannlyden, men har du motor på 200+ hk som alle disse båtane har fra fabrikk, får du vel ein slags "basskasse"- effekt, og mye motorstøy som følger skroget heilt te baugen. Blei du kvitt denne og, @tkb? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Eureka Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Når jeg tenker meg om, så tipper jeg Armaflex eller tilsvarende vil funke ganske bra. En ting er selve lyden som trenger direkte gjennom skroget , den dempes nok noe. Men ekkoet, klangen, lyden som kastes frem og tilbake inni et skottrom/ benkerom vil dempes betydelig. Du kan jo teste med å legge en dyne mot skroget. Tror du demper mye. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 (redigert) Denne lydempingsplata fungerer godt til å dempe motorstøy og rumling, bakdelen er at den et ganske tung. Har brukt den litt på motorkasser, men ikke til å dempe skrogstøy. Vil tro den blir noe tung til dette, men kanskje verdt et forsøk? Slik den er bygget opp har den et eget massivt gummisjikt inni skumgummien som ligger og "svever" relativt uavhengig (lydmessig sett, lyd er svingninger/bølger) av underlaget og dermed får man dempet lyden betraktelig i forhold til den mer enkle typen lyddempingsplate i skumgummi. Redigert 11.Oktober.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 sebba2 skrev for 8 timer siden: Ein ting er å issolere mot vannlyden, men har du motor på 200+ hk som alle disse båtane har fra fabrikk, får du vel ein slags "basskasse"- effekt, og mye motorstøy som følger skroget heilt te baugen. Blei du kvitt denne og, @tkb? Finnes ikke motorstøy i min da det ikke er innabordsmotor lenger. Har kasta ut den gamle dieselen og bygger nå brakett slik at jeg får hengt en 300/350hk påhenger bakpå? Så motorstøyen er jeg nok kvitt? Har bestillt noe armaflex for å teste med. Skal uansett isolere den noe i taket med det. ? Sitér dette innlegget Link to post
Mareno70 Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Min erfaring er at vannet skaper vibrasjon i skroget, og det er den vibrasjon som måtte fjernes for å fjerne vann-støy/ skvalpe-lyd. Jeg forsøkte med ulike lydisoleringsplater uten at det hjalp vesentlig. Det jeg har funnet ut hjelper noe var å påføre Noxudol 3100 Dette er en vibrasjonsdempende maling. Dette førte til at den høyfrekvente skvalpe-lyden i skroget ble vesentlig dempet. Lyden "ble mørkere", men ikke helt borte. https://www.youtube.com/watch?v=RkYrBpARXxw Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Nei, ble ikke kvitt motorstøyen. Etterisolerte mot stikkabin uten voldsom effekt. Men merket godt forskjell med teppe på akterdekk, ala terasseteppe med knotter under. Hadde i marineblå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.