Framtia Startet 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2017 Jeg skal skru fast et par beslag utvendig på båten, men det vil være umulig å komme til på baksiden for å sette på skive/mutter. Dette må tåle en belastning på 100 kg totalt, fordelt på 3 bolter eller skruer., ca 6 mm. En mulighet er å feste beslagene på en større plate og lime denne fast, men synes ikke dette er så veldig attraktivt å se på. Lurer derfor på om noen kjenner til løsninger hvor man kan få til et innvendig feste slik man gjør med et gipsanker på en normal vegg? Eller er det andre gode forslag? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MagnusB Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-2000016802/ Denne er kjekk for slike problemstillinger, men når det er sagt så blir det kanskje litt snaut med 3 stk 6mm på 100 kg. Glassfiber du skal feste i? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Stemmer, det er glassfiber, tykkelsen er ca 5 mm. Var noe slikt jeg tenkte på ja, hva slags materiale er det i disse mutternaglene tro? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MagnusB Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Aluminium :) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Disse har jeg god erfaring med. Tåler din krav og er ikke avhenging av tykkelse. https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/mekaniske-mellomtunge-og-lette-ankere/gummiplugg-1 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 hva med bolter ala dette? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 er det dynamiske eller statiske krefter som påløper her? Problemet med alle "anker" løsninger er at de vil gnage i stykker glassfiberen ved vibrasjoner/dynamiske krefter. Derfor er jeg skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Det er statiske krefter. Likte godt de gummipluggene som Dr Nelson viste til. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 så hullene vil ikke belastes dynamisk når båten beveger seg i sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 noe dynamisk belastning vil det nok være, men jeg tror nok at de løsningene skissert over vil fungere bra. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dr Nelson Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Gummipluggene har jeg montert høyttalere på vegg med i en nattklubb. De holder enda. De er jo vibrasjonsdempende. Mollyplugg eller gipsanker som bildet over , tåler kun 25kg loddrett nedover. Og gjengene i disse er ganske svake. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 De gummipluggene er fine til sitt bruk, men jeg ville ikke brukt dem til dette. De er beregnet på et hull i full dybde av pluggens lengde. Når man skrur til drar man pluggen sammen slik at den ekspanderer. Tviler sterkt på at den er fungerer på en "tynn" glassfiberplate. Jeg tror det er alfa omega å få noe som gir en viss flate på baksiden av glassfiberen, men har dessverre ingen enkle gode ideer her og nå uten at man kommer til på baksiden på noen måte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leopard Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Disse er bra. http://www.tender.no/toggler.htm Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Komodo skrev for 2 timer siden: De gummipluggene er fine til sitt bruk, men jeg ville ikke brukt dem til dette. De er beregnet på et hull i full dybde av pluggens lengde. Når man skrur til drar man pluggen sammen slik at den ekspanderer. Tviler sterkt på at den er fungerer på en "tynn" glassfiberplate. Jeg tror det er alfa omega å få noe som gir en viss flate på baksiden av glassfiberen, men har dessverre ingen enkle gode ideer her og nå uten at man kommer til på baksiden på noen måte. Har blitt anbefalt av Wurth å bruke disse på tynne plater siden de trykkes sammen til en gummiring bak platen. klarte å montere de i 6mm plate og de sitter som støpt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Fungerer disse gummipluggene dersom en skal ha skruen inn og ut hvert 2. år feks.? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dr Nelson Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Vil tro det. Er hard men elastisk gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Må det skrues VELDIG hardt til? Jeg kunne tekke dette til å feste dekorlister av teak mot glassfiberen på utsiden av båten. Med forsenkede skruer blir det ikke mye treverk igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havarita Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Det finnes også produkter fra click-bond, som er syrefast. Det bør alt som skrues på båt være. Brukes også i fly.www.clickbond.com Usikker på evt norske forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Dr Nelson skrev for 2 timer siden: Har blitt anbefalt av Wurth å bruke disse på tynne plater siden de trykkes sammen til en gummiring bak platen. klarte å montere de i 6mm plate og de sitter som støpt Ok, da gir jeg meg Lars H. skrev 1 time siden: Fungerer disse gummipluggene dersom en skal ha skruen inn og ut hvert 2. år feks.? Hvis du har flaks. Det er messing i mutteren, så det er ikke usannsynlig at den setter seg i litt korrosjon. Erfaringen min er at gummien bare går rundt hvis skruen sitter litt. I en murvegg er det større sannsynlighet for at du klarer å demontere, da får du tross alt friksjon på hele gummioverflaten i hullet (slik det er ment å være). leopard skrev for 4 timer siden: Disse er bra. http://www.tender.no/toggler.htm Den likte jeg Det virket som en snedig og god løsning på problemet. I motsetning til de andre løsningene får du et godt anhold på innsiden av plata. Det var akkurat noe slikt jeg så for meg da jeg skrev at jeg ikke så for meg en enkel løsning på problemet. Har aldri sett disse pluggene før. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leopard Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 Jeg brukte toogler til å feste Snap daviter på forrige båt, skikkelig solide greier. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 (redigert) Ligner på Thorsmann TPP (Platti plugg). Fåes hos alle elektrogrossister. Dog ikke rustfritt. Redigert 9.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.