Jump to content

skruefeste ala gipsanker... til båt?

Framtia

Recommended Posts

Jeg skal skru fast et par beslag utvendig på båten, men det vil være umulig å komme til på baksiden for å sette på skive/mutter. Dette må tåle en belastning på 100 kg totalt, fordelt på 3 bolter eller skruer., ca 6 mm. En mulighet er å feste beslagene på en større plate og lime denne fast, men synes ikke dette er så veldig attraktivt å se på. Lurer derfor på om noen kjenner til løsninger hvor man kan få til et innvendig feste slik man gjør med et gipsanker på en normal vegg? Eller er det andre gode forslag?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

De gummipluggene er fine til sitt bruk, men jeg ville ikke brukt dem til dette. De er beregnet på et hull i full dybde av pluggens lengde. Når man skrur til drar man pluggen sammen slik at den ekspanderer. Tviler sterkt på at den er fungerer på en "tynn" glassfiberplate. Jeg tror det er alfa omega å få noe som gir en viss flate på baksiden av glassfiberen, men har dessverre ingen enkle gode ideer her og nå uten at man kommer til på baksiden på noen måte.  

Komodo skrev for 2 timer siden:

De gummipluggene er fine til sitt bruk, men jeg ville ikke brukt dem til dette. De er beregnet på et hull i full dybde av pluggens lengde. Når man skrur til drar man pluggen sammen slik at den ekspanderer. Tviler sterkt på at den er fungerer på en "tynn" glassfiberplate. Jeg tror det er alfa omega å få noe som gir en viss flate på baksiden av glassfiberen, men har dessverre ingen enkle gode ideer her og nå uten at man kommer til på baksiden på noen måte.  

Har blitt anbefalt av Wurth å bruke disse på tynne plater siden de trykkes sammen til en gummiring bak platen.

klarte å montere de i 6mm plate og de sitter som støpt

Må det skrues VELDIG hardt til? Jeg kunne tekke dette til å feste dekorlister av teak mot glassfiberen på utsiden av båten. Med forsenkede skruer blir det ikke mye treverk igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dr Nelson skrev for 2 timer siden:

Har blitt anbefalt av Wurth å bruke disse på tynne plater siden de trykkes sammen til en gummiring bak platen.

klarte å montere de i 6mm plate og de sitter som støpt

Ok, da gir jeg meg :smiley:

Lars H. skrev 1 time siden:

Fungerer disse gummipluggene dersom en skal ha skruen inn og ut hvert 2. år feks.?

Hvis du har flaks. Det er messing i mutteren, så det er ikke usannsynlig at den setter seg i litt korrosjon. Erfaringen min er at gummien bare går rundt hvis skruen sitter litt. I en murvegg er det større sannsynlighet for at du klarer å demontere, da får du tross alt friksjon på hele gummioverflaten i hullet (slik det er ment å være).

leopard skrev for 4 timer siden:

Den likte jeg :thumbsup: Det virket som en snedig og god løsning på problemet. I motsetning til de andre løsningene får du et godt anhold på innsiden av plata. Det var akkurat noe slikt jeg så for meg da jeg skrev at jeg ikke så for meg en enkel løsning på problemet. Har aldri sett disse pluggene før.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...