Bjørkski Startet 9.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2017 Hei, Jeg har en Yanmar 55 hk med rak aksling. Akslingen går gjennom en Slipner oljesmurt pakkboks. Både motor og pakkboks har gått ca 700 timer. "Problemet" er at oljen i beholderen "forsvinner" meget ujevnt. Dvs jeg jeg kan gå som vanlig med 2000 rpm i 5-7 timer uten synlig "forbruk" den ene dag for så et par uke senere gjøre samme tur men da er der "forbrukt" ca. 1- 1 1/2 cm i beholderen. Første tanke er slitte simringe, men hvorfor det ujevne forbruk? Nå vet jeg godt at der ikke forbrukes olje overhoved hvis pakkboksen er tett, hvilket min pakkboks altså kun er periodevis... Noen som har erfaring med disse pakkboksene. NB! Jeg har kjøpt båten i april i år og har brukt motoren ca. 100 timer. I den periode har jeg brukt rundt 3/4 liter olje Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Typisk vibrasjon i drivlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 9.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Ahh, det må sjekkes. Jeg vet at båten er temmelig grodd, og sikkert propellen også. Kan groe være nok eller kan er det slakk evt kast i akslingen (vet ikke helt hvordan kast evt skulle være oppstått) Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 9.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2017 Se at det ikke er kast i akselen når du kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Eller anode på aksling som gir kast? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Takker. Jeg har googlet lidt også, og der er nok av punkter jeg bør sjekke :-) Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Jeg holder også på mulig kast i akselen. Da jeg trodde simmeringen i akseltetningen min var gåen viste det seg at det hadde røket to bolter i akselkoblingen. . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
paxo Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Etter at jeg byttet motor og monterte et Powertrain CV300 ledd, gikk forbruket ned fra 1-2 dl pr. tur til ingenting. Her var det opprettingen som hadde vært for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2017 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.