Jump to content

Ensylindret Marna R1 med lav kompresjon

Maaga

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ei tresjekte med 4-6 HK Marna R1. Jeg har målt kompresjonen på kald motor til under 2 kg/cm2. Ifølge Marna bør den være rundt 5 kg/cm2. Jeg ønsker å gjøre noe med dette selv men kjenner ikke motoren i det hele tatt. Antar at jeg bør slipe ventiler og bytte stempelfjærer. Er det nødvendig å ta motoren ut av båten for dette? Er det noen her som har verkstedmanual/tegninger for for denne type motor eller tilsvarende? Manualen på Marna sin hjemmeside er for lite detaljert..

20171009_205129.jpg

Sånn som dette bildet ditt ser ut, og med forbehold om at dette er ein motor som eg ikkje kjenner, eg vil tru at der er ei eller to luker på sylinderveggen under / bak hyllen til magneten. Åpne opp der, so får du tilkomst til å justera ventilane, og kanskje til å skru laus veivlageret. Hvis du får den tilkomsten, so er det av med toppen, so får du opp både stempel og ventiler. Hvis du ikkje får tilkomst til veivlageret, so må motoren ut, og antagelig snuast oppned for å få ut stempelet.

Før du gjør for mye ville jeg sjekket ventil åpningen, den sjekker du nede på siden under feste til magneten, vist åpningen er for stor er sjangsen stor for at det er lit rust på sete til eksos ventilen ( vanlig problem på disse motorene vist de har stått en stund). Dette vil gå seg til etter vert.

Slik jeg ser ut av bilde så trenger du ikke og ta av toppen for og ta ut ventilene, de kommer opp av de to store boltene/lokkene på vær side av drammeglasset.

som de skriver her så er det en luke på siden av veivhuset for og få tilgang til til boltene til råden så du kan få opp stemplet.

Da har jeg testet noe av det dere nevner.

1. Komptest med gassjeld på max førte til trykk på ca 3kg/cm2.

2. Med olje i sylinderen, sank faktisk kompresjonen ned til ca 2kg/cm2. 

3. Jeg fikk åpnet opp en plate (den med peilepinne på) og fikk da tilgang til råden. Det ser ut til at det er en plate over denne igjen, men den er av nyere dato og tettet med noe Tec7. Usikker på om dette er et rusthull eller luke for å inspisere ventilklaring. 

Jeg har ikke mye erfaring med denne type motorer, jeg har bare knotet litt med en gammel FM engang. Men da skjønte jeg at de kan være ganske følsomme for riktig forgasser-justering, uten at man nødvendigvis forstår det. Min ringe erfaring dreide seg om en motor som kunne gå fint lenge, men plutselig ikke ville i det hele tatt, og ble merkbart lettere å sveive (redusert komp). Hvis den plutselig ville gå igjen, kunne den gå lenge, for plutselig å stoppe. Etter en del forskning ble det konkludert at den gikk på for rik blanding, og at det bygde seg opp sot i kammeret som innimellom kunne legge seg mellom ventil og ventilsete, og gi dårlig tetting.

Disse motorene går jo gjerne tungt, og kan være litt vanskelige å justere riktig for de sier ikke så tydelig ifra når man gjør noe feil.

Jeg tror sjansen er større for at du har et justeringsproblem (enten ventilklaring, blanding eller tenning) som har gitt , enn at sylinder eller ventiler er utslitt.

Dette måleresultatet tyder på lekkasje i ventilene, mest sannsynlig eksosventilen. Dette er ikke uvanlig og nesten typisk om det er lenge siden motoren har blitt kjørt. Ta av toppen og slip ventiler. Sjekk samtidig klaringen til løfterne. Den skal vel være 0,3mm  på kald motor. Vær forsiktig med toppakningen. Den kan du bruke om igjen, men varm koppersiden først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...