Ingar Startet 10.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2017 Når man kaster anker, skjer det noe med havnivået? Stiger eller synker det, eller er det uforandret? Om noen kjenner til andre mysterier så post det i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 mysterium? Archimedes hadde noen synspunkter på dette med legemer i vann . . . . . Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Geir Hel Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Ingar skrev 7 minutter siden: Stiger eller synker det, eller er det uforandret? Fra båt uforandret Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Zitt Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Havet synker, hvis ankeret er laget av metall!! Redigert 10.Oktober.2017 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Havet synker hvis ankeret er tungt nok! Da vekten av ankeret på båten vil utgjøre et større volum enn volumet av ankeret i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 janet skrev 6 minutter siden: mysterium? Archimedes hadde noen synspunkter på dette med legemer i vann . . . . . - synspunkt som blei omskriven slik av mamma: "Når man senker sitt legeme i lunkent vatn - då ringer telefonen" Men so var det dette ankeret: Eit anker som ligg i ein båt, drar havnivået oppover med eit vatnvolum som veg det samme som ankeret. Når dette ankeret går ned i havet, drar det havnivået opp med eit vatnvolum som er lik ankerets volum, eller hvis ankeret flyt, eit vatnvolum som veg det samme som ankeret. Dermed so sekk havnivået hvis det er kasta på sjøen frå ein flytande gjenstand og det sjølv sekk. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Akkurat, Dinamo! Det var det jeg på en klønete måte prøvde å si. Så hvis ankeret er laget av gull vil havet synke mer enn om det er laget jern! Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jeg ser en måke som sitter på en stake. Drar bort og ser den forfra. Ønsker å se måken bakfra, men når jeg seiler rundt snur måken seg etter og stirrer meg i øynene, jevnt og hele tiden. Til slutt har jeg seilt en runde rundt staken, men har jeg seilt en runde rundt måken? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Oi, nå missforsto jeg litt. Trodde jeg var havnet på Fjesboken med nok en popkorn tråd. men her er det jo en ordentlig vitenskapelig tråd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Det har blitt benyttet i kjøler av uran i Americas Cup den gang de seilte enkeltskrog, kunne blitt dramatisk på flere måter om en hadd mistet kjølen. Kullseiling og "stormfjære"... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Mer av det samme:...når du sluser en panamatanker opp til innsjøen..., synker eller stiger havnivået....? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Men når båten går opp i plan da, og løfter seg ut av vannet? ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Da synker havnivået fordi båten opptar mindre volum. Code0 skrev On 10/10/2017 at 16.46: Mer av det samme:...når du sluser en panamatanker opp til innsjøen..., synker eller stiger havnivået....? Om vannmengden pr sluse ganger antall sluser er mindre enn vannmengden skroget fortrenger vil havnivået gå ned. (Siden båten ikke lenger fortrenger havvann når den er oppe i innsjøen.) Men mest sannsynlig i praksis er det vel at det går opp fordi det går med mer vann til å fylle slusene enn det skroget fortrenger. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jeg fisket fra land en gang, og fikk en stor fisk på. Når jeg dro den opp på land, sank vannivået. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Gunga Din Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Olevine Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Dinamo skrev for 4 timer siden: Eit anker som ligg i ein båt, drar havnivået oppover med eit vatnvolum som veg det samme som ankeret. Når dette ankeret går ned i havet, drar det havnivået opp med eit vatnvolum som er lik ankerets volum, eller hvis ankeret flyt, eit vatnvolum som veg det samme som ankeret. Dermed so sekk havnivået hvis det er kasta på sjøen frå ein flytande gjenstand og det sjølv sekk. Har dere tatt med i beregningen vekten og volumet av ankertauet også? Eller forutsettes det at ankeret kastes uten tau? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) nomen skrev for 2 timer siden: Jeg fisket fra land en gang, og fikk en stor fisk på. Når jeg dro den opp på land, sank vannivået. Det er vel ikke korrekt? Da reduserte du vel landhevingen med noen gram/kilo slik at havet steg, selv om volumet fra vannlinjen med vann og fisk ble mindre? Eller gikk det i balanse med 0,000000000000000000000000001% ? Hva om strør popkorn fra denne tråden på havet? Skjer det noe da? Og for å være bittelitt seriøs, så skal det faktisk strøes (eller er gjort) store mengder popkorn på havet utenfor Langesund for å simulere oljeutslipp! Redigert 10.Oktober.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Olevine skrev 17 minutter siden: Har dere tatt med i beregningen vekten og volumet av ankertauet også? Eller forutsettes det at ankeret kastes uten tau? ankertau, ankerkjetting eller ein kombinasjon. Den var vel egentlig ikkje med frå starten av oppgava, men på den annen side bør det vel reknast inn i ankeret si(tt) vekt/volum Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Ideelt sett stiger havet en tanke. Det en sjølsagt må regne inn er hvordan ankeret blir kastet. Om ankeret er av det håndterlige slaget og blir låret svært forsiktig ned i sjøen, dannes det minimalt med bølger om det, og svært lite energi skal fordeles utover. Slik at det bare er sjølve ankerets volum som skal spres utover i et område rundt omkring. Denne forskyvningen, energioverføringen er så liten at det spiller ingen rolle. Om en derimot har et uhyggelig stort anker i sin uhyggelig høye båt og slipper dette i fritt fall ned i sjøen (uten kjetting av en eller annen obscur grunn), vil det dannes en mini-tsunami som temporært flytter en stor vannmengde (bølge) vekk fra skipet og mot land. Mens bølgen beveger seg vil havet midlertidig på droppstedet ha en lavere vannstand (synker) og om nå bølgen skyller inn over land og finner noe tørt og svampete å bli absorbert av, vil dette vannet bruke lenger tid på å fordampe opp i lufta (langtidsvirkning), eller sildre tilbake ned i fjæra (korttidsvirkning). En stund vil altså mindre vann være i havet. Hvor stort dette ankeret må være, og hvor stor høyde det skal falle fra, og hvor nær stranda/strendene må være, for å skape så stor forskyvning av vannet at det utlikner (mis-) forholdet mellom masse og volum av ankeret, orker jeg ikke å tenke på. En skal sjølsagt også ta med forholdet mellom fordamping og kondensasjon, og nedbør, altså temperatur og lufttrykk, i det tidsrommet vannet (høyst midlertidig) er borte fra droppunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jeg kaster anker på gjenbruksstasjonen.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Ca 70% av jordas overflate er dekket av vann, men hvor stort volum er det? Det ser man på denne illustrasjonen, den blå "boblen" inneholder alt vann som finnes, havvann, innsjøer, isbreer. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Jeg tok med Bergen, Ingar, ble litt mere da! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Men man trenger ikke å vite volumet av havet for å finne ut hvor mye havet synker når man slipper ut ankeret. Dét holder med å vite overflaten av havet samt vekt og volum av ankeret. Antar 20 kgs anker laget av stål med tetthet ca 8g/cm3. Ankerets volum blir 20/8=2.5 liter. Når ankeret ligger i båten, fortrenger det 20 liter vann, så det fortrenger 17.5 liter mindre etter at det er sluppet ut. Nå tar man dette volumet og fordeler over havets overflate, som er ca 360 millioner km2: 0.0175m3/360000000000000m2 = ca 0.000000000000000048m som ble den globale senkingen av havnivået som følge av at ankeret slippes ut. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Hvor mange 30 kg Bruce og 20 kg plog må slippes i havet for at de små øy nasjonene i Stillehavet ikke skal oversvømmes fullstendig? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 11.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2017 Ingar skrev On 10/10/2017 at 18.56: Da synker havnivået fordi båten opptar mindre volum. når man sluser en båt fra havet og oppover til Gatun så pumper man vel ikke vann fra havet for å løfte båten? man tar vel båten inn i første sluse, stenger døren og slipper vann ovenfra og ned for å løfte båten til neste nivå Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.