Jump to content

Båtlivets mysterier...

Ingar

Recommended Posts

og hvor er kortslutningen her;

en lastet ny-Panamax skal fra hav til Gatun

nederste sluse står med åpen dør

da kan vel slusen med sitt havvann betraktes som en del av havet

ny-Panamax tøffer inn i slusen

da har ny-Panamax flyttet seg fra en del av havet til en annen del av havet, burde ikke påvirke havet stiger/synker

Se opp, Dørene lukkes!

Havet er blitt mindre, vannet i slusen er ikke lenger en del av havet.

Men endres vannstanden i havet av at dørene lukkes og havet bir mindre? neppe

ny-Panamax løftes oppover med Gatun vann

burde ikke påvirke havets vannstand, sluseanlegget er jo nå isolert fra havet og bruker Gatun vann

da har man altså fjernet en lastet ny-Panamax fra havet - uten at vannstanden er endret

godt jobba

V8 rules.

X10an skrev 20 minutter siden:

Men man kan aldri mer åpne slusen i bunn uten at havnivået igjen stiger, og ny Panamakanal må derfor bygges parallelt med den gamle. Sist gikk det med 27500 liv og vi håper det går lettere denne gang...

Jamen der er fleirfoldige elver i tillegg til panamakanalen, som renn ut i havet. Vi kan ikkje stengja alle desse. Samstundes har vi alt vatnet som damper opp av havet, for å regna slik at der vert oversvømmelse nokon stader, og regna litt mindre andre stader. Eg antar at der er noko som ligner på ein balanse gøymt einkvan plass i dette systemet.

41 minutes ago, Dinamo said:

eg antar at svaret på det er eit fragment av ein picometer. Og sånn til sammenligning ein milliondel av ein meter er ein mikrometer. ein milliondel av ein mikrometer er ein picometer.

Jeg er ingen matematiker, men betvilte med en gang snakket om picometer. Så gjorde jeg følgende:

Areal av Caspiske sjø er 370,000 km2. Hypotetisk gjennomsnittlig areal ved økt vannstand på 28 meter satt jeg til 500,000 km2. Ganger dette arealet med 28 meter= 14 mill km3 som vil renne inn i Caspiske sjø.

Samlet areal av verdenshavene er 362 mill km2 / 14 mill km3 = 2,6 meter!!!

Her har jeg ikke tatt hensyn til redusert snittareal for senkingen av verdenshavene, så senkingen vil vel faktisk være mer enn 2,6 meter?

Som sagt, jeg er ingen matematiker, så om noen andre vil overprøve min teori er det bare gøy!

33 minutes ago, Big Horn said:

Jeg er ingen matematiker, men betvilte med en gang snakket om picometer. Så gjorde jeg følgende:

Areal av Caspiske sjø er 370,000 km2. Hypotetisk gjennomsnittlig areal ved økt vannstand på 28 meter satt jeg til 500,000 km2. Ganger dette arealet med 28 meter= 14 mill km3 som vil renne inn i Caspiske sjø.

Samlet areal av verdenshavene er 362 mill km2 / 14 mill km3 = 2,6 meter!!!

Her har jeg ikke tatt hensyn til redusert snittareal for senkingen av verdenshavene, så senkingen vil vel faktisk være mer enn 2,6 meter?

Som sagt, jeg er ingen matematiker, så om noen andre vil overprøve min teori er det bare gøy!

Mitt forslag er at det blir litt annerledes: La oss anta dine 500,000km2 overflate og forenkle dette til en 28m høy blokk med 500,000km2 (altså at den ikke smalner inn ned mot den opprinnelige havoverflaten). 

500,000km2*0,028km= 14,000 km3  (28m=0,028km)

Verdens hav: 362,000,000km2

Vi antar at de ikke smalner noe særlig i dybden:

14,000km3/362,000,000km2=0,000039km=3,9cm.

Redigert av Sondreland (see edit history)

Eg er usamd med begge som har gjort noka arbeid med beregning her, men må ogso medgje at picometer var skivebom.

Eit oppslag i wikipedia (for det den er verd) seier at verdens hav er ca 360 mill km2 mens kaspiske hav er ca 370 000 km2. Dette er dermed ca 1 promille av samla hav. Om ein so fyller opp kaspiske hav til samme nivå som øvrige hav, er sagt 28 meter. 1 promille av 28 meter er 28 millimeter. Men so kjem ukjent faktor: Når so kaspiske hav blir fyllt, so blir vidda større, mens verdenshavet ved nedtapping får mindre vidde, begge gjer sitt til at dette talet på 28 mm er for lite.

13 minutes ago, Dinamo said:

Eg er usamd med begge som har gjort noka arbeid med beregning her, men må ogso medgje at picometer var skivebom.

Eit oppslag i wikipedia (for det den er verd) seier at verdens hav er ca 360 mill km2 mens kaspiske hav er ca 370 000 km2. Dette er dermed ca 1 promille av samla hav. Om ein so fyller opp kaspiske hav til samme nivå som øvrige hav, er sagt 28 meter. 1 promille av 28 meter er 28 millimeter. Men so kjem ukjent faktor: Når so kaspiske hav blir fyllt, so blir vidda større, mens verdenshavet ved nedtapping får mindre vidde, begge gjer sitt til at dette talet på 28 mm er for lite.

Tja, grunnen til at jeg endte på 39mm var nettop ved å ta høyde for at overflatearealet av det kaspiske havet ville endres kraftig når havet steg. 500,000km2 ble nok tatt litt ut av løse luften, men å prøve å beregne denne økningen mer nøyaktig tror jeg vi overlater til noen med bedre oversikt over den lokale topografien. Det ble også sett bort i fra endringen i verdenshavenes overflateareal. Gitt at det er snakk om 3-4cm endring av nivået tror jeg ikke denne antakelsen er urimelig grov.

Redigert av Sondreland (see edit history)
20 hours ago, janet said:

og hvor er kortslutningen her;

en lastet ny-Panamax skal fra hav til Gatun

nederste sluse står med åpen dør

da kan vel slusen med sitt havvann betraktes som en del av havet

ny-Panamax tøffer inn i slusen

da har ny-Panamax flyttet seg fra en del av havet til en annen del av havet, burde ikke påvirke havet stiger/synker

Se opp, Dørene lukkes!

Havet er blitt mindre, vannet i slusen er ikke lenger en del av havet.

Men endres vannstanden i havet av at dørene lukkes og havet bir mindre? neppe

ny-Panamax løftes oppover med Gatun vann

burde ikke påvirke havets vannstand, sluseanlegget er jo nå isolert fra havet og bruker Gatun vann

da har man altså fjernet en lastet ny-Panamax fra havet - uten at vannstanden er endret

godt jobba

Årsaken til at ikke vannstanden i havet ikke påvirkes av sluseoperasjonen, er at arealet av havet minker i det du lukker sluseporten.

Hvorfor er det slik i båten,  at det som er tett(feks kalesje eller takluker), før eller siden vil begynne å lekke. Mens det som er åpent og skal slippe vann gjennom, før eller siden vil tette seg. (Sluk i dusj, wc,  drenering fra flybridge o.l.)

Hvem kan forklare dette fenomenet. Etter.min forstand burde det være slik heller at det som er og skal være tett,  blir tettere.  Mens det som skal slippe vann gjennom,  blir åpnere :confused:

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev for 17 timer siden:

Hvem kan forklare dette fenomenet. Etter.min forstand burde det være slik heller at det som er og skal være tett,  blir tettere.  Mens det som skal slippe vann gjennom,  blir åpnere :confused:

Enig i at det er merkelig, men det finnes faktisk en naturlig forklaring på mysteriet: "Loven om tingenes iboende faenskap", også kalt "Murphys lov"...

Vestkystseiler skrev for 17 timer siden:

Årsaken til at ikke vannstanden i havet ikke påvirkes av sluseoperasjonen, er at arealet av havet minker i det du lukker sluseporten.

janet skrev On 10/11/2017 at 5.45:

Før slusingen starter så opptar jo skipet endel volum av havet. Etter slusingen ingenting. Da må havnivået gå ned.

Men så har endel "slusevann" også havnet i sjøen. Om havnivået synker eller stiger er avhengig av om denne vannmengden er mindre eller større enn den skipet fortrengte. Og det vil variere bestemt av slusens volum.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...