Jump to content

Ny båt! - importert Sunseeker


RIB

Recommended Posts

Etter mange kvaler og motstand fra mine dykkerkompiser solgte jeg min Avon Searider diesel RIB i forrige uke :sad:

 

Erstattningen ble en Sunseeker Portofino 32 som jeg har importert fra Spania. Etter mye koordinering med div pengeoverføringer og flere transportselskaper, ankommer båten Bergen i løpet av kommende helg :cool:

Her er noen bilder jeg tok i Spania.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Takker for gode innspill på dette forum vedrørende import av båt fra EU land.

Link to post
Share on other sites

Flott båt. Mulig og spørre hva herligheten kom på

Blue_Dragon;

Vet ikke om jeg vil ut med det eksakte beløpet her, men i dette tilfellet var det mye å spare kontra det tilsvarende båter er solgt for her i landet. Et søk på nettet indikerer at disse båtene ligger mellom 80-110.000 euro + Frakt, HK avgift og Mva. Må legge til at mange båter som man finner på nettet ikke er reelt for salg. Dvs meglere tilbyr eiere gratis annonsering og et salg dersom prisen er god nok.

Det er mulig å få disse båtene ned til rundt 70-90.000 euro. Min båt er i god teknisk stand, og få driftstimer samt mye ekstrautstyr som radar, kartplotter med DGPS, VHF, Gummibåt m.m. Det var dog litt å utsette på gelcoat på dekk og skrog men jeg regner med at et par timer med rubbing gjør susen.

 

På mandag blir det sjøsetting :flag: og jeg gleder meg som en liten unge!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg er ny på forumet her , men må få lov til å gratulere med ny båt . Jeg er Sunseeker entusiast selv og skal anskaffe meg en i løpet av vinteren .

 

Jeg har vurdert det frem og tilbake og har funnet ut at en Sunseeker 29 Mohawk er en båt som ser grei ut for meg , grei til helgeturer og går bra (50 knop) .

 

Men denne må importeres med alt det medfølger . Var det mye stress ?? trenger man ce godkjenning ??

 

De fleste av disse jeg har sett på nettet har bensin motorer og det kan vel bli en smule dyrt i lengden , er det å anbefale å skifte til diesel ? Jeg tenker da på økonomi . Den vil gå billigere ,men vil jeg få det igjen når jeg eventuellt selger den ?

Det sitter to motorer på ca 250 hk i den .

 

 

Noen som har erfaringer med denne typen båt , eller som kan anbefale noen andre i samme klassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert det frem og tilbake og har funnet ut at en Sunseeker 29 Mohawk er en båt som ser grei ut for meg , grei til helgeturer og går bra (50 knop) .

 

Mohawk er en nydelig båt og går utrolig bra i sjøen.

Her er et eksemplar med 2 stk AQAD41 dieselmotorer:Mohawk diesel

Denne bør du kunne prute ned under 35.000 euro.

 

Det er ikke mye arbeid å importere selv, men du bør reise ned å se på et par båter før du kjøper.

( ville ikke kjøpt en usett båt fra Spaina. ) Dersom båten selges uten megler, bør du garantere deg for at det er rette eier eller bemyndiget person som selger og at båten er fri for heftelser. Disse dokumentene bør være lett tilgjengelig fra selgers side. Den Norske Ambasade i Barcelona var i mitt tilfelle veldig behjelpelig med å kontrollere at det var de rette dokumentene som ble forevist.

Til transport, vil jeg på det sterkeste anbefale Van de Wetering i holland.

Dersom båten er eldre enn 1996 mod og benyttet i EU land, trenger du ikke Ce merking.

 

Priseksempel ( dagens valutta. 7,94)

Båt: 35.000 euro

Frakt 4.000 euro

Total 309.660,- NOK

HK.avg 54.000,- ( 135 x 400 )

 

Total eks mva : 363.660,-

Inkl mva : 454.575,-

Link to post
Share on other sites

Vel, kan ikke annet enn å gratulere deg med en knall båt. Måtte inn på båtplassen for å se bilder av ditt nyinnkjøpte vidunder :smash: Da du ringte meg for å fortelle at du var på Malorca og nettopp hadde kjøpt båten, var jeg litt raskere enn deg og fortalte om mitt Nidelv 24 kjøp..... Vel en 80 model kontra en Sunseeker er nok to forskjellige verdner, men du må nok regne meg at jeg kommer til å haike med deg ut til Tekslo for å dykke :yesnod: Med min Nidelv tar det en del flere timer og nå dit...... " men billigere da...... :fishing:

 

Gratulerer så mye, båten var heftig, gleder meg til mandag :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...