dansolhe
Hei,
Første innlegg her - 29åring opprinnelig fra Østlandet, nå bosatt i Stavanger. Gikk til innkjøp av en Alo 28 fra tidlig 70-tallet i sommer, og bedriver "learning-by-doing"-prinsippet i koselig vær ute på Gandsfjorden, samt turer oppover i Ryfylket. Er ganske så grønn, men etter et par turer med litt mer vind enn planlagt har jeg hvertfall funnet ut at jeg må få ordnet meg et rev eller to på storseilet:
Har lest en del på dette forumet - bla. dette innlegget - og jeg tror jeg skjønner prinsippene, men ser allikevel noenutfordringer med båten min, bla:
- at jeg ikke har maljer i akterliket på revelinjene - er dette noe man fikser selv, eller bør det gjøres hos seilmaker?
- bør jeg benytte meg av to tau og vinsj på mast, eller går det an å lage noe tilsvarende "Selden"-løsningen med kun ett tau som løper på utsiden av bommen og trekkes helt tilbake til cockpit?
- hva er beste måten å reve seilet "på midten", dvs. ved bruk av de to små maljene langs revelinjenr min? En løkke igjennom hver malje som festes på undersiden av bom?
- hvordan tar jeg hensyn til plastfester i masteliket som ikke går nedenfor sperretau når jeg skal reve(se bilde 2)? Løsner jeg dette on-the-go når jeg skal reve?
Jeg har for øyeblikket ingen trinse-blokker langsmed bom, eller trinser på mast som opplagt kan brukes til å dra revetau tilbake til cockpit.
Legger ved noen bilder som forhåpentligvis kan hjelpe til å forklare hva jeg mener :)