benq Startet 3.Februar.2010 Del på Facebook Startet 3.Februar.2010 Når du skal "reve" storseilet hva slags liner brukes da , noen spesiell kvalitet/type , kan de kjøpes eller lager man dem sjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 3.Februar.2010 Del på Facebook Svart 3.Februar.2010 Mener du de korte tampene som samler opp seilet når du har gjort fast masteliket og akterliket? Eller mener du linene som går fra bommen, opp til revepunktene og ned til bommen igjen? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
benq Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Mener du de korte tampene som samler opp seilet når du har gjort fast masteliket og akterliket? Eller mener du linene som går fra bommen, opp til revepunktene og ned til bommen igjen? Jeg mener linene fra bommen og opp til revepunktene og ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Reveliner trenger ikke være dyrt hightech tau, men tauet må ha høy slitestyrke og sitte godt i avlasteren. Det kan bli ganske store krefter når seilet er revet i en god kuling. Du får sikkert gode råd i en butikk som selger seilbåt utstyr. Jeg ville brukt 8mm polyestertau, feks FSE Robline Sirius 300. Koster ca kr. 20,- pr meter veil. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Det finnes flere måter å reve på en det finnes måter å flå en katt. Tror denne passer deg. Seil på rom kryss - skarp slør ... vet ikke hva det heter. Jeg sier sett ett stikk i genoa skjøtet. Legg storseilsfall på en vinsj. Legg fremre reveline på en annen. Ta vinden ut av seilet, slakk storseilsskjøte. (seil på genoa). Hold bommen oppe, rodkick eller bomløft (ved bruk av bomløft, pass på slakke den hvis den blir for stram under reving). Slakk ut storseilsfall (kontrollert, går stort sett av seg selv) og hal inn på fremre reveline til reve punktet ligger på bommen. Lås lina. Stram storseilsfall. Lås fallet. Legg aktre reveline på en ledig vinsj. Hal inn aktre reveline til reve punktet ligger på bommen. (Hold øye med bomløftet hvis du ikke har rodkick). Lås lina. Hal inn stroseilsskjøte. Ferdig - hvis ikke du ønsker å trimme storseilet litt. Når du lurer på om du burde reve - så burde det allerede vært gjort. Hvis du har alle fall til cockpit og to vinsjer på hytte taket, er det innmari teit å ha storseilsfall og reve linene på samme side. Hvis du har en rad med tamper langs seilet ved reve punktet, klipp dem av med en gang. Redigert 4.Februar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hvis du har en rad med tamper langs seilet ved reve punktet, klipp dem av med en gang. :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
benq Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Her var det mye å lære for en "skårunge" , har bare seilt en sesong så stort sett alt er nytt. Snakket i sommer med en tysk seilerdame, hun var 68 år og hadde hatt seilbåt i 50 år og seilt mye, men "jeg lærer hele tiden" sa hun. Og jeg med mitt 1 år, langt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Tror denne passer deg. Dette er helt sikkert godt forklart,glad for at det ikke er jeg som skal utføre det. (forsto ikke en dritt) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Ikke rart det. Trikkern kan være litt vanskelig å forstå siden han bruker morse... og saks på revene. Redigert 4.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) glad for at det ikke er jeg som skal utføre det. (forsto ikke en dritt) Oooppss. Jeg leste ditt første innlegg om igjen og kan bare innrømme at jeg ikke svarte på det du spurte om, så jeg skjønner at du ikke skjønte noe som helst. Og nå ser jeg tilogmed at det ikke er du som er trådstarter. Jeg tror jeg går og måker snø. Det kan jeg da ikke rote til Redigert 4.Februar.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Jeg tror jeg går og måker snø. Det kan jeg da ikke rote til Ikke glem å legge saksen i fra deg først. Spaden er noe flat foran med et treskaft bak. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bjørkski Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Bruk en line som ikke strekker seg, feks. dynema. Der er store krefter ut og gå. Og det er viktig at seilet er helt flat, altså må revelinen være stramet godt (og altså ikke strekke seg. Det samme gjelder for fallet) Jeg vil ellers anbefale deg og kjøpe "seil-og riggtrim". Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Det finens mange forskjellige systemer for reving, det er avhengiv av hvordan riggen din er konsturert. Det er derfor vasnskelig å svare uten å se på riggen din. Hovedsaklig finnes det likevel to prinsipper: Enten rever man ved å rulle seilet inn i masten (dvs. man slipper ut på uthalet ut på bom'en or ruller denfremdedelen av storseilet inn i masten) eller så rever man ved å rulle eller feste nedre deler av storseilet på bom'en, dvs. man slipper ut på fallet (som holder seilet i toppen) og ruller/fester nedre del av seilet på bom'en. Dette kan gjøres på mange måter men det enkleste og beste er (etter min mening) slab-reef med reveliner til cocpit der det er festet en line i en malje nær masten som trekker ned seilet foran, og en som går fra bomen (som haler seilet ned) opp i en malje akter i seilet og ned til enden av bomen. Den siste linen vil da både fungere som nedhal mot bomen og sørger for strekk ut på bomen, noe som er veldig viktig i mye vind. (Du ønsker da et så flatt seil som mulig og ikke mye bus). Vanligvis har man minst to rev, noen tre (med mindre man har rullerev som da blir "trinnløst") som da betyr at man må ha flere sett med tau. Figuren under viser Selden sin variant, her er det en sleide som går inne bom'en, som gjør at man kun trekker i et tau for å reve et rev. Det finnes mange andre varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 eller så rever man ved å rulle eller feste nedre deler av storseilet på bom'en, en variant på temat, som jeg har men det enkleste og beste er (etter min mening) slab-reef med reveliner til cocpit der det er festet en line i en malje nær masten som trekker ned seilet foran, min mening også.......enkleste er ofte det beste Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
opus Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Ville brukt 8mm polyestertau, feks FSE Robline Sirius 300. Koster ca kr. 20,- pr meter veil. Bruk en line som ikke strekker seg, feks. dynema. Der er store krefter ut og gå. Og det er viktig at seilet er helt flat, altså må revelinen være stramet godt (og altså ikke strekke seg. Det samme gjelder for fallet) Enig med sistemann, Transat 6.50 seileren På 80-talls Mikkel 32 har du kanskje ekstra kroker til revemaljen ved bombeslaget/festet mot masten. Da løsner du fallet og trekker ned seilet og hekter på kroken. Ved mye vind er det vanskelig å få tatt tak i seilet, dette kan du løse ved å knyte på et håndvennlig matt polytau i en loop i revemaljen ned under bommen, som henger på alltid. Knuten gjør at tauet ikke bare spinner rundt. I bakkant av bommen har du sikkert noe beslag/blokkesystem, til tau(dyneema) som skal gå ned under bommen opp til revemaljen og ned gjennom blokk/liggende traver som styrer tauet forover på bommen. Dette kan være skjulte blokker inne i bommen, eller utenpåliggende som på illustrasjonsfoto. Revelinene fører du videre med blokker og bryteblokker tilbake til avlaster og vinsj på hyttetaket. Når du strammer til hold øye med maljen på kroken at den ikke er hoppet av, ha gjerne personen som satte den på fortsatt der.(Hvis dere er fler.) Tren på denne operasjonen(hvem skal gjøre hva), så går det fint når du trenger det Hvis du har trent på revingen, vil du nok reve oftere, istedenfor å tenke "skal jeg gidde det". Da blir det mindre krengning, hyggeligere for alle, og gjerne større fart (Evt får du 8mm Dyneema til 26kr/m , solide blokker og bryteblokker her: ) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20772642 Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 På 80-talls Mikkel 32 har du kanskje ekstra kroker til revemaljen ved bombeslaget/festet mot masten. Da løsner du fallet og trekker ned seilet og hekter på kroken. Ved mye vind er det vanskelig å få tatt tak i seilet, dette kan du løse ved å knyte på et håndvennlig matt polytau i en loop i revemaljen ned under bommen, som henger på alltid. Knuten gjør at tauet ikke bare spinner rundt. I bakkant av bommen har du sikkert noe beslag/blokkesystem, til tau(dyneema) som skal gå ned under bommen opp til revemaljen og ned gjennom blokk/liggende traver som styrer tauet forover på bommen. Dette kan være skjulte blokker inne i bommen, eller utenpåliggende som på illustrasjonsfoto. Revelinene fører du videre med blokker og bryteblokker tilbake til avlaster og vinsj på hyttetaket. Når du strammer til hold øye med maljen på kroken at den ikke er hoppet av, ha gjerne personen som satte den på fortsatt der.(Hvis dere er fler.) Her var vel det jeg var ute etter, har lurt på hva de krokene inne ved masten er til, men her kom jo svaret, og bak på bommen er det doble sett blokker hvor tauet skal gå inne i bommen og det er og muligheter å sette blokker på siden av bommen, her var det mange A-ha. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Jeg bruker også revekroker. Slipp ned fallet. Slipp eventuell rodkick. Slipp skjøte. Teit bomløft. Krok i ved masta. Teit revelina. Slipp bomløft. Skjøt inn. Det er nesten raskere å gjøre det enn å skrive det. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Jeg bruker også revekroker. Slipp ned fallet. Slipp eventuell rodkick. Slipp skjøte. Teit bomløft. Krok i ved masta. Teit revelina. Slipp bomløft. Skjøt inn. Det er nesten raskere å gjøre det enn å skrive det. Hvordan ser de krokene ut? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 (redigert) Vi har en line for rev #1 og en for rev #2. Kan det gjøres enklere når disse går inn til winsj akterut, som bilde i innlegg #14. Og vi bruker ikke noe hightech tau som reveliner, da linetau - kveil på 50 meter av dette for en rimelig penge - gjør samme nytten og er sterkere enn hightech tau. Ikke så pent å se til, men hvem ser dette når det meste av lina er i bruk ute på sjøen. Redigert 5.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
GeirKS Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 (redigert) Nå vet ikke jeg hva linetau er men at det er sterkere enn hightech tau er jo interessant. Poenget med revelinene er vel at de ikke skal tøye seg, slik at seilet blir dypere, selv har jeg vanlig flettet polyestertau til dette og tviler på at mer eksotiske fiber gjør den store forskjellen på slike korte taustumper. Til 40m lange fall derimot...., nuvel det er val bare 20m i bruk om gangen... GeirKS Redigert 5.Februar.2010 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Albert Bøe i Larvik har salg på en mengde Roblon-liner nå. Sirius og et par andre typer i flere forskjellige tykkelser. Løp og kjøp. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Nå vet ikke jeg hva linetau er men at det er sterkere enn hightech tau er jo interessant. Bruker også disse såkalte "hightech" tau (hva nå det er for noe) der hvor jeg er i tvil om styrken. Bedre spec på noen av disse. Jeg kaller det for "linetau" (har sikkert noen fine "salgsnavn" på disse også) og disse brukes innenfor fiskeflåten, og av fiskere, og linetauet er nok testet før de havnet der. Er et tau behagelig å jobbe med og det samtidig innehar bra spec, ser jeg ingen grunn til å følge "flokken" ved å gå til en marin butikk. Da bruker jeg skipshandleren som finnes de fleste steder. Det er jo ikke fargen på tauet som avgjør specen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
benq Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Har fortsatt ikke fått vite noe om hvordan disse "revekrokene" ser ut , noen som har bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) Benq, her er en bilde av revemalje i revekrok. (Albin Ballad) Det er hvor bommen er festet i masten. Redigert 6.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.