Jump to content

Kan man bruke RTU5024 for fjernstart av Mikuni MY30

Kjellg

Recommended Posts

Eg kan ikkje tenka meg at det er so heilt enkelt. Uten at eg kjenner denne saken, so er vel det vanlige at ein døråpner åpner døra og held den open i x sekund. Deretter blir døra stengd. Å starta ein slik Mikuni, og la den gå i x sekund og so stoppa den, er ikkje interressant. Der er ein mulighet ved å setja eit rele mellom, og kobla slik at releet får puls til å slå på frå denne styringa, og held seg sjølv til det blir stoppa med ein stoppknapp. Og so er neste spørsmål om den varmaren kan stoppast tvert, eller om den skal holda ei vifte gåande for nedkjøling.

Denne er en ren av/på bryter: https://www.banggood.com/Smart-Remote-GSM-Controller-SMS-Call-Relay-Switch-For-Home-Appliances

Kun kr 143, men er avhengig av 220v: https://www.banggood.com/SONOFF-G1-16A-GPRS-Remote-Control-Switch-GSM-Mobile-Phone   Styres via mobildata, ikke SMS.

Har ingen erfaring med GSM styring fra Kina...

Strømstyrken kan være et problem, glødestrømmen kan vel være langt over 10A, da må man isåfall bruke et ekstra rele mellom styreenheten og varmeren.

Tror svarene over sammenfatter utfordringene med bruk av RTU5024 til å styre varmeren ganske godt. Har brukt RTU5024 i flere sammenhenger. Er belastningen mer enn 3 ampere må du rigge deg med et eksternt rele. På/Av-funksjonen må legges over start/stopp-funksjonen og ikke direkte på strømtilførselen, da vifta må rekke å kjøle ned utstyret før full stopp. Men dette lar seg selvfølgelig gjøre. Men RTU5015 vil gi deg bedre kontroll med dette systemet , da den kan sende deg en SMS hvis en alarminngang blir aktivert. 

Takk for svar alle sammen. Har sett litt på tegningene for å koble til den originale SMS starteren og mener at der er mulig å få dette til. Har dog en RTU5015 på veg til meg for bruk i en annen sammenheng, men det er godt mulig jeg prøver meg på denne labben heller. Hadde vært moro om man klarer å få det til å virke for den originale er ganske dyr å kjøpe. Får dere noen ideer når dere ser tegningen?

IMG_0326.PNG

IMG_0327.PNG

alidal skrev 23 minutter siden:

Har en litt eldre utgave av denne som styrer en Eber. 

Fungerer greit

Kan ringe eller sende sms

Den så jo veldig fin ut. Hadde håpet at det bare er styrestrøm som eventuelt går gjennom gsm boksen og ikke hele 30A kursen, for da har jeg et problem med rtu'en. Venter til jeg har 5015 boksen i hus før jeg begynner å se noe nærmere på dette.

Takk skal du ha Dinamo. Det var det jeg også tenkte. Om det er så lite strøm som det, så skal det være mulig, i alle fall men 5015, å få dette til. 5015 skal man etter det jeg skjønner kunne programere litt, slik at den venter med å skru av kursen til det kommer en ny SMS. Kommer tilbake til dette når boksen er i hus.

• 3 år senere...
Kjellg skrev On 13.10.2017 at 10.39:

Takk for svar alle sammen. Har sett litt på tegningene for å koble til den originale SMS starteren og mener at der er mulig å få dette til. Har dog en RTU5015 på veg til meg for bruk i en annen sammenheng, men det er godt mulig jeg prøver meg på denne labben heller. Hadde vært moro om man klarer å få det til å virke for den originale er ganske dyr å kjøpe. Får dere noen ideer når dere ser tegningen?

IMG_0326.PNG

IMG_0327.PNG

Litt gammel tråd, men er det bare og sette 12v på nr 5 så starter mikunien?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...