Jump to content

VP 41, verktøy for ut/inn montering av hylser dyser


volvo_penta_

Recommended Posts

Det lekker diesel rundt en av dysene, etter bytte dysebytte, og ser derfor ut til at jeg må ta kobbelhylsa også på denne sylinderen.

 

Jeg har følgende verktøy nr. for å bytte kobbel hylsene:

 884 931: for å trekke ut hylsene (843,- kr)

 884 945: dor for å slå inn nye (1157,- kr)

 

Vet noen hvordan doren som er for å slå inn nye ser ut? Dersom dette kun er en dreid bolt/dor som passer nedi hylsa, og blir liggende ann mot bunnen av hylsa, kan man kanskje like greit lage til dette selv?

Link to post
Share on other sites

bellen: det lekker mellom dysa og hylsa, dersom ikke dysa klarer å tette 100% i bunn.

Ganske kjent feil, dersom man forsøker å bytte dyser uten og bytte hylser samtidig.

Det er derfor veldig viktig å rengjøre hylsene i bunn dersom de skal brukes om igjen, men ikke alltid lett å få disse 100% rene selv med VP børsten, da kosks osv, sitter utrolog godt..

Link to post
Share on other sites

I og med at du har en P286 tipper jeg det står 4x serie motorer i båten din?

I så tilfelle er verktøyet for å sette på plass hylsen igjen en dor, som er tilpasset i lengde slik at den dytter ned hylsen samtidig som den slår ned stålringen som sammen med to o-ringer holder denne på plass og samtidig tetter mot vannkanalen i eksosmanifolden.

Hylseuttrekkeren til VP er forøvrig elendig, i hvert fall dersom du bruker den slik det står beskrevet i servicemanualen.

Etter å ha skadet verktøyet på grensen til at det ble helt ødelagt, endte jeg opp med å kjøpe meg en lagertrekker fra Biltema som jeg brukte til å trekke stålringene med.

Etter det var det enkelt å trekke hylsene med VP verktøyet.

 

Lite tips:

Pass på at du får med deg den lille o-ringen som tetter mellom hylse og forbrenningskammer når du trekker hylsen ut.

Den har det med å bli sittende igjen i toppen, og "går litt i ett" med omgivelsene, så jeg hadde problemer med å se dem og begynte å lure på om beskrivelsen i service manualen var feil.

Når jeg først fant dem løsnet de greit ved bruk av tynt skrujern, og ståltråd med krok på enden for å fiske dem ut av toppen.

 

IMG_2159.JPG.90bc35c5ec05bc3e06d80032997aa05c.JPG

Bildet viser VP doren. Den blanke ringen under doren er stålringen som komprimerer pakningene og holder hylsen på plass. Bildet er tatt under montering av stålringene, så hylsen til venstre i bildet er uten stålring

 

 

Redigert av kdtran
rettet opp i ørtifjorten skrivefeil og dårlige beskrivelser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å skaffe original dor (eller låne som du får tilbud om). I tillegg til spesialtilpasningen kdtran nevner er det også en "forhøyning" nederst i kobberhylsa som skal tette mot dysespiss. Original dor har et spor i enden som ikke trykker sammen denne.

Med flat dor er det stor sjanse for ny lekkasje, og du er like langt...

Link to post
Share on other sites

Tviler på det er hylsa som lekker. Min teori sier hvertfall at diesel kan ikke komme fra dysespissen og trenge seg opp fra brennkammeret og inn i mellom injector og hylse. Jeg tror hvertfall at det er større sjanse for at injectoren lekker enn at hylsen lekker. Før du starter jobben med å skifte hylse, så ville jeg ha byttet om på to injectorer for å sjå om lekkasjen flytter seg.

Link to post
Share on other sites

Er nok som Bellen skriver.Det høres ut som det er brennstoffventilen som lekker.Om du har lekkasje i kobberhylsa er der kompresjonstrykket som kommer opp.Prøv å bytte brennstoffventiler

Fikk doren dreid av volvomekaniker etter mål fra den orginale,har ikkje sett om den er dreid i bunn.Har vert brukt med godt resultat

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...