volvo_penta_ Startet 13.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2017 Det lekker diesel rundt en av dysene, etter bytte dysebytte, og ser derfor ut til at jeg må ta kobbelhylsa også på denne sylinderen. Jeg har følgende verktøy nr. for å bytte kobbel hylsene: 884 931: for å trekke ut hylsene (843,- kr) 884 945: dor for å slå inn nye (1157,- kr) Vet noen hvordan doren som er for å slå inn nye ser ut? Dersom dette kun er en dreid bolt/dor som passer nedi hylsa, og blir liggende ann mot bunnen av hylsa, kan man kanskje like greit lage til dette selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Det er vel dysen som lekker da, og ikke hylsen? Hylsen skal ikke være i kontakt med diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 13.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 bellen: det lekker mellom dysa og hylsa, dersom ikke dysa klarer å tette 100% i bunn. Ganske kjent feil, dersom man forsøker å bytte dyser uten og bytte hylser samtidig. Det er derfor veldig viktig å rengjøre hylsene i bunn dersom de skal brukes om igjen, men ikke alltid lett å få disse 100% rene selv med VP børsten, da kosks osv, sitter utrolog godt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Ok.. Så det er sot og eksos som kommer opp rundt dysen, og ikke diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Fikk dreid ein dor til å slå inn kobberhylsene,såg enkelt ut å dreie.Om det kommer diesel opp med hylsa,så er det nok forskruningen der brennstoffventilen er satt sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kdtran Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 (redigert) I og med at du har en P286 tipper jeg det står 4x serie motorer i båten din? I så tilfelle er verktøyet for å sette på plass hylsen igjen en dor, som er tilpasset i lengde slik at den dytter ned hylsen samtidig som den slår ned stålringen som sammen med to o-ringer holder denne på plass og samtidig tetter mot vannkanalen i eksosmanifolden. Hylseuttrekkeren til VP er forøvrig elendig, i hvert fall dersom du bruker den slik det står beskrevet i servicemanualen. Etter å ha skadet verktøyet på grensen til at det ble helt ødelagt, endte jeg opp med å kjøpe meg en lagertrekker fra Biltema som jeg brukte til å trekke stålringene med. Etter det var det enkelt å trekke hylsene med VP verktøyet. Lite tips: Pass på at du får med deg den lille o-ringen som tetter mellom hylse og forbrenningskammer når du trekker hylsen ut. Den har det med å bli sittende igjen i toppen, og "går litt i ett" med omgivelsene, så jeg hadde problemer med å se dem og begynte å lure på om beskrivelsen i service manualen var feil. Når jeg først fant dem løsnet de greit ved bruk av tynt skrujern, og ståltråd med krok på enden for å fiske dem ut av toppen. Bildet viser VP doren. Den blanke ringen under doren er stålringen som komprimerer pakningene og holder hylsen på plass. Bildet er tatt under montering av stålringene, så hylsen til venstre i bildet er uten stålring Redigert 13.Oktober.2017 av kdtran rettet opp i ørtifjorten skrivefeil og dårlige beskrivelser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kdtran Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Sendt deg I.M. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 13.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Har dor formontering som du kan låne om du ikkje har det travelt,er på jobb veit ikkje når jeg er tilbake.Kan bli over helga tidligst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Anbefaler deg å skaffe original dor (eller låne som du får tilbud om). I tillegg til spesialtilpasningen kdtran nevner er det også en "forhøyning" nederst i kobberhylsa som skal tette mot dysespiss. Original dor har et spor i enden som ikke trykker sammen denne. Med flat dor er det stor sjanse for ny lekkasje, og du er like langt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 15.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Takk for tilbudet Jakob, sier event fra, spørs nok om ikke original dor er å foretrekke da. regner med det er i bunn den lekker, selv om det er diesel som flyter rundt dysa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Tviler på det er hylsa som lekker. Min teori sier hvertfall at diesel kan ikke komme fra dysespissen og trenge seg opp fra brennkammeret og inn i mellom injector og hylse. Jeg tror hvertfall at det er større sjanse for at injectoren lekker enn at hylsen lekker. Før du starter jobben med å skifte hylse, så ville jeg ha byttet om på to injectorer for å sjå om lekkasjen flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Er nok som Bellen skriver.Det høres ut som det er brennstoffventilen som lekker.Om du har lekkasje i kobberhylsa er der kompresjonstrykket som kommer opp.Prøv å bytte brennstoffventiler Fikk doren dreid av volvomekaniker etter mål fra den orginale,har ikkje sett om den er dreid i bunn.Har vert brukt med godt resultat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hitex Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Hei kor for du kjøpe de vertøyt som du kan trekke ut hylsen på volvo penta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 8.April.2020 Del på Facebook Svart 8.April.2020 - Hos Bjordal & Madsen for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.