Jump to content

Per Smith laderegulator


Suzuki

Recommended Posts

kjapp som jeg er, har jeg ikke fått montert regulatoren jeg sjoppa av et medlem. Imidlertid fant jeg en side på nettet; Per Smith in memoradium, og link til de som viderefører de legendariske regulatorene han konstruerte.

 

Denne finner jeg selfølgelig ikke igjen. IKke finner jeg monteringsveiledningen til regulatoren heller. Regulatoren veit jeg midlertid hvor er, den har jeg jo lagt på et VELDIG lurt sted. :rolleyes:

 

Og i morra tenkte jeg montere den...

 

Tips ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kan det være denne regulatoren du har sett?

 

Legger ved en tidligere omtale.

 

" PS REGULATOR

En ny norskprodusert laderegulator for 12 og 24 volt, PS Regulator er på markedet. PS står for Per Smith, mannen bak regulatoren.

"Den norske broren til Ladac", sa forhandleren på Sjølystmessen. En sannhet med modifikasjoner, for regulatoren er ikke så avansert som Ladacs. PS Regulatoren regulerer ladespenningen innenfor området 13,5-15,5 Volt (27-31 Volt på 24 Volt-regulatoren), og har sommer/vinterstilling ved hjelp av en bryter. Et batteri trenger nemlig høyere ladespenning i kaldt vær enn i varmt. Ladacen har automatisk justering i forhold til lufttemperaturen.

PS-regulatoren er innstøpt i polyurethan i et eloksert aluminiumhus, og har de strategiske målene 84mm X 60mm X 25mm. Forhandler: Mastervolt Norge A/S. Tlf. 02-61 20 40."

Link to post

Sjekket mail i dag og sendte deg ny beskrivelse på fax og litt forklaring i mailen. Så dette innlegget etterpå. Du har funnet riktig side på nettet, og da håper jeg at monteringen går bra.

Lykke til.

Marwin.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hei Suzuki.

 

Flott at du la ved linken. Jeg har så vidt hørt om denne regulatoren tidligere, men ikke sett noe info om hvordan den virker. At ladespenningen kan reguleres tror jeg er gunstig for batteriene, spesielt på turer med lange etapper.

 

Vannforbruket på batteriene mine har etter min mening vert for høyt og jeg har derfor i det siste hatt et ute/inne termometer som viser temperaturen der batteriene står. Etter hvert blir temperaturen for høy i forhold til 14,4 Volt spenning på ladingen. Denne regulatoren kan da være løsningen.

 

Det hadde vert fint om du kunne fortalt om din erfaring med regulatoren når du har brukt den en stund.

 

Nemo

Link to post

Underlige greier, har Googlet dette i et utall versjoner, men fant det jeg lette etter HER

 

Meg bekjent markedets eneste regulator, med vippebryter for "hurtiglading"..

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm...

Ville ikke en diode i senseledning til enhver regulator med senseledning gjøre samme nytten? Og vippebryteren legger du da bare i parallel med dioden.

 

Eller er det noe som jeg ikke har forstått.

Link to post

regulatoren er nå montert, og jeg har for første gang i Jokeren 14,4V ladespenning.

PSR har ikke senseledning..

 

Ekspert Marwin har korrigert meg her, PSR HAR senseledning..

 

NB -på PSR regulatoren kan begget stillinger trinnløst reguleres, via potmetere.

 

Mao - skal du gå kort tid for motor, og batt banken er slakk, slår jeg over til "hurtiglading" med forhøyet spenning

 

Suzuki

Edited by Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

PSR har ikke senseledning..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

PS-regulatoren HAR senseledning....

Sitat fra tidl. mail: "B+ via sikring direkte til pluss-pol på batteri. (5 amp. For Am. generator 7 - 10 amp.)"

Det er denne som "senser" :wink:

Grattis med 14,4! :flag:

Å stille "sommerstilling" til f.eks 14 volt og "vinterstilling" til 14,4 ække så dumt... (Lange og korte turer...)

Argumentet fra Nemo: "Den norske broren til Ladac" skulle vel heller ha stått: "Faren til Ladac" :yesnod: PS kom først!...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

åhh - selvfølgelig. Trodde det var denne som "forsynte" regulatoren med strøm jeg..

Skal sporenstreks endre fra uttaket bakpå dynamoen, til direkte sensing på batteribanken..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Flott.

Årsaken til sikring her er to: Du bør aldri la ledning gå usikret fra plusspol, OG den interne overspennings-beskyttelsen vil "blåse" denne sikringen hvis spenningen overstiger 16 volt...

 

(Som sagt: 5 amp er ok, men på amerikanske generatorer antydet PS at 7 til 10 amp var mere passende.)

 

Derfor er det viktig at man IKKE klipper den bøylen som leder til denne beskyttelsen...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Mao - skal du gå kort tid for motor, og batt banken er slakk, slår jeg over til "hurtiglading" med forhøyet spenning

Er batteriene slakk og du har kort tid for motor så er det dynamoens evne å levere strøm som bestemmer. Du kan sette spenningen til 25 volt hvis du vil, det hjelper ikke. Dette er bare 'terskelspenningen' som bestemmer når ladingene går over fra trinn 1 (maks strøm, økende spenning) til trinn 2 (konstant spenning, etterhvert avtagende strøm). Først når motortiden allikevel ikke er så kort at det evt hjelper. Men da er batteriene allerede ladet en god del. Men greit, ørlitegrand hjelper det kanskje allikevel. Men det er nok ikke noe glemt revolusjon.
Link to post

Marwin, jeg er helt enig med at det burde stått "Faren til Ladac".

 

Dette var noe jeg fann på nettet og det ble klippt inn her.

 

Forbruksbatteriene mine er blitt merkbart dårligere, så neste prosjekt blir vel å installere en slik regulator sammen med nye batterier.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...