Jump to content

Fordeler Volvo Penta AQ130/B20

Alicraft21

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Volvo Penta AQ130/ B20 i båten min.

Det er en B20 med doble zenith stromberg forgassere.

Har noen komplett fordeler til den?

Har et kjempeproblem med tenningsbank på motoren. Håper at det er fordeleren som er problemet og at den justerer tenningen feil ved høyt turtall. Alt ellers i tenningen er nytt og forgasserene er overhalt. Tenning og forgasserere er stillt inn etter boka. Motoren fungerer helt glimrende med tanke på temperatur/tomgang/turtall/gassrespons, men jeg får forferdelig tenningsbank etter kun ett minutt eller to på høyt turtall. Hvis jeg justerer på tenning eller forgassere ødlegger det for noe annet slik at den ikke går på tomgang eller blir for varm osv.

Håper noen har deler til meg evt råd /tips

Det er sikkert andre som har hatt samme problem.

Jeg er ganske sikker på at det er tenningsbank. Det er en knitrelyd som kommer litt og litt etter ett minutt eller to på full gass for så å øke og bli hely forferdelig etter hvert. Tør da ikke holde gassen lengre og roer ned motoren til ca 2000 o/min. Da blir den borte igjen og alt fungerer som en drøm på det turtallet.

Tar gjerne i mot råd/synspunkter/anbefalinger med takk

Mvh

Knut Struksnes

struksne@online.no

Hei

Det er ikke så lenge siden motoren ble overhalt, men jeg kan ikke garantere for at ventilene er skadefri eller har hatt det tøft.

Men siden motoren fungerer såpass greit ellers, har jeg lyst til å prøve fordeleren først. Det er også billig å prøve før en går mer drastisk til verks.

Må bare få tak i en fordeler som er i orden som jeg kan prøve først.

Er det noen som har det???

Båten går i ferskvann, nærmere bestemt Randsfjorden.

Holder til på Brandbu, 7 mil nord for Oslo.

Mvh

Knut Struksnes

Den var allerede tatt. Men, jeg har nå fått tak i en fordeler med elektronisk tenning, så da kan du jo kjøpe min fordeler. Problemet er at jeg ikke rekker å gjøre noe med dette før jeg tar ferie. Så da ligger det en 5-6 uker unna. Gi meg beskjed om du vil vente på dette, eller om du vil ordne det med 'en gang.

Mvh

Thomas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...