Jump to content

Yanmar 6LPA, skifte av diesel finfilter. Lufte ?

Worry II

Recommended Posts

Er det forskjell på 6LPA stp1 og 2? På min stp1 (2005 modell) sitter pumpa på grovfilteret. Jeg slipper å løsne noe skrue. Fyller heller aldri foltrene etter bytte. Pumper til pumpa blir hard og da hører jeg det fiser luft et sted på motoren. Har også drenert grovfilteret helt for diesel og bare startet opp uten pumping og motoren sveier og går.

Hei Worry II

• Tøm først det gamle filteret for diesel gjennom bunnpluggen på filteret i en isboks, avkappet kanne, etc.
  • Koble fra pluggen/ ledningen til alarmenenheten på bunnen av filteret.
  • Løsne så filteret med en liten filteravdrager som tres inn på filteret nedenfra.
  • Skru så av alarmenheten på bunnen av det løse filteret 
  • Sett alarmenheten på nytt filter - husk å skifte pakning og væte denne med litt diesel før du skrur inn.
  • Skru inn den nye filterenheten på motoren og trekk forsiktig til med avdrageren (2-3 millimeter lenger enn du klarer med håndkraft og dieselglatte fingre...)
  • Koble til pluggen/ ledningen til alarmenheten igjen.
  • Lufteskruen åpnes med 19 mm nøkkel.
  • Surr et gammelt håndkle rundt toppen av filteret under lufteskruen.
  • Pump med den manuelle vippepumpa på toppen av filteret til det kommer diesel uten luft fra lufteskruen.
  • Du må pumpe noen ganger, men metoden er idiotsikker (les: den funker for meg).
  • Lykke til!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Worry II skrev for 5 timer siden:

...  Jeg tenker drenere diesel fra det gamle, før jeg skrur det av, og skrur på det nye, for så å fylle dette før jeg skrur det på....

Bare en kommentar til denne setningen din, Worry,  i tilfelle det går dårlig fram av "anvisningen" min over:

Du behøver ikke fylle det nye filteret med diesel før du setter det på, det blir bare søl.

Monter det nye tomme filteret på motoren etter at du har flyttet over alarmenheten. Du fyller enkelt opp filteret med den manuelle pumpen på toppen av filterholderen. Bare husk å skru lufteskruen såpass langt ut at lufta evakueres lett når du pumper.

Det er riktig at 6LP ikke er kresen på om det skulle ligge igjen noen luftbobler, så man behøver ikke være fullstendig frenetisk for å lykkes med jobben. Men brukermanualen beskriver at filteret skal fylles opp med den manuelle pumpa. Jeg regner for eksempel med at verken høytrykkspumpa eller dysene liker å tørrkjøres, og luftvolumet i filteret er tross alt noen desiliter. Dieselen skal både smøre og kjøle når leamikken settes i gang. Det går sikkert an å "motorkjøre" opp filteret, men er usikker på hvor lurt det er  :sweat: .

• 7 måneder senere...

Skulle lufte etter filterbytte idag på min 6 LPA stp2, men fikk ikke pumpen som er oppe på filterhuset på motoren til å fungere. Kan denne gå i stykker? Pumpet lenge og vel,men den leverte ingenting. Forfilteret var fyllt opp med diesel,lufteskruen løsnet,tilslutt fjernet,men fikk ikke pumpen til å levere noen ting. Noen tips?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...