OtaK Startet 14.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2017 Kva er anbefalt nødutstyr til mindre båt, 20ft, til Shetland/åpe hav. VHF, satellittelefon, nødpeilesender og aktiv eller passiv reflektor? Overlevelsesdrakt? Redningsflåte? Annet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Seilbåt formoder jeg? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Drivanker er kjekt om fremdriften skulle forsvinne. Det letter ihvertfall voldsomt på arbeidsforholdene i en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Tolker jeg TS sine andre innlegg i forumet rett, så er det snakk om en oselver? Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 14.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 Eureka. Ja eller tilsvarende. Til langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 En bibel. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Lol Har du sett denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Thorseth rodde over der, og en del under krigen gjorde det samme...men da var det vel for å berge livet... Krysse på den varme årstiden.. Jevnt over bedre vær da... Redigert 15.Oktober.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Hvis du har strøm nok ville jeg byttet aktiv radarreflektor med AIS, kanskje med en mekanikk som slår den på bare litt hver 10 min evt at du selv slår den på når det kommer noen store ubehagelig nært. Overlevningsdrakt må du i tilfelle ha på hele tiden. Velt skjer for fort med slike båter til å ta den på når det trengs. Prøv å gå med drakta i to-tre døgn (aktuell max overfartstid?) og se om du velger den eller en lettere arbeidsdrakt. Husk løsning for å gå på do. God lykt i lomma er viktig både for å gjøre ting i mørke samt vises i en evt redningsaksjon. Ei bittelita fokk slik at du kan holde styring selv om det blir hardt vær kan også være bra. Gode ausegreier er bra, og hvis du får det til for seilet kan du vurdere å sette en presenning over den forreste delen av båten slik at bølger ikke kommer rett om bord. Pakk utstyret i tette sekker og fest de med langt nok tau til at du kan la de ligge i sjøen som drivanker mens du får båten på rett kjøl og auser den. Hvis det er mulig vil det være en god sikkerhetsanstaltning å møte eller bli forbiseilt av noen underveis slik at det ikke blir en stor historie av det hvis man må gi opp. Mange som tar turen, så det vil ofte være mulig å avtale noe slikt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ida Marie III Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Veldig tett trafikk i Nordsjøen.. Du vil raskt få hjelp.. Sist vi var på Shetland møtte vi en svensk solo seiler i en 22 foter. Han brukte en egge koker klokke om natten, for å stå opp se etter trafikk på kollisjonskurs.. Han var nesten firkantet øynene..? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Sitat Du trenger ikke satellitttelefon. Du kommuniserer med andre fartøy på VHF på hele overfarten. Det forutsetter fastmontert VHF og høyt plassert antenne. AIS er å anbefale. Radarreflektor er ikke nødvendig om du har AIS. Tett flytedress er nødvendig, om du må ut i sjøen. Flåte er meget kjekt, om du får behov. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.