Krimart Startet 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2017 Har nå for andre gang klart å ødelegge impelleren på min Honda 8 Hk ved ferskvannskjøring på høsten. Første gang brukte jeg spylestussen man kan skru inn i motorblokka. Kjekt, men altså; ikke start motoren var dyrkjøpt lærdom. I år prøvde jeg nyinnkjøpte klokker på kjølevannsinntaket, typen med brede klokker og spyling fra begge sider. Etter litt fikling fikk jeg kjølevannstråle og tenkte dette var jo flott, men neida, impelleren gikk dukken igjen. Selvsagt best å kunne kjøre motoren i et kar med vann, men det er litt upraktisk. Noen tips? Er det godt nok å bruke spylestussen uten å kjøre motoren? Finnes det klokker som virker på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Kan ikke skjønne at det ikke fungerer med "øreklokker" på denne motoren. Har brukt slike på alle mine motorer med hell. Er vel stort sett denne praksisen som også blir brukt hos div.forhandlere/verksteder, etc. Men på en såpass liten motor ville jeg satset på en dunk med vann, for å være på den sikre siden. En stor plast-dunk kan man få f. eks. på en bensinstasjon, eller en eller annen plass som har slike liggende. Kan jo også kjøpe ei stor murer-bøtte på Biltema, eller bruke søppeldunken hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2017 Som sagt litt upraktisk med dunk. Jeg vet ikke om det er designet på stammen som gjør det klønete med klokker på denne. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2017 (redigert) Spylingen med haveslangen koblet direkte til vanninntaket på motorblokken med den medfølgende tappen skal vel spyle hele motoren fordi vannet ikke sperres av termostaten. Hvis du bruker kjører i bøtte så vent til motoren blir varm nok til at termostaten åpner opp. Det krever mer enn tomgangshastighet slik jeg erfarer det. Her er en link om temaet, se Honda litt ned på siden: http://www.boatus.com/magazine/2013/August/outboard-flushing-the-right-way.asp Redigert 17.Oktober.2017 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Er enkelte motorer som må ha store vannmengder for å kunne bruke spylemuffer. 3/4" hageslange, så kort som mulig hjelper på. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 3 hours ago, PolarLi said: Er enkelte motorer som må ha store vannmengder for å kunne bruke spylemuffer. Jøss, første gang jeg hører om og har aldri opplevd det selv med mine mange motorer opp gjennom årene av forskjelliog størrelse og årgang fra Johnson/Evinrude/Yamaha/Honda og Suzuki. Bare en liten kommentar; motoren skal selv suge inn vannet, ikke få det blåst inn med trykk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
PolarLi Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Er ikke snakk om å blåse det inn med trykk. Så lenge du bruker vanlige muffer i myk gummi, å ikke skrur de fast, så vil de aldri bygge opp nevneverdig trykk uansett. Har en større Yamaha som er litt sær på spylemuffer, noe jeg også har fått bekreftet fra utenlandske forum. Forrige eier sa han aldri klarte å få indikatorstråle med muffer, så han brukte alltid stamp. Når jeg fikk motoren prøvde jeg den tilkoblet kommunalt vannverk med 4 bar trykk og 25 meter 1/2 hageslange, og fikk en veldig puskete stråle på motoren, så jeg avbrøt testen ganske kjapt. Jeg målte ikke vannmengden her, man kanskje rundt 15 liter i minuttet. Men der jeg har lagret båten hadde jeg en helt annen situasjon. Der er trykket bare 2.8 bar, men vannmengden 60 liter i minuttet. Når jeg koblet 3/4" hageslange og samme muffer jeg brukte i første test, pisset motoren som en hest. Problem løst for min del :) Apropos trykk, kobler man slangen direkte til spyleporten for gjennomspyling uten å starte, DA skal man være forsiktig med for høyt trykk og for mye vann, da jeg har lest her på forumet om folk som har blåst kjøleslanger av under dekslet. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 I manualen står det to muligheter nevnt; Med spylestuss på motorblokken (altså ikke på gearhuset) og med bøtte, og da skal vannet av en eller annen grunn være 5 cm over kavitasjonsplaten (holder det ikke at innløpene er dekket?). Bare spylestuss er jo praktsk, men da får jeg jo ikke kjørt motoren varm, så derfor er jeg usikek rpå om det er godt nok før vinteren. Klokker er ikke nevnt. Grunnen til at det er litt upraktisk med bøtte er at båten ligger i bøye. Men tar jeg av motoren og har den på land er det selvsagt enklere.... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 5 cm over kavitasjonsplaten i tank eller bøtte er kanskje for å være sikker på at det ikke blir for lite vann i hvis det ikke er god nok tilførsel med hageslangen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.