Jump to content

Ibiza 24, frostvæske i toalett uten septik, det kommer ingenting ut


kakemann

Recommended Posts

Hei alle som har besvart tråden min.

 

Beklager at jeg brukte litt tid på å svare.

Jeg skal være ærlig å si at jeg vegret meg litt på å kommentere igjen etter at jeg leste litt nedover på svar som dukket opp etterhvert og unngikk derfor å gå inn på forumet. Derfor har jeg vært treg med å gi en tilbakemelding på hvordan det gikk. 

Takk til Lars for den personlige meldingen jeg fikk av deg i min egen meldingsboks her.

Takk til dere andre for hjelpen og engasjementet.

 

Uansett hvor dum jeg følte meg da jeg stilte dette spørsmålet på forumet, tok jeg sjansen på det. 

Jeg har hatt båt i flere år, men denne båten er ny for meg i år. Jeg kjøpte den av en som hadde tatt båten i innbytte for å bli kvitt en større og dyrere båt han ville bli kvitt. Han hadde derfor ikke brukt Ibizaen selv, men lagt den rett ut for salg i håp om at den skulle være lettere å selge enn den store båten han hadde før. 

Vedkommende hadde tydeligvis ikke registrert at det var septikktank og fortalte meg derfor at dette manglet. Jeg tok han på ordet.

De gangene toalettet har vært brukt i sommer, har vi reist langt fra land og pumpet ut, ettersom vi trodde det gikk rett i sjøen. Det er selvfølgelig litt pinlig å innrømme i etterkant, men det er ihvertfall slik det er.

Å undersøke hulrommene i båten bedre, burde jeg naturligvis gjort - så jeg kan konstatere at jeg har lært av dette og vil sjekke nøyere neste gang. 

 

Jeg ringte Ibiza dagen etter jeg postet denne meldingen og de kunne fortelle meg at omtrent ingen Ibiza 24 fra denne tiden manglet septiktank, og at den skulle være plassert bak et lite plastlokk nede ved gulvet som man måtte sitte foran i båten og se bakover for å oppdage.

Jeg dro derfor til båten og la meg ned og åpnet dette hvite plastlokket og kunne konstatere at det var en sort septiktank bak noen slanger inni der.

 

Jeg ble naturligvis oppgitt over at jeg ikke hadde tenkt dette før - og kanskje hadde jeg unngått å bli oppfattet som likegyldig og uvitende om båten, hadde jeg bare forklart litt mer om bakgrunnen for spørsmålet mitt i mitt opprinnelige innlegg.

 

Uansett har jeg fått ut all "dritten" og vet nå at jeg har en septiktank ombord.

 

Nok en gang, takk for engasjementet og takk til Lars for den personlige beskjeden.

 

 

Redigert av kakemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som trøst til Kakemann kan jeg si at ikke alle vet at de har septiktank ombord:) Jobbet mange år på Windy i Arendal. En gang fikk vi inn en 35 Khamsin som var levert på våren/sommeren og kom inn til oss på høsten for en liten garanti jobb. Da båten var klar og skulle konserveres for vinteren stinket det septik over hele hallen. Det viste seg at septik tank var helt full og septiken kom ut gjennom lufting i skrogsiden. Båten hadde elektrisk kvern på toalettet og ved nærmere inspeksjon, så vi at vannlinjetape og bunnstoff var etset vekk under luftingen. Hadde nok gått hele sommeren uten å tømme septiken:)

T.B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...