Jump to content

Vinterkonservering - utenbords


MrNes

Recommended Posts

Hei dere.

 

Veldig fersk båteier her og lurer på et par småting jeg ikke har funnet noe godt svar på enda.

Har kjøpt en Yamaring med Yamaha F80 4-takt (1999 mod). Denne ble servet og ny olje/filer osv i våres. Den har kun vært på vann kort tid denne sesongen(1,5 måned) og kun brukt 3-4 turer. Er det da nødvendig å bytte olje/filter osv. Virker rimelig tåpelig å bytte olje på noe som nesten ikke er brukt

 

Jeg har tatt opp båten, kjørt den i ferskvann og frostveske. Ladet batteriet og vasket båten/motoren. Hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig mer enn å hive på ei pressending.

Er det ting dere mener er svært viktig som bør gjøres ? (smøres/oljes osv ?)

 

Hvordan er det med motor? Skal den være oppe eller nede gjennom vinteren ? (eller på transportsikring) ?

 

Takknemlig for alle svar.

 

 

Link to post

Tja, motoren er gammel, desto viktigere å ta vare på den. 

Skifte av oljer vil gi en viktig pekepinne på dens tilstand, at gear er tett mm.

 

Hvor mange timer har den gått totalt og hvor mange timer ble den brukt i sommer? 

 

( hilsen en som byttet 20 liter olje på en Vp D6 nettopp, tross under 20 timer bruk i år. Normalen ligger på 100-150 timer. ) 

Link to post

Hei.
Ville uansett ha byttet gearoljen før vinteren. Motoroljen får du vurdere, men jeg syntes det er greit å gjøre også det om høsten, slik at motoren står lagret med ny/fersk motorolje. Smør opp alle bevegelige deler med fett, og fyll på gjennom smøre niplene. Kontroller og event bytt anoder om nødvendig. Motoren skal lagres "nede", dvs i loddrett stilling.

 

Ellers finner du en masse råd om dette på forumet fra før, hvis du søker litt, men alt dette er jo også beskrevet i motorens håndbok (finnes eventuelt på nettet). 

Link to post

Hvis det er mindre enn 15 timer på motoren, hadde jeg vurdert å la det stå, hvis det bare er en sesong. Det som kan skje med gammel olje er at nedbrytningen av oljetilsetningene i kombinasjon med gasser som lekker igjennom fra sylendere gjør den sur og motoren kan begynne å ruste innvendig(enkelt forklart).

 

Den har nok fortsatt nok grease på vaiere og tilsvarende inni motoren med tanke på nylig service, men å tørke av motoren inni med en klut om det møkkete kan være lurt. Polere motoren utvendig skader ikke. Lettere å skjerme motoren fra vær og sol om den står ned, men pakk ikke båten helt inn la det være lufting foran og bak. Med mindre det er en båt uten noe treværk eller tekstiler. En liten skjærgårdskip er annen sak. Om du har mulighet til å oppbevare motoren innendørs er det anbefalt.

 

Mvh Thomas

Link to post

Takk for svar.

 

Dette er en bow-rider så ikke noe treverk. Jeg bruker slik en formsydd kalesje som trekkes over hele båten. (ant. kjøpt på jula, fulgte med båten). Men da setter jeg motoren i nede stilling, og pakker den godt inn etter at den er vasket og smurt. Så dropper jeg oljeskift da den kun har gått 7-8 timer i år).

 

Mvh

Lars

 

Link to post

Ikke pakk den  helt inn sørg for luft rundt motoren. Slike trekk som selges til utenborsmotor kan lede til korrosjon på innsiden av motoren ved å fange fukt inne.

 

Som de andre påpeker giroljeskift kan være lurt. skjekk manualen jeg har lagt ved.

 

Manual på engelsk

https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001496

Redigert av Capitan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...