Jump to content

Rengjøring av puter


celine

Recommended Posts

Hei

 

Ved siste vinteropplag ble putene til min skjærgårdsjeep ved en feil, lagret på toppen av sommerdekkene til bilen!!

Dette medførte at det nå er "gummiflekker" på to av putene. (skai?? puter)

Har noen et godt råd om hva jeg skal bruke for å fjerne dette??

Har prøvd det meste, fra såpevann til rødsprit men ikke f.... :sad: om det vil av.

 

På forhånd takk for svar.

 

God Sommer

 

"Celine"

Link to post
Share on other sites

Aceton.

 

Jeg hadde noe inngrodd skit på skaiputene mine på flybridge der jeg

prøvde diverse vaskestoff uten noe særlig resultat, var litt skeptisk til Acteon, men tenkte det var ett forsøk verdt siden jeg har gode erfaringer på fendrer.

Jeg gikk over alle putene på loftet og akterdekket med aceton

(startet forsiktig, men det endte med at jeg brukte nærmere to liter :cheers: ), etterfulgt av shell vinylrens.

 

Putene ser nå nye ut.

 

Fortsatt god sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar så langt.

 

Saken er den at jeg har prøvd det meste som blir nevnt her utenom aceton.

Hvis dette ikke tar knekken på skaitrekket, så prøver jeg det.

 

Er fremdeles åpen for andre forslag om hva jeg kan prøve.

Det er jo dekkene som har "farget" av på skaien, og jeg kan tilogmed se dekkdimensjon og navn på putene :confused:

 

 

Takk, så langt

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet på et vinybelegg. Her har jeg prøvd rødsprit, jif og masse annet. Ikke noe hjelper.

 

Men jeg mener å huske at LArs H skrev noe om rensing av skaitrekk i hans Saga 27. Prøv stålull og rødsprit - mener å huske at han har beskrevet det en gang før her på forumet. Kanskje en IM til Lars H kan gi svar før du prøver?

 

Lykke til!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har erfart at håndvaskekrem som er til å rense møkkete never etter maskingrafsing fungerer. Mekan, tror jeg det heter, med sitronduft... Inneholder litt "sand" eller lignende for å virkelig få tak i skiten.

 

Brukte det engang på noen flekker på putene i en Scand. Resultatet var at jeg måtte ta alle putene for at det ikke skulle bli forskjell.

 

 

Skader neppe å prøve.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ved siste vinteropplag ble putene til min skjærgårdsjeep ved en feil, lagret på toppen av sommerdekkene til bilen!!

Dette medførte at det nå er "gummiflekker" på to av putene. (skai?? puter)

Har noen et godt råd om hva jeg skal bruke for å fjerne dette??

Har prøvd det meste, fra såpevann til rødsprit men ikke f.... :sad:  om det vil av.

 

På forhånd takk for svar.

 

God Sommer

 

"Celine"

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann

 

Hvis du ikke finner noen måte å få av missfargingen på kan du jo farge putene på nytt. Du bruker da et fargestoff spesialutviklet for farging av skai/skinn. De fleste større båtprodusentene bruker dette produktet for å "fornye" missfargede, eller slitte båtputer :smiley:

 

Sjekk denne tråden for mer informasjonhttp://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=11984

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...