Oida Startet 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2017 (redigert) Hei alle sammen! Håper det er rom for nok en tråd om langtur? Om alt går etter planen (som på ingen måte er ferdig) så setter jeg kursen sydover i løpet av første halvdel av 2019. Tankene om langtur har eksistert en stund, men det var på vei hjem fra arbeid en dag denne våren jeg bestemte meg for at dette skulle skje om 2 år. Jeg planlegger å bruke denne tråden til å fortelle om det som skal skje i tiden frem mot avreise og underveis. Jeg håper at dere kommer med det dere måtte ha av tips, triks og tanker. Denne turen skal foregå i en relativt liten båt, med et relativt lite budsjett. Båten jeg har valgt er en 28 fots Laurin, spissgattet, langkjølt, utenpåliggende ror, innenbords diesel med strak aksel og gjennomgående mast. Bilde fra i sommer. Fortsettelse følger. Redigert 18.Oktober.2017 av Oida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 dette gleder vi oss til ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Gleder meg til å følge deg! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Blir alltid imponert av folk som bestemmer seg for å sette drømmene ut i livet. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 19.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2017 Så har du tatt et valg som m kommer til å forme livet ditt for mnge år fremover. Gratulerer! Båten din høres ut til å være en kostertype, og det må da, gitt lik lengde, være et av de sikreste alternativer du kan velge. Gleder meg til å følge tråden din! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 Spennende! Gleder meg til å følge deg - lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2017 God tur! :D Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 (redigert) Stas dette Redigert 21.Oktober.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oida Svart 23.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Hyggelig med tilbakemeldinger! Når det kommer til valg av båt, så har jeg hatt mye tanker rundt dette. Når jeg endelig bestemte meg for når dette skulle skje, så ble det klart at båten ikke kunne være særlig dyr. Og det betyr også at båten ikke kunne være særlig stor, jeg har lest mye om båter på 25-30 fot og det er ingen tvil om mange båter i denne størrelsen er klar for de fleste hav med noen modifikasjoner. Emma med sine 28 fot virker til å være en god størrelse for en tur som dette, hun måler 7.32 meter i vannlinjen. Altså en drøy meter mer en Marieholm IF/26 og Amigo 27 som også har vært båter jeg har hatt i tankene. Noe som i teorien betyr at båten kan seile litt fortere. Jeg har lest mye om langkjøl VS. finnekjøl og har i mitt hode konkludert med at det er flere ulemper en fordeler med en båt med finnekjøl i denne størrelsen. Hovedgrunnen til at jeg vil ha en langkjølt båt er fordi kjølen (ofte) er en integrert del av båten, og ikke noe som er boltet fast. En annen grunn er hvordan båten oppfører seg i sjøen, en langkjølt båt i denne størrelsen vil oppføre seg mer som en større båt. Jeg ser for meg at en finnekjølt båt i større grad blir "kastet rundt" av sjøen. Emma er også rundt i hekken og om jeg har forstått riktig så gjør det henne til en spissgatter? Dette har jeg ikke hatt noen formening om, men erfaringene fra i sommer tilsier at dette gjør seg godt når dønningene ruller forbi båten. Sjøen deler seg på hver sin side av akterspeilet og båten seiler videre relativt uforstyrret. Den største ulempen med dette er at cockpiten er noe trang, sett i forhold til båter i samme størrelse. Cockpiten er til gjengjeld relativt dypt, noe som gir en følelse av trygghet. Roret på båten er hengslet på akterspeilet, dette har også vært et krav. Et utenpåliggende ror med rorkult virker for meg å være den beste og minst kompliserte måten for å styre en båt i denne størrelsen. Jeg setter også pris på hvor direkte tilbakemeldingen fra en rorkult er, ofte så kjenner man at noe er galt før man "ser det". Det vil også forenkle monteringen av vindroret. Forøvrig virker båten utrolig godt bygget, ingen ting flekser eller gir etter. Dette vitner om en konstruksjon hvor alt er godt dimensjonert og gjennomtenkt. Det er i tiden fremover mye som skal utbedres, og mye utstyr som skal ombord. Og jeg skal prøve å dokumentere dette så godt jeg kan. Om det er noen som har erfaring med disse båtene, Laurin Koster 28 så hører jeg gjerne fra dere. Mer informasjon om båttypen finnes på dette nettstedet. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Dette blir kjekt! Gleder meg storveis til å følge dere på ferden! Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 23.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2017 Spennende å følge både forberedelser og tur. Med den størrelse på båt er det vel også naturlig å velge tradisjonell skrogform med hensyn på lastekapasitet. Som vel uansett blir en viktig ting å bære bevisst på for en såpass liten båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 (redigert) Snakker vi solo/shorthand seiling her kanskje? Da er det greitt at båten er akkurat passe stor ville jeg tro. Båttypen du har valgt er jo velpøvd som havseiler selv om det er et gammelt design så det bekrefter et godt valg. Lurt å tenke litt konservativt der, tror jeg. Det skal bli veldig spennende å følge deg (...dere?)! Redigert 24.Oktober.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Oida Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Vi snakker solo seilas og til tider shorthand! Jeg ønsker å montere et ekstra forstag på båten, er det noen som har erfaring med dette? Mine kunnskaper om dette baserer seg på det jeg har lest på diverse forum. Et "solent stay" virker som en enkel løsning, da dette festes så høyt oppe i masten at det ikke blir behov for lensetakler. Og på min båt så er det også mulig å bruke eksisterende feste i dekk til dette. Det ekstra staget skal brukes til kryssfokk og stormfokk. tanken er å ha seilet ferdig satt på staget med pistolhaker, for å så sette staget med seil og det hele når det skal brukes. Jeg ser for meg en løsning à la dette i toppen av masten: Er det noen som har erfaring med tilsvarende løsning? Hvordan vil dette oppføre seg i hardt vær kontra et kutterstag som er festet lenger ned på masten og nærmere masten i bunn? Vil det hjelpe til med fordeling av krefter om det ekstra staget er festet omtrentlig der hvor toppen av storseilet er når det er revet til andre eller tredje rev? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Vil si du har rett i funderingene dine. Hvorvidt roret henger utenpå eller under har sine fordeler og ulemper. Bare pass på at det er nye hengsler på roret før du drar. Det er uansett utrivelig når rorbladet kommer flytende opp ved siden av båten. Liten cockpit er bare en fordel. Den kommer uansett til å bli fylt med sjø. Når det gjelder rigg, har jeg skrevet en del om dette i tråden om 'Hulda'. Ta en titt der. Ser frem til oppdateringer av denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.