Jump to content

Er lesehastigheten på kartbrikken til nyere kartplottere viktig?

Bonus

Recommended Posts

Jeg har en rimelig moderne og kraftig kartplotter, Simrad NSS16 evo2. Bruker Navionics Platinum + kart, og oppdaterer dette jevnlig, Selve kartbrikken er et Kingston microSDHC 16GB kort med speedclass 2. Altså et temmelig gammelt kort som jeg har hatt lenge. Speedclass 2 sier min. 2MB/sec skrivehastighet. Moderne, finere kort har vesentlig høyere lese og skrivehastighet, jeg har sett kort med 275MB/sec read/write.

Når et nytt kartbilde skal tegnes på skjermen og ved zoom inn og ut og dataene ikke ligger i en ev. cache, så er det jo en del data som skal leses og presenteres. Er det noen som har kikket litt på denne problemstillingen og kan si om såpass lav lese/skrive hastighet som mitt kort har vil gjøre min kartplotter synlig tregere i operasjon?

Dette var noe som slo meg også for 2 md siden. så tenkte at jeg måte finne ut av det .

Jeg hadde en liten garmin 620, denne følte jeg var mye raskere før, (liten bateridreven sak)

så at orginal kartbrikken var veldig træg, fant fram en raskere brikke 100/90 MB og kopierte kartet over der.

Da jeg satt inn kortet igjen var den like treg som vanlig ......

Nå vet jeg ikke eksakt hva faktisk lese/skrive ytelsen er på denne da den er noen år, men vil tro at nyere er vesentlig raskere.

Har ikke sett så mye på hastighenten på den Nye raymarin plotteren da denne er kjempe rask.

Har heller ikke forsket på hvor mye data som egentlig leses ut fra kartbrikken, men har en aning om at hovedkartet ligger I plotteren og all informasjon er bare rene kordinater som settes inn, dvs lite info .

er det plotter fra 2016-17 du har eller tilbake flere år ? har skjedd MYE de 2-3iste årene på hastighet I plottere

Barnato skrev 1 time siden:

... er det plotter fra 2016-17 du har eller tilbake flere år ? har skjedd MYE de 2-3iste årene på hastighet I plottere

Plotteren er en Simrad NSS16 evo2, denne kom vel på markedet i Mai 2014, så konstruksjonen er temmelig moderne, funksjonsrik, kraftig og rask. Alt virker helt OK, det er bare jeg som er litt veldig ekstrem på at alt jeg har skal virke optimalt. "Raskt er bra, raskere er bedre"

Så dersom et gamle og trege minnekortet ga merkbare begrensninger, så ville jeg gjort en innsats for å flytte kartene over på et raskere kort. Men, poenget er at det vet jeg ikke ... :confused:

TB22 skrev 48 minutter siden:

Har du anledning å flytte kart over på internminne?

Tror ikke det. Om jeg husker rett kjører plotteren LINUX operativsystem med 16GB internminne. Plass til to microSD minnekort. Jeg bruker den ene plassen til kart og den andre til all mulig dokumentasjon (motor - stereo - TV - alle tekniske ting vi har ombord - +++++) i .PDF format.

Menysystemet er veldig oversiktlig og gir veldig bra adgang til å kopiere, flytte, slette data i de forskjellige minneområdene. Men, jeg kan ikke tenke meg at det er mulig (både fra plotterens side og fra Navionics side) å flytte alt innhold på kartbrikken til plotterens eget internminne. Teknisk kan det tenkes at det går, men jeg tviler på at det vil virke ... :nonod:

Med en så ny og avansert plotter, tviler jeg på at den hele tiden leser rett fra brikken. Med 16GB internminne, må det vel være en form for cashing? Men dette er kun en antakelse fra min side.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

alidal skrev 34 minutter siden:

På min 5 år gamle Simrad NSS7 var det forhåndsinstallert kart over hele Europa 

(Ikke på minnekort)

Det er/var det i min NSS16 evo2 også. Kartet heter Navionics Silver og er tatt fram for å leveres originalt ferdiginstallert i en del plottere.

Navionics Silver mangler dog en del funksjoner og, kanskje det viktigste, Silver kan ikke oppdateres. For å ha oppdaterte kart må man kjøpe dedikert kartbrikke. Denne kan oppdateres ved å sette den inn i en PC og kjøpe oppdateringsabbonement (et år av gangen) hos Navionics. Min plotter har WiFi tilkobling slik at kartbrikken også kan oppdateres direkte fra Navionics. (krever selvfølgelig også betalt abonnement).

Når du går for full spiker, følger alt på skjermen godt med? Hvilken oppdatering har du fra GPS'n? Jeg tror min 12 år gamle Interphase kartplotter hadde fått problemer med å følge med i 20 - 30 knop :blush:, men med max hastighet på 7 knop, fungerer den utmerket med C-map kartbrikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Når du går for full spiker, følger alt på skjermen godt med? Hvilken oppdatering har du fra GPS'n? 

Bonus gjør rundt 38 knop, og oppdateringen på kartbildet klarer veldig godt den hastigheten. Ser ingen hakking i kartbildet, kun "glidende" bevegelse. GPS'en oppdaterer seg med 10Hz hastighet, så den er mer enn rask nok.

Redigert av Bonus (see edit history)
knut1955 skrev 12 minutter siden:

Hei

Du må ta en titt i verdens minst leste bok, brukermanualen :-).  Her skal / bør produsenten opplyse om plotteren har krav til lesehastighet om det kreves mer enn et std kort.

Hehe, jeg har nok lest både der og andre steder, og finner ikke svar på spørsmålet mitt  :wink:

Joltus skrev for 9 timer siden:

Elkjøp og lefdal har bla enkle regler for tilbakelevering. Test et dyrt godt kort og se....

Har flere nyere og raskere kort liggende i skuffen. Utfordringen er nok å flytte kartinformasjonen fra originalkortet over på et annet kort slik at dette blir gjenkjent som et «lovlig» Navionics Platinum + kort.

Da har jeg "løst saken" på en annen måte. Navionics har årsabonnement på oppdatering av kart. Dette abonnementet dekker både kart for kartplotteren og iPaden. Jeg kan da velge om jeg vil oppdatere kartbrikken i kartplotteren via iPad'en, eller ta ut kartbrikken i kartplotteren og oppdatere i en PC. Da må, selvfølgelig iPad'en oppdateres for seg. Men, alt fungerer under samme årsabonnememt.

Da jeg skulle oppdatere i dag, så jeg at mitt årsabonnement var i ferd med å utløpe. Jeg fornyet dette for et nytt år og krysset av for å få ny microSD kartbrikke i posten. Da slipper jeg å lure på om den gamle er for treg eller har andre skavanker ... :wink:

Synes dette er et veldig greit system. Da har jeg alltid like og oppdaterte kart på plotter og iPad.

Får bare håpe på at det nye kortet er av full ytelse.

Har opplevd tidligere og få sw på tregt media, for så å clone dette over på raskere media og få en betraktelig høyere ytelse.

så fort du har kartet får du teste og gi oss en tilbakemelding.

PS

om du lurer på om det nye kortet er raskere en det gamle kan du koble dette til pc og kopiere innholdet over til hdd, noter deg overføringshastighet, så gøt du det samme med det nye .

Ved å gjøre det slik som dette får du testet lesehastigheten som er det viktige her ,

Husk og bruk hardware som støtter høyere hastigheter, men har du et veldig gammelt kort så tror jeg dette er av veldig treg type.

Barnato skrev 28 minutter siden:

... så fort du har kartet får du teste og gi oss en tilbakemelding.

PS

om du lurer på om det nye kortet er raskere en det gamle kan du koble dette til pc og kopiere innholdet over til hdd, noter deg overføringshastighet, så gøt du det samme med det nye .

Ved å gjøre det slik som dette får du testet lesehastigheten som er det viktige her ,

Husk og bruk hardware som støtter høyere hastigheter, men har du et veldig gammelt kort så tror jeg dette er av veldig treg type.

Will do, Barnato :thumbsup:

Kjøpte de 2 nye Garmin plottere  en 820xs og en 920xs rett før ferien i år og opplevde at begge ploterne begynte og henge når jeg somet inn. Opplevde dette litt ubehagelig da område jeg var i var noe ruskete. Restartet og problemet ble borte til neste gang. Begge kartbrikkene var stemplet mars 2017. Har ikke hatt tid til oppdatering av SW. Mulig dette kan hjelpe. Beklager @Bonusikke meningen og kuppe din tråd.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...